De tijd in vakken

De tijd in vakken In de geschiedenis zijn diverse tijdvakken, jaartallen en gebeurtenissen aan te wijzen. Er zijn indelingen, die structuur aanbrengen in de enorme hoeveelheid van gebeurtenissen. Vooral kinderen dreigen in de grote hoeveelheid van gegevens het overzicht kwijt te raken. Laten we een indeling maken voor de tijdvakken: de tijd in vakken.

Historie

De geschiedenis is lang, erg lang. Is het voor volwassenen al moeilijk daarbij een voorstelling te maken, voor kinderen is dat nog veel sterker. Het aanwijzen van een beginpunt is al erg lastig. Waar begin je? Begin je bij het allervroegste begin, dat we ons met de huidige stand van wetenschap kunnen voorstellen, de ‘Big Bang’? Of kiezen we voor een recenter moment, zoals het ontstaan van het zonnestelsel met de planeten? Of is het handiger te beginnen bij het begin van het leven? Misschien beginnen we op de plaats waar de vroegste mensen op aarde, of in onze streken opduiken? Het moment dat je met het onderwijs in geschiedenis begint, is erg afhankelijk van de leeftijd van de kinderen.

Aanvang geschiedenis

Over het algemeen vangt het geschiedenisonderwijs op de basisschool dicht bij huis aan. We besteden aandacht aan de geschiedenis van de mensen in ons eigen land. Wat waren hun gewoonten, hoe konden zij overleven? Hoe bouwden zij hun woningen? Hoe kwamen ze aan hun voedsel? Het zijn allemaal interessante vragen. Hoe meer gegevens je hebt, hoe beter je het plaatje compleet kunt krijgen.

Geschreven geschiedenis

Van de laatste paar duizend jaar zijn er gelukkig heel wat gegevens voorhanden. Hoe recenter de geschiedenis is, hoe meer boeken en waarschijnlijk zelfs films je kunt terugvinden. Dat ligt een stuk lastiger bij de hele vroege geschiedenis. Vóór de Romeinen rond het jaar 50 voor Christus in ons land kwamen, werden er geen geschriften gemaakt. Er bestaan dus geen geschreven bronnen, waar we voor onze informatie uit kunnen putten. Deze periode noemen we daarom prehistorie, letterlijk vóór-geschiedenis. De tijd vóór er geschreven bronnen waren. Gelukkig weten we dankzij allerlei bodemvondsten toch het een en ander te concluderen.

Overblijfsel uit de prehistorie: een HunebedOverblijfsel uit de prehistorie: een Hunebed

De Tijdvakken

Kinderen hebben behoefte aan duidelijkheid, aan overzicht. Trouwens, dat geldt ook voor veel volwassenen. Om vat te krijgen op de hoeveelheid gegevens die ons verleden oplevert, is het handig de geschiedenis in tijdvakken te verdelen. Tijdvakken, die op een of andere manier een logisch geheel vormen. We maken een globale indeling in een vijftal tijdvakken:
  • Prehistorie
  • Oudheid
  • Middeleeuwen
  • Vroeg-moderne tijd
  • Moderne tijd
Zoals je ziet, één periode waarover geen geschreven bronnen bestaan (prehistorie), en vier periodes waarvan wél geschreven bronnen bekend zijn. Uiteraard is elke periode op zichzelf weer verder in kenmerkende stukken te verdelen. We beperken ons hier even tot de hoofdperiodes.

Bijzonderheden

Alleen de aanduiding van een tijdvak geeft kinderen weinig tot geen houvast. Waar mogelijk, zullen we een globaal begin- en eindpunt aangeven:
  • Prehistorie: tot 50 voor Christus.
  • Oudheid: van 50 voor Christus tot 500 na Christus
  • Middeleeuwen: van 500 na Christus tot 1500 na Christus
  • Vroeg-moderne tijd: van 1500 na Christus tot 1800 na Chr.
  • Moderne tijd: van 1800 na Chr. tot nu.
Nog mooier en duidelijker wordt het, als aan elk tijdvak een kenmerkende gebeurtenis kan worden gekoppeld. Dat betekent, dat je keuzes moet maken, er zijn natuurlijk in elke periode heel veel gebeurtenissen die in aanmerking komen. Eventueel kun je er ook meer dan één kiezen.

In vakken

De gevonden tijdvakken kun je mooi in een schema zetten. Alle tijdvakken passen in de vakjes:
Tijdvak Ongeveer van ... Ongeveer tot ... Belangrijke gebeurtenis(sen)
Prehistorie...50 voor Chr.De bouw van Hunebedden
Oudheid50 voor Chr.500 na Chr.* Romeinen in ons land
* Volksverhuizing
Middeleeuwen500 na Chr.1500 na Chr.* Karel de Grote
* Noormannen
* Kastelen en ridders
* Ontstaan van steden
Vroeg-moderne tijd1500 na Chr.1800 na Chr.* Reformatie en contra-reformatie
* Tachtigjarige oorlog
* Republiek der Zeven Vereenigde Nederlanden; Oostenrijkse Nederlanden
Moderne tijd1800 na Chr.Nu.* Koninkrijk der Nederlanden
* Koninkrijk Nederland; Koninkrijk België
* Wereldoorlogen
* Televisie en computers

Lees verder

© 2013 - 2024 Hansvg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis, de tien tijdvakkenEr is een nieuwe tijdsindeling gekomen voor geschiedenis. In plaats van de klassieke indeling in vijf tijdvakken, van pr…
Een korte geschiedenis van het lichtIn 1879 werd de uitvinding van de gloeilamp toegeschreven aan Thomas Edison. In werkelijkheid was hij slechts onderdeel…
Maak de geschiedenis actiever!Maak de geschiedenis actiever!Het bestuderen van geschiedenis is heel wat meer dan het in je hoofd stoppen van allerlei jaartallen met de bijpassende…
Prehistorie: de tijd van jagers en boerenPrehistorie: de tijd van jagers en boerenWanneer laten we de geschiedenis beginnen? Bij het ontstaan van de eerste mensensoort? Bij het ontstaan van de moderne m…

Een draadje van tijdEen draadje van tijdHoe maak je kinderen duidelijk wat ‘tijd’ is? Kinderen hebben nog geen uitgebreid ontwikkeld tijdbesef. Om ze toch een i…
De geschiedenis van... AustraliëAboriginals waren de eersten die in Australië leefden. Omdat men in de zestiende eeuw dacht dat de aarde plat was, moest…
Bronnen en referenties
  • Pluiswerk Tijd (2009, Zie Zo Educatief)
Hansvg (513 artikelen)
Laatste update: 14-10-2020
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.