Een scriptie schrijven, hoe te beginnen?
De meeste HBO en WO studies worden afgesloten door het schrijven van een scriptie/thesis. Dit is een groot onderzoek, waar het grootste deel van de studiepunten mee worden gehaald om de studie te eindigen. In dit project komen alle vaardigheden van de student samen en het laat zien in hoeverre de student gespecialiseerd is geraakt in het vakgebied. Het moeilijkste van het schrijven van een scriptie, is het eraan beginnen. Want hoe doe je dat op een goede manier?
Stap 1: het onderwerp
Het belangrijkste van het beginnen aan een scriptie is het vaststellen van een
onderwerp. Bij sommige opleidingen kan worden gekozen uit een lijst met vastgestelde onderwerpen, maar veelal mag de student zelf een onderwerp kiezen. Vaak is er wel een interessegebied, waarin de student het onderwerp wil kiezen en daarbij horen dan ook gespecialiseerde begeleiders vanuit de opleiding. Zij kunnen helpen met het bepalen van een onderwerp, als de student zelf nog niet weet waar hij/zij de scriptie over wil schrijven.
Goede begeleiding
Het is goed om vanaf het begin goed contact met de begeleider te onderhouden, zodat het onderzoek in goede banen wordt geleid en het duidelijk is wat er moet gebeuren. Een scriptie is vaak toch iets wat een student alleen of in een kleine groep moet doen en goede begeleiding is daarbij zeer welkom. Het is fijn om regelmatig te mailen of bellen met de begeleider om feedback over je onderzoek te vragen. Vooral in het begin van het onderzoek is contact met de begeleider fijn, om duidelijk te bepalen hoe het onderzoek gaat lopen en wat er precies van je wordt verwacht.
Stap 2: het onderzoeksvoorstel
Nadat er een onderwerp en begeleider is gekozen, moet het
onderzoeksvoorstel worden opgesteld. Hierin staan alle specifieke vragen die tijdens het onderzoek beantwoord moeten worden. Om een onderzoeksvoorstel op te stellen, is het belangrijk eerst relevante
literatuur te verzamelen over het onderwerp. Een scriptie is bedoeld als een toevoeging aan de bestaande literatuur en daarom is het belangrijk een goed overzicht te hebben van wat er al geschreven is. De begeleider zal vaak goed weten welke boeken, artikelen of onderzoeken er geschreven zijn over het onderwerp en kan meestal helpen bij het verzamelen van de informatie.
Door het lezen van de literatuur ontstaat een beeld van wat het onderzoek van de student kan toevoegen aan de bestaande literatuur. Een scriptie moet vernieuwend zijn en geen herhaling van al gedane onderzoeken. Het is belangrijk veel aantekeningen te maken tijdens het lezen van de literatuur, zodat er een overzicht ontstaat van de belangrijke elementen die later in de scriptie verwerkt kunnen worden. Meestal komen er tijdens het lezen van de literatuur ook veel vragen naar boven, die ook genoteerd moeten worden, zodat daar later het onderzoeksvoorstel mee opgesteld kan worden.
Stap 3: de onderzoeksvraag opstellen
De
hoofdvraag/onderzoeksvraag is de kern van de scriptie. De scriptie wordt opgebouwd rondom deze centrale vraag en daarom moeten alle elementen van het onderzoek in deze ene vraag samenkomen. Door het lezen van de literatuur is al naar voren gekomen wat er nog mist in de literatuur en wat de student kan onderzoeken in de scriptie. Het is vaak lastig dit om te zetten in één centrale vraag. Het kan helpen om de belangrijkste punten over het onderwerp onder elkaar te zetten en hieruit deelvragen te formuleren. Deze zullen vaak allemaal terug te voeren zijn naar een centraal thema, waaruit de hoofdvraag kan worden gehaald. Het is ook vaak zo dat de formulering van het onderwerp omgedraaid kan worden naar een vraag, omdat dat is wat je wil onderzoeken.
Het onderzoek
Zodra je onderzoeksvoorstel door de begeleider is goedgekeurd, start het eigenlijke onderzoek pas echt. In deze fase moeten gegevens verzameld worden, waarmee de deelvragen beantwoord kunnen worden. De antwoorden op de deelvragen leiden allemaal naar het antwoord op de hoofdvraag en deze wordt beantwoordt in de conclusie van de scriptie. Het kan fijn zijn, om steeds na het beantwoorden van een deelvraag het hoofdstuk op te sturen naar de begeleider ter controle. Dan wordt direct duidelijk of je op de goede manier bezig bent, of dat je nog dingen aan moet passen.
Handige tips voor een goede start!
- begin ruim op tijd met het bedenken van een onderwerp en kies echt iets wat interessant voor je is
- schrijf je ideeën op en werk ze uit in een document, de begeleider kan je dan zeggen of je goed bezig bent of juist niet
- wees duidelijk naar de begeleider toe als iets niet lukt, bijvoorbeeld als je geen goede informatie kan vinden
- maak altijd een plan B voor als er te weinig informatie beschikbaar is, om een goede scriptie over het specifieke onderwerp te kunnen schrijven
- maak een goede planning en volg die consequent. Het maken van een scriptie gebeurt meestal in een langere periode, verdeel de tijd dus goed en zorg dat je de taken op tijd af hebt
- mail vaak met de begeleider, zo houd je een goed overzicht van het verloop van het onderzoek en is het ook duidelijk of je op de goede weg bent