InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Zuid-Afrika

Studeren in Zuid-Afrika

Zuid-Afrika is een land met veel tegenstellingen zoals het verschil tussen armoede en rijkdom. In Zuid-Afrika zijn veel gemengde culturen te vinden. Zuid-Afrika is een erg populair land om te studeren. Studenten kunnen kiezen uit 21 universiteiten. In totaal zijn er 660.000 studenten te vinden.

Redenen om te studeren in Zuid-Afrika

Zuid-Afrika is een prachtig land met bossen, besneeuwde bergtoppen, eindeloze stranden en vele wilde dieren. De kwaliteit van de Zuid-Afrikaanse universiteiten kun je goed vergelijken met de kwaliteit van de Amerikaanse en Britse universiteiten. Zuid-Afrika is vooral populair geworden bij internationale studenten door de goede onderzoeksmogelijkheden die ze bieden in het postdoctorale gebied.

Feiten over Zuid-Afrika

  • Volledige naam: Republiek Zuid-Afrika
  • Parlementaire republiek – de president is zowel staatshoofd als het hoofd van de regering
  • De drie hoofdsteden zijn Pretoria (bestuurlijke macht), Kaapstad (wetgevende macht) en Bloemfontein (rechterlijke macht)
  • De grootste stad is Johannesburg
  • Elf officiële talen, waaronder Engels, Afrikaans, Xhosa, Zulu, Setswana en Sesotho.
  • Belangrijkste geloof: het christendom
  • Belangrijkste exportproducten: platina, goud, diamanten, metalen en fruit
  • Zuid-Afrika grenst met Namibië, Botswana, Zimbabwe, Mozambique, Swaziland en Lesotho.
  • De munteenheid is de rand
  • Het landnummer van Zuid-Afrika is +27 en het internetdomein is .za

Studiesysteem Zuid-Afrika

Alle Zuid-Afrikaanse universiteiten staan onder toezicht van de Raad voor Hoger Onderwijs, dit houdt de onderwijskwaliteit in Zuid-Afrika hoog. In Zuid-Afrika zijn veel verschillende soorten onderwijsinstellingen te vinden. De onderwijsinstellingen verschillen in studieprogramma’s, richtingen en afsluitmogelijkheden. Op veel universiteiten wordt les gegeven in het Afrikaans, maar er ook genoeg universiteiten die Engelstalige opleidingen aanbieden. In Zuid-Afrika kun je je bachelor halen in ongeveer vier jaar. Een master kun je, als je snel bent, in twee jaar halen. Veel universiteiten bieden een beperkt aantal opleidingen aan. Je opleiding sluit je meestal af met één diploma, veel universiteiten bieden geen double degrees aan.

Toelating

Er moet veel papierwerk worden verricht voor de toelating. Je moet beginnen met het vertalen van al je diploma’s naar het Engels. Je moet daarna een brief versturen naar de gekozen universiteit. Dan moet je een Engelse test afleggen, hiermee wordt getest of je over genoeg kennis van de Engelse taal beschikt. Bij de Zuid-Afrikaanse ambassade in Den Haag kun je een visum aanvragen voor je verblijf. Zonder geldig visum kun je je niet aanmelden voor een opleiding. Het aanvragen van een visum neemt ongeveer zes weken tijd in beslag.

Kosten

Het collegegeld verschilt heel erg per universiteit. Het collegegeld bedraagt minstens 2000 euro per jaar. Je moet meestal ook nog inschrijfkosten betalen. Er is veel financiële hulp beschikbaar waarmee je een gedeelte van je studie kunt financieren. Veel Zuid-Afrikaanse onderwijsinstellingen bieden bijvoorbeeld beurzen aan. Wonen in Zuid-Afrika is erg goedkoop vergeleken met Nederland. Eten en kleding zijn ook veel goedkoper dan in Nederland.

Visum en ziektekostenverzekering

Als je gaat studeren in Zuid-Afrika is een visum vereist. Een visum kun je aanvragen nadat je bent aangenomen op de universiteit. Voor een verblijf in Zuid-Afrika is ook een ziektekostenverzekering vereist.
© 2014 - 2017 Emilytje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen met South African AirwaysGoedkoop vliegen met South African AirwaysAls je goedkoop vliegen wil, dan doe je dat nauwelijk meer vanaf Schiphol, maar kijk je over de grens, naar België of Du…
4-Nations Women's Trophy Hockey 2008; teams en speelschemaVan 24 juni tot en met 28 juni vindt in Rotterdam de 4-Nations Women's Trophy plaats. Aan dit prestigieuze tournooi neme…
Confederations Cup Zuid Afrika 2009; Brazilië winnaarConfederations Cup Zuid Afrika 2009; Brazilië winnaarBrazilië is in 2009 wederom winnaar geworden van de Confederations Cup in Zuid Afrika. Het is voor de Brazilianen, die d…
Afrika Cup 2008 te GhanaOp zondag 20 januari startte de Afrika Cup 2008 in Ghana. We geven hierbij een overzicht van het speelschema en de resul…
WK Voetbal 2010: Stadions, potten, loting en speelschemaHet WK voetbal 2010 wordt gehouden in Zuid Afrika. Het vindt plaats van 11 juni tot 11 juli 2010. Er zijn 32 deelnemende…

Reageer op het artikel "Studeren in Zuid-Afrika"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 24-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!