InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Zweden

Studeren in Zweden

Studeren in Zweden Zweden is een erg mooi land. Je kunt er ook nog eens heel goed studeren. Zweden heeft veel top universiteiten en een geweldig nachtleven. Maar wat houdt studeren in Zweden in?

Waarom Zweden?

In Zweden bieden de onderwijsinstellingen een hoge onderwijskwaliteit aan. Drie Zweedse universiteiten staat in de top 100 van beste universiteiten volgens de Academic Ranking of World Universities lijst. Zweden is een van de modernste landen ter wereld. Het land is ook de geboorteplaats van veel succesvolle internationale bedrijven.

Zweedse schoolsysteem

Alle kinderen in Zweden zijn verplicht om naar school te gaan. De kinderen gaan vanaf hun zevende tot hun zestiende naar de basisschool. Bijna alle kinderen gaan hierna nog drie jaar na de middelbare school. Hierna kunnen de kinderen na een hogeschool of een universiteit gaan.

Universiteit en hogeschool

Ongeveer een derde van alle scholieren gaat na de middelbare school naar een hogeschool of een universiteit. Je kunt op een hogeschool of universiteit naast een opleiding ook nog een cursus of training volgen. In Zweden zijn 36 openbare onderwijsinstellingen te vinden. Een opleiding op een hogeschool duurt tussen de twee en vijf jaar. In Zweden is een hogeschool erg praktijkgericht. Op de universiteit is de opleiding opgedeeld in fasen. De eerste fase is het högskoleexamen deze fase duurt minstens twee jaar. Daarna komt het kandidatexamen deze duurt drie jaar. Als laatste komt het magisterexamen deze duurt minstens vier jaar.

Onderwijsstructuur

Het academisch jaar is verdeeld in twee semesters. Het herfstsemester begint in augustus en eindigt in januari en het lentesemester begint in januari en eindigt in juni. Je hebt niet veel vakanties in Zweden.

Toelating

Als je je wilt aanmelden voor een opleiding in Zweden moet je dat doen via www.universityadmissions.se, deze website verwerkt al je gegevens. De deadlines voor de toelating verschillen per opleiding. Voor het herfstsemester moet je je meestal aanmelden in januari en voor het lentesemester meestal in augustus. Je hoeft geen visum aan te vragen voor je verblijf in Zweden.

Studeren en wonen in Zweden

De taal

Als je in Zweden gaat studeren hoef je niet Zweeds te kunnen spreken. In het algemeen wordt in Zweden erg goed Engels gesproken. Als je wel de Zweedse taal wilt beheersen is het aan te raden aan een Zweedse taalcursus deel te nemen.

Kosten

Het leven in Zweden is duurder dan in Nederland, als student ben je ongeveer tussen de 850 en 900 euro per maand kwijt. Het onderwijs in Zweden is gratis. Het eten is er in het algemeen duurder dan in Nederland. Een maandkaart voor een bus kost ongeveer 50 euro per maand. Als student kun je veel kortingen krijgen met je studentenkaart.

Accommodatie

Als uitwisselingsstudent wordt er meestal accommodatie voor je geregeld. Als je niet als uitwisselingsstudent gaat, moet je meestal zelf accommodatie zoeken. The international office op je universiteit of hogeschool kan je helpen met het vinden van accommodatie. In kleine steden is er meestal voldoende accommodatie beschikbaar. In grotere steden zoals Stockholm en Göteborg is dit veel moeilijker.
© 2014 - 2017 Emilytje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Studeren in ZwedenDe Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Finland staan in de top 3 van de meest populaire landen om te studeren. En…
Studeren in Zweden: gratis studeren in ZwedenStuderen in Zweden: gratis studeren in ZwedenStuderen in Zweden. Steeds meer studenten richten zich op Zweden om te studeren. In tegenstelling tot Nederland, blijft…
In Buitenland studeren: Gratis studeren in het BuitenlandIn Buitenland studeren: Gratis studeren in het BuitenlandGratis studeren in het Buitenland. Ondanks dat het Nuffic meldt dat er in 2011 meer Nederlanders in het buitenland stude…
Zweden / SverigeZweden is het grootste land van Scandinavië en is onderdeel van de Noordse Raad en de Europese Unie.
Goedkoop vliegen naar Zweden met Skyways ExpressGoedkoop vliegen naar Zweden met Skyways ExpressGoedkoop vliegen naar Zweden kan vanaf Schiphol met Skyways Express. De maatschappij Skyways Express is midden in het va…
Bronnen en referenties
  • http://www.wilweg.nl/landen/zweden/studie-in-zweden

Reageer op het artikel "Studeren in Zweden"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 24-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!