InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Leuke ideeën voor een werkstuk

Leuke ideeën voor een werkstuk

Leuke ideeën voor een werkstuk Een werkstuk maken doe je niet zomaar. Eerst moet je een onderwerp uitkiezen; het liefst een onderwerp waar niet te weinig maar zeker ook niet teveel informatie over te geven is. Daarna moet de informatie in eigen woorden in een werkstuk gezet worden. In dit artikel zijn veel leuke en originele ideeën (onderwerpen) te vinden voor een werkstuk.

Een goed onderwerp

Het is belangrijk om een goed onderwerp voor je werkstuk te bedenken. Als je nog niet vaker een werkstuk hebt gemaakt, is het verstandig om een onderwerp vrij simpel te houden. Denk dan aan een onderwerp waar je al iets van weet. Heb je bijvoorbeeld een cavia als huisdier? Dan zou je daar een werkstuk over kunnen maken. Of ben je dol op spelen met lego? Kan ook een goed onderwerp zijn. Wie al eerder een werkstuk heeft gemaakt of een spreekbeurt heeft gegeven, kan gerust een iets lastiger onderwerp uitkiezen. Toch is de keuze voor een goed onderwerp nog steeds erg belangrijk. Maar wat is goed? Kies een onderwerp waar je veel informatie over kunt vertellen, maar ook weer niet té veel. Een onderwerp als 'Zeeland' is bijvoorbeeld veel te groot om over te vertellen, terwijl de hoofdstad van Zeeland (Middelburg) wel een goed idee voor een werkstuk kan zijn.

Mensen

Een 'mens' kan een leuk onderwerp zijn voor een werkstuk. Denk bijvoorbeeld aan iemand over wie je al veel weet: een voetballer, een filmster, een schrijver, een politicus, een sporter, een held, een zanger(es) of een acteur/actrice. Voordat je besluit om een mens als onderwerp voor je werkstuk te nemen, moet je wel eerst kijken of er voldoende informatie over te vinden is. Een aantal ideeën:
  • De Paus
  • Michael Jackson
  • Mark Rutte
  • Vincent van Gogh

Dieren

Heb je zelf een huisdier? Dan zou je jouw werkstuk daar over kunnen doen. Vertel dan ook iets persoonlijks, bijvoorbeeld hoe jouw huisdier heet of maak foto's van je huisdier. Natuurlijk kun je ook kiezen voor andere dieren, zoals wilde dieren, je lievelingsdier of een dier waar je nog niet veel van weet. Op internet kun je veel informatie vinden, maar zeker ook in boeken, folders of tijdschriften. Hier een aantal bijzondere dieren:
  • De naakte molrat
  • De syberische tijger
  • De mier
  • De panda

Natuur

Je kunt zoveel ideeën en onderwerpen halen uit de natuur. Denk aan bomen, bloemen, planten. Maar ook aan water, bergen, bossen, enzovoorts. Zorg er wel voor dat je onderwerp een beperkte hoeveelheid informatie heeft. 'Bomen' is bijvoorbeeld te algemeen, 'naaldbomen' kan dan beter. Hier een aantal opties:
  • Sluizen
  • Van regenwater naar drinkwater
  • De hoogste berg ter wereld
  • Vulkanen

Voorwerpen

Heel algemeen zijn er veel 'dingen' waar je een werkstuk over kunt doen. Denk aan bijvoorbeeld uitvindingen, zoals de televisie of de telefoon. Of vertel over een meubelstuk of speelgoed. Een aantal ideeën:
  • De stoel
  • Antiek
  • Lego
  • Barbie

Voertuigen

Misschien heb je zelf al een voorkeur voor een voertuig, bijvoorbeeld als iemand die je kent vrachtwagenchauffeur is. Anders valt er over voertuigen heel veel informatie te vinden. Let bij de keuze voor een voertuig wel op dat je niet te 'moeilijk' denkt. Een onderwerp als 'treinen' is al snel te breed, 'hogesnelheidstreinen' is dan beter te doen. Of denk aan:
  • De trolleybus
  • KLM-vliegtuigen
  • De tandem
  • Hybride auto's

Beroepen

Ken je iemand met een interessant beroep? Interview hem of haar dan voor jouw werkstuk. Dat geeft je werkstuk een persoonlijk tintje, maar geeft ook veel informatie. Ideeën:
  • Wat doet de huisarts?
  • Werken als dierenarts
  • Een dagje mee met de vuilniswagen
  • Op stap met de postbode

Eten en drinken

Er zijn ontzettend veel lekkere en bijzondere onderwerpen te bedenken op het gebied van eten en drinken. Een onderwerp als chocolade kan goed zijn om te doen, maar zelfs ideeën als 'cola' of 'in de snoepfabriek' kunnen geschikt zijn. Nog meer ideeën:
  • Van boon tot chocola
  • Koffie
  • Soorten beleg
  • Hoe wordt brood gemaakt?
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.spreekbeurten.info

Reageer op het artikel "Leuke ideeën voor een werkstuk"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 15-03-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Schrijf mee!