InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Verzin een ding! Philips Jongeren Designprijs

Verzin een ding! Philips Jongeren Designprijs

Verzin een ding! Philips Jongeren Designprijs Philips heeft een prijsvraag voor jongeren die iets moois en nuttigs hebben ontworden en noemt het de Philips Jongeren Designprijs. De Philips Jongeren Designprijs wordt jaarlijks in januari uitgereikt. Het GGD-Sense spel won de prijs voor het jaar 2012. De prijswinnaar en genomineerden stellen hun ontwerpen een maand lang ten toon in Drachten. De prijs wordt sinds 2007 uitgereikt.

Drachten

Onno Hoitinga, afdelingshoofd innovatie en ontwikkeling Philips Drachten, maakt op 23 januari 2013 de winnaar bekend van de Philips Jongeren Designprijs 2012.
Edzard Jager uit Menaldum en Frouke Engel uit Jirnsum wonnen de prijs. Zij ontwierpen het GGD-sense spel, dat bedoeld is om jongeren uit andere culturen te leren omgaan met relaties en seks. De twee zitten op het Friesland College in Leeuwarden.
Evelien Lukassen uit Sexbierum kreeg een eervolle vermelding voor de Fietsstandaard, net als Mariska de Jong uit Workum voor de Handdoekzak. De winnaars en de twee met eervolle vermelding bekroonde ontwerpen waren de drie genomineerden voor de prijs.

Ergernissen

De Philips Jongeren Designprijs wil jonge talenten stimuleren om dingen te ontwerpen, om oplossingen te bedenken voor dingen die dagelijks ergernissen geven. De onderwerpen kunnen ook te maken hebben met de samenleving en het verfraaien van de leefomgeving.

Vormgeverstalent

Het is in 2013 de zesde keer dat de Philips Jongeren Designprijs werd uitgereikt. De uitreiking vond plaats in Drachten, in Museum Dr8888. Deze designprijs biedt een podium voor jong vormgevingstalent in Friesland in de leeftijd van 15 tot 26 jaar. De wedstrijd is een initiatief van Keunstwurk. Hiermee wil Keunstwurk een bijdrage leveren aan het vergroten van de belangstelling en praktijkvorming voor vormgeving bij jongeren. De winnaars ontvingen elk een Philips TV.

Tentoonstelling

Alle ingezonden ontwerpen zijn samengebracht in een tentoonstellin die in 2013 in Museum Dr8888 in Drachten te zien was.

Bron: Verzin een dingBron: Verzin een ding

Het GGD-Sensespel

De eerste prijswinnaars bedachten een groot bordspel. Het is een spel dat jeugd uit andere culturen kan leren omgaan met seks en relaties. Vooral over de uitvoering van het spel werd lovend gesproken: het stak met kop en schouders boven de andere inzendingen uit. Het spel is de binnenkant van een tas en dat vond de jury ook goed bedacht.

Tamponhouder

Er waren 37 jongeren die hun vinding hadden ingezonden. Daar waren verrassende uitvindingen bij, zoals:
  • tamponhouder;
  • GHB-deksel;
  • fietsstandaard;
  • handdoektasje.

Tamponhouder

Danielle Wierda bedacht de tamponhouder voor in de wc. Gebruik je er een dan zakt de volgende tampon naar beneden voor de volgende keer.

GHB-deksel

Inspelend op wat jongeren tegenwoordig in het uitgaansleven meemaken bedacht Ileen Meulman een GHB-deksel voor op een glas, zodat er niet stiekem spul in je glas kan worden gegooid waarmee je gedrogeerd raakt. Een anti-GHB-deksel dus eigenlijk.

Fietsenstandaard

Evelien Lukassen uit Sexbierum studeert aan het Nordwin College in Leeuwarden. Zij bedacht een fietsenstandaard, waardoor de fiets niet omvalt. Handig voor krantenbezorgers, want met deze fietstas blijft zelfs een fiets met tassen vol kranten stabiel staan.

Handdoektasje

Mariska de Jong uit Workum bedacht het handoektasje, een plastic tasje waarin je washandje en handdoek kunt meenemen in de doucheruimte en ophangen. Ook op de camping heel praktisch is.

Prijs 2015

De prijs voor het jaar 2015 wordt op 13 januari 2016 uitgereikt maken in het Huis voor Amateurkunst bij Keunstwurk. Daarna zijn de inzendingen van geselecteerden, genomineerden en de winnaar de rest van de maand januari te bezichtigen in het Huis voor Amateurkunst in Leeuwarden.

Jaar Ontwerp Ontwerper
2015
2014
2013
2012GGD-sense spel, een spel dat is bedoeld om jeugd die in andere culturen is opgegroeid te leren omgaan met seks en relatiesEdzard Jager en Frouke Engel
2011Kruidenbuiltje, een alternatief kruidenrek voor de binnen- of buitenkeukenRoy Kok
2010Zip On, een dekbedhoes met een rits waardoor het opmaken van je bed gemakkelijker wordt en zorgt dat het dekbeder niet uitschuift.Melissa de Vrij
2009Dazzle-bag: de rugzak met 13 ritsen, zodat een zakkenroller geen idee heeft in welk vakje hij moet zijn.Stella Groenewoud
2008Parkspots, lampen in de vloeren van parkeergaragesNine Boersma
2007Mobiel jeugdhonk BinnenboardYkje Hibma, Durk Kramer, Maaike de Vreeze en Bastiaan Blaauw

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mondriaanjaar 2017 - Jaar van Mondriaan tot Dutch DesignMondriaanjaar 2017 - Jaar van Mondriaan tot Dutch DesignHet jaar 2017 is uitgeroepen tot Mondriaanjaar. Het is dan 100 jaar geleden dat De Stijl in Leiden werd opgericht, de in…
Philips Living Colors: Brengt sfeer in uw woningPhilips staat bekend om haar lampen en is een grote Nederlandse onderneming, die ook internationaal zeer succesvol is. M…
Arthotel in Philips lichttoren echt van deze tijdDe Philips lichttoren in Eindhoven heeft een heel andere functie gekregen dan de oorspronkelijke. Vele jaren was de lich…
Philips Cinema 21:9 ambilight televisie: bioscoop voor thuisPhilips introduceert de eerste televisie ter wereld met de verhouding van een bioscoopbeeld: de Philips Cinema 21:9. Met…
Philips Senseo: een koffie hit!Philips Senseo: een koffie hit!Douwe Egberts en Philips hebben samen voor een hit gezorgd op het gebied van koffie. In 2001 werd de eerste Senseo koffi…
Bronnen en referenties
  • Keunstwurk
  • Drachtstser Courant
  • Persbureau Ameland
  • http://www.keunstwurk.nl/beeldende-kunst-en-design/nieuws/philips-jongeren-designprijs-2015 geraadpleegd op 5 december 2015
  • Afbeelding bron 1: Verzin een ding

Reageer op het artikel "Verzin een ding! Philips Jongeren Designprijs"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 10-11-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Special: Friesland
Schrijf mee!