InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Correct formuleren: Dubbelop

Correct formuleren: Dubbelop

Veel schrijvers maken formuleringsfouten. Wie deze formuleringsfouten kan herkennen zal bij het schrijven proberen dit soort fouten te voorkomen. Een van deze formuleringsfouten is "dubbelop".

Dubbelop

Wanneer iemand iets in een zin herhaalt noemt men dit "dubbelop". Dit is grammaticaal gezien onjuist. Er zijn vijf verschillende soorten fouten waarbij dubbelop een rol speelt.
  • Onjuiste herhaling
  • Tautologie
  • Pleonasme
  • Contaminatie
  • Dubbele ontkenning

Onjuiste herhaling

Als een vast voorzetsel ten onrechte twee keer wordt gebruikt noemt men dat een onjuiste herhaling.

Onjuist
Op zo'n partij als het Vlaams Belang zou een mensenrechtenactivist niet op moeten stemmen.

Juist
Op zo'n partij als het Vlaams Belang zou een mensenrechtenactivist niet moeten stemmen.

Tautologie

Als hetzelfde twee keer wordt gezegd met verschillende woorden (synoniemen) noemt men dat een tautologie.

Onjuist
Ik lees graag boeken over de toekomst van de samenleving, zoals bijvoorbeeld "1984" van George Orwell en "Brave new world" van Aldous Huxley.

Juist
Ik lees graag boeken over de toekomst van de samenleving, zoals "1984" van George Orwell en "Brave new world" van Aldous Huxley.

Pleonasme

Bij een pleonasme wordt een deel van de betekenis van een woord nog eens door een ander woord uitgedrukt.

Onjuist
De aanwezige bezoekers kregen van de organisatie allemaal een aandenken.

Juist
De bezoekers kregen van de organisatie allemaal een aandenken.

Contaminatie

Als twee woorden of uitdrukkingen ten onrechte worden vermengd, heet dat een contaminatie.

Onjuist
  • Duur kosten
  • Als man zijnde
  • Refereren naar

Juist
  • Duur zijn, veel kosten
  • Als man, man zijnde
  • Refereren aan, verwijzen naar

Dubbele ontkenning

Soms wordt in zinnen een tweede ontkenning toegevoegd als het gebruikte werkwoord al van ontkennend karakter is. Dit is een van de meest voorkomende fouten onder schrijvers.

Onjuist
De examenkandidaten deden veel moeite om te voorkomen dat er in hun profielwerkstuk geen spelfouten zouden staan.

Juist
De examenkandidaten deden veel moeite om ervoor te zorgen dat in hun profielwerkstuk geen spelfouten zouden staan.
Gerelateerde artikelen
Contaminatie, tautologie, pleonasmeOp school hebben we keurig geleerd wat het allemaal betekent. Contaminatie, tautologie, pleonasme. Maar dat is misschien…
Stijlfouten (taal)Stijlfouten zijn fouten tegen de goede stijl. Een stijlmiddel kan ook opzettelijk worden gebruikt: dan is het een stijlf…
Nederlandse taal: StijlNederlands is een moeilijke taal, niet alleen een correcte spelling is belangrijk, maar ook een correcte stijl. Hiermee…
Veel gemaakte taalfouten: voorkom verkeerd woordgebruikVeel gemaakte taalfouten: voorkom verkeerd woordgebruikGedurende je leven zal je op verschillende momenten teksten moeten schrijven. Dat kan voor je werk of opleiding zijn, ma…
Herhalingen in de Nederlandse taalHerhalingen in de Nederlandse taalEen veelgebruikte groep stijlfiguren in de Nederlandse taal is die van de herhalingen. Er zijn veel verschillende vormen…
Bronnen en referenties
  • Nieuwe Nederlands 4 VWO

Reageer op het artikel "Correct formuleren: Dubbelop"

Infoteur: VMusic
Laatste update: 18-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!