InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Vijf lettertypes die je beter kunt vermijden

Vijf lettertypes die je beter kunt vermijden

Vijf lettertypes die je beter kunt vermijden De juiste font gebruiken voor je email, presentatie, je werkstuk of een website die je hebt gemaakt is belangrijk. Het lettertype zet de toon en bepaalt welke indruk je moet achterlaten. Dat betekent echter niet dat je gewoonweg met elk lettertype aan de slag kan. Leer welke lettertypes je beter kunt vermijden om een goede en differentiërende indruk te maken. Als je een werkstuk schrijft is het belangrijk een serieuze zakelijke indruk achter te laten. Je wilt immers dat je inhoudelijke punten voldoende onder de aandacht komen en bovendien dat je werkstuk of scriptie er verzorgd uit ziet. Om je hiermee op weg te helpen staan hieronder een aantal lettertypes die de verkeerde indruk geven en die je daarom beter kunt vermijden als je een goede beoordeling wilt.

Comic Sans

Comic Sans werd origineel gemaakt om te gebruiken in de teksten van stripboeken, maar werd in de beginjaren van het internet vaak te pas en te onpas gebruikt. Comic Sans gebruiken in officiële teksten maakt dat mensen je niet serieus zullen nemen.

Curlz

“Kijk eens hoe opvallend ik ben! En hoe mooi mijn woorden krullen!” dat zeg je met dit lettertype. Dit lettertype overheerst je tekst volledig en leidt af. Het maakt eigenlijk niet uit wat er in de tekst staat, want je publiek zal niet snel geneigd zijn het te lezen. De boodschap die je geeft door Curlz te gebruiken is dat je niet echt iets belangrijks te melden hebt. Dit lettertype in combinatie met roze en met veel standaard clipart maakt al helemaal dat mensen geneigd zijn je niet serieus te nemen.

Papyrus

Papyrus laat je tekst eruit zien alsof alles in oud Grieks is geschreven, maar dan wel door een robot van de toekomst. Dit lettertype geeft een onprofessionele en ietwat kinderachtige indruk. Het staat bovendien ietwat schuin gedrukt, hetgeen het moeilijker leesbaar maakt. Als je dit lettertype combineert met groen komt je direct over als een wereldverbeteraar. Dit font gebruiken staat is alsof je heel veel verschillende kleuren gebruikt in je tekst, het maakt je opmaak rommelig en onoverzichtelijk. Niet gebruiken dus.

Arial

Arial bestaat reeds sinds Windows 3.1 en is daarom weinig vernieuwend. Als je het Arial lettertype gebruikt komt de tekst ouderwets en conservatief over. Arial wordt het meest als lettertype gebruikt en daarom komt je tekst als standaard en saai over. Je publiek wordt minder gestimuleerd om je tekst te lezen. Gebruik liever Verdana of Franklin Gothic om je werkstuk of scriptie een frisse maar zakelijke vorm te geven.

Times New Roman

Times New Roman is een lettertype dat is ontworpen voor papier en is niet geschikt voor het scherm. Vermijd Times New Roman als je online teksten opmaakt en gebruik liever lettertypes als Verdana of Calibiri. Bovendien staat Times New Roman als het standaard lettertype aangegeven als je Microsoft Word gebruikt. Het geeft de indruk dat je weinig tot geen tijd hebt besteed aan de verzorging van je tekst. Ook hier gebruik je wederom beter een lettertype als Franklin Gothic.

Lettertype tips die wel helpen een positieve indruk te maken

  • Gebruik goed en makkelijk leesbare lettertypes die niet standaard zijn zoals Verdana, Calibri, Tahoma of Franklin Gothic.
  • Als je een bepaald punt wil benadrukken in een email, maak deze zin dan dik gedrukt. Als je lezer je mail snel doorleest, moet het makkelijk te begrijpen zijn waar de mail over gaat. De dik gedrukte zinnen zullen automatisch het oog van je lezer vangen en hun aandacht hiermee op je belangrijkste punt vestigen. Gebruik niet teveel formattering, dat vermindert het effect.
  • Voorkom het gebruik van gekapitaliseerde woorden in je tekst, ze zijn moeilijk leesbaar en het komt agressief over. Online wordt kapitaliseren vertaald als “schreeuwen”.
© 2013 - 2019 Antoniocampina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alle tekst cursief in Word en op Internet? De oplossingAlle tekst cursief in Word en op Internet? De oplossingHeb je last van het probleem dat alle tekst in MS Word en op het Internet ineens cursief staat? Hoe krijg je die vervele…
Goedkoop printen, kies een milieubewust lettertypeGoedkoop printen, kies een milieubewust lettertypeIn bijna geen enkel gezin is een computer en printer meer weg te denken. Ook in ieder bedrijf en school behoren de compu…
Microsoft Word - Tekst opmakenMicrosoft Word - Tekst opmakenHet meest gebruikte tekstverwerkingsprogramma is Microsoft Word. Het typen van een tekst lukt vrijwel iedereen, maar het…
Voorwoord & nawoord schrijvenVoorwoord & nawoord schrijvenEen voorwoord of nawoord schrijven is niet verplicht, maar komt wel vaak naar voren bij het schrijven van een werkstuk,…
Gebruik en betekenis van lettertypenGebruik en betekenis van lettertypenOf het nou voor een website, een essay of een bordje is; lettertypen, ook wel fonts genoemd, bepalen in grote mate hoe d…
Bronnen en referenties
  • http://www.videojug.com/interview/business-e-mail-fonts-2
  • http://www.videojug.com/film/the-top-five-fonts-to-never-ever-use

Reageer op het artikel "Vijf lettertypes die je beter kunt vermijden"

Reacties

Lin, 29-01-2015 22:28 #3
Comic Sans, Curlz en Papyrus, totaal mee eens. Maar er is echt niks mis met Arial en Times New Roman.

Vincent, 11-10-2014 10:14 #2
Grappig. Dit is het slechtste advies dat ik tot dusver op infonu.nl heb gevonden. Scholieren als je dit leest: blijf verder googelen! Het gaat er niet om dat je lettertype leuk of origineel is. Het gaat om duidelijkheid. "Eruit springen" doe je met inhoud en met zakelijke stijl. Times is prima om een werkstuk uit te printen. Sterker nog, voor wetenschappelijke stukken heeft dit de voorkeur.

Ivar, 23-10-2013 09:31 #1
Bijzonder dat dan juist dit artikel in lettertype Arial opgemaakt is… Reactie infoteur, 06-01-2014
:-) Helemaal eens Ivar, dit hoort bij een standaardopmaak van infonu.

Infoteur: Antoniocampina
Gepubliceerd: 10-10-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Reacties: 3
Schrijf mee!