Vijf lettertypes die je beter kunt vermijden
De juiste font gebruiken voor je email, presentatie, je werkstuk of een website die je hebt gemaakt is belangrijk. Het lettertype zet de toon en bepaalt welke indruk je moet achterlaten. Dat betekent echter niet dat je gewoonweg met elk lettertype aan de slag kan. Leer welke lettertypes je beter kunt vermijden om een goede en differentiërende indruk te maken.
Als je een werkstuk schrijft is het belangrijk een serieuze zakelijke indruk achter te laten. Je wilt immers dat je inhoudelijke punten voldoende onder de aandacht komen en bovendien dat je werkstuk of scriptie er verzorgd uit ziet. Om je hiermee op weg te helpen staan hieronder een aantal lettertypes die de verkeerde indruk geven en die je daarom beter kunt vermijden als je een goede beoordeling wilt.
Comic Sans
Comic Sans werd origineel gemaakt om te gebruiken in de teksten van stripboeken, maar werd in de beginjaren van het internet vaak te pas en te onpas gebruikt. Comic Sans gebruiken in officiële teksten maakt dat mensen je niet serieus zullen nemen.
Curlz
“Kijk eens hoe opvallend ik ben! En hoe mooi mijn woorden krullen!” dat zeg je met dit lettertype. Dit lettertype overheerst je tekst volledig en leidt af. Het maakt eigenlijk niet uit wat er in de tekst staat, want je publiek zal niet snel geneigd zijn het te lezen. De boodschap die je geeft door Curlz te gebruiken is dat je niet echt iets belangrijks te melden hebt. Dit lettertype in combinatie met roze en met veel standaard clipart maakt al helemaal dat mensen geneigd zijn je niet serieus te nemen.
Papyrus
Papyrus laat je tekst eruit zien alsof alles in oud Grieks is geschreven, maar dan wel door een robot van de toekomst. Dit lettertype geeft een onprofessionele en ietwat kinderachtige indruk. Het staat bovendien ietwat schuin gedrukt, hetgeen het moeilijker leesbaar maakt. Als je dit lettertype combineert met groen komt je direct over als een wereldverbeteraar. Dit font gebruiken staat is alsof je heel veel verschillende kleuren gebruikt in je tekst, het maakt je opmaak rommelig en onoverzichtelijk. Niet gebruiken dus.
Arial
Arial bestaat reeds sinds Windows 3.1 en is daarom weinig vernieuwend. Als je het Arial lettertype gebruikt komt de tekst ouderwets en conservatief over. Arial wordt het meest als lettertype gebruikt en daarom komt je tekst als standaard en saai over. Je publiek wordt minder gestimuleerd om je tekst te lezen. Gebruik liever Verdana of Franklin Gothic om je werkstuk of scriptie een frisse maar zakelijke vorm te geven.
Times New Roman
Times New Roman is een lettertype dat is ontworpen voor papier en is niet geschikt voor het scherm. Vermijd Times New Roman als je online teksten opmaakt en gebruik liever lettertypes als Verdana of Calibiri. Bovendien staat Times New Roman als het standaard lettertype aangegeven als je Microsoft Word gebruikt. Het geeft de indruk dat je weinig tot geen tijd hebt besteed aan de verzorging van je tekst. Ook hier gebruik je wederom beter een lettertype als Franklin Gothic.
Lettertype tips die wel helpen een positieve indruk te maken
- Gebruik goed en makkelijk leesbare lettertypes die niet standaard zijn zoals Verdana, Calibri, Tahoma of Franklin Gothic.
- Als je een bepaald punt wil benadrukken in een email, maak deze zin dan dik gedrukt. Als je lezer je mail snel doorleest, moet het makkelijk te begrijpen zijn waar de mail over gaat. De dik gedrukte zinnen zullen automatisch het oog van je lezer vangen en hun aandacht hiermee op je belangrijkste punt vestigen. Gebruik niet teveel formattering, dat vermindert het effect.
- Voorkom het gebruik van gekapitaliseerde woorden in je tekst, ze zijn moeilijk leesbaar en het komt agressief over. Online wordt kapitaliseren vertaald als “schreeuwen”.