Film kijken voor het verwerven van woordenschat: opdrachten
Wanneer je films gebruikt in de klas of in de cursus voor het aanleren van een (vreemde) taal, kan je de film gewoon bekijken en daarna bespreken. Maar je kan er ook heel wat meer mee doen. Je kan opdrachten laten uitvoeren door je leerlingen of je cursisten. Leuke opdrachten waarbij je verder moet denken dan alleen de film zelf. Opdrachten waarmee je ook andere woordenschat moet gebruiken. Creatieve opdrachten waarbij je je tekenkunsten moet aanwenden. Of waarbij je moet gaan graven in je muziekkennis. Opdrachten waarbij je culturele verschillen moet bespreken. Waarbij je je inlevingsvermogen moet aanboren.
Film gebruiken in de klas
Het is een favoriet van elke
taalleraar en ook van de leerlingen of de cursisten: kijken naar een leuke film tijdens de lesuren. Dit kan in het kader van een taalles. Taalles in de eigen taal of
in een vreemde taal. Natuurlijk is dit niet zomaar en moet er tijdens, voor en na het bekijken van de film gewerkt worden. Je kan op basis van de film inhoudsopdrachten maken en die laten oplossen. Maar je kan ook heel wat andere opdrachten aan je leerlingen of cursisten geven. Opdrachten waarbij een veel breder spectrum aan
woordenschat zal moeten worden gebruikt. Opdrachten waarbij ze hun muziekkennis zullen moeten aanboren. Of hun tekenkunsten zullen moeten bovenhalen. De film kan in
originele versie worden bekeken met of zonder ondertiteling. Ook hier kan gekozen worden voor ondertiteling in de eigen taal of in de originele taal, afhankelijk van het niveau van de cursisten.
Materiaal naast de film
Voorbereiden op basis van extra materiaal
Een film is niet alleen een film. Naast de film zelf heb je nog heel wat ander materiaal dat kan gebruikt worden. Denkt bijvoorbeeld aan de trailer, aan samenvattingen op internet, op kritieken op verschillende filmsites, aan de gebruikte affiches, aan de kaft van de DVD, aan interviews met acteurs en actrices, met de regisseur, aan achtergrondinformatie over the making of, de bloopers die uit de film geknipt zijn, de plaats waar de film werd gedraaid en ga zo maar door.
Opdrachten
Al dit materiaal kan gebruikt worden voor het bekijken van de film of er na. Laat bijvoorbeeld raden waar de film over zou kunnen gaan door de kaft van de DVD of de affiche te laten zien. Laat de cursisten of leerlingen een nieuwe titel verzinnen. Laat de trailer zien en vraag of de film hen aanspreekt op basis van wat ze gezien hebben of helemaal niet. Na de film kan je vragen of de verwachtingen werden ingelost of helemaal niet. Laat kritieken lezen. Zijn deze positief of niet? Na de film kunnen de leerlingen zelf een kritiek schrijven. Laat de cursisten de korte inhoud lezen en laat ze zelf een vervolg schrijven. Na het bekijken van de film kan besproken worden wie het juist had en wie helemaal in een andere richting zat.
Leuke opdrachten na het bekijken van een film in de klas
Na het bekijken van de film kan je heel wat opdrachten laten uitvoeren door de cursisten. Ook met de film zelf kan je heel wat kanten uit. Gebruik je vaak film in de klas, wissel dan zeker de opdrachten geregeld af.
Opdrachten in verband met woordenschat
- een kruiswoordraadsel op basis van woordenschat die in de film voorkomt
- grammaticaoefeningen maken met woordenschat of zinnen uit de film
- woordenschatslijsten maken in verband met de geziene film (bijvoorbeeld aardrijkskundige woordenschat over een bepaalde streek, woordenschat in verband met een bepaald beroep, woordenschat in verband met gevoelens)
- een woordenschatslijst maken in verband met film en regisseren (bijvoorbeeld de verschillende soorten films, woorden die gebruikt worden op een set)
- uitdrukkingen zoeken in de film en daar een lijst van maken
- laat spreektaal noteren of woorden die ze niet kennen. Deze kunnen later in groep worden besproken en uitgelegd.
Actualiteit, geschiedenis en aardrijkskunde
- wanneer het een detective- of horrorfilm is, krantenartikelen laten zoeken over eenzelfde onderwerp
- een link leggen tussen film en actualiteit
- kijken naar de periode waarin de film speelt en hierover iets meer opzoeken. Aan de andere cursisten vertellen wat ze gevonden hebben (WO I, WO II, Middeleeuwen, prehistorie)
- worden er plaatsen en steden genoemd in de film? Laat ze opzoeken. Bestaan ze echt? Wat is er te zien? Waar liggen ze? Bestaan ze niet echt? Op welke plaats/stad zou het gebaseerd kunnen zijn? Is de plaats goed gekozen voor het verhaal of had je het liever ergens anders gezien?
- meningen uitwisselen over bepaalde thema's die in de film worden uitgewerkt (milieu, racisme, werkloosheid, reacties in oorlogstijd)
- gebruiken en tradities in andere landen noteren. Welke feesten worden er gevierd? Wat wordt er 's morgens gegeten? Hoe gaan kinderen met hun ouders om? vergelijk met gebruiken en tradities uit je eigen land
- Werken op culturele verschillen. Hoe zou het verhaal gelopen zijn indien de personages in je eigen land zouden geleefd hebben? zijn bepaalde zaken er verboden / toegelaten?
Creatieve opdrachten
- een stukje film laten zien zonder klank, zelf de dialogen laten aanvullen
- willekeurige stukjes uit de film laten zien in een willekeurige volgorde. De studenten moeten de uittreksels terug in de juiste volgorde krijgen
- een persoonsbeschrijving laten maken van de hoofdpersonages
- stop de film op een bepaalde scène en laat de cursisten het vervolg schrijven. Zoals het in de film was of een eigen verzonnen vervolg
- een scène uit de film laten naspelen door de cursisten, met of zonder voorbereiding
- aan iedere cursist een personage toewijzen en hen vragen om het verhaal te vertellen vanuit hun standpunt. Laten uitleggen aan de andere personages waarom ze zo gereageerd hebben.
- een luisteroefening maken op basis van een scène, dus enkel de geluidsband laten horen. Vragen maken en laten oplossen.
- enkel de dialogen van een bepaalde scène laten horen. Wat gebeurt er op dat moment? Wat doen de personages? Hoe zijn ze gekleed? Hoe is hun mimiek? Waar bevinden ze zich?
- een personage kiezen. In zijn huid kruipen op negentigjarige leeftijd. Hem zijn levensverhaal laten vertellen in de verleden tijd.
- kruip in de huid van een personage. Hoe zou jij gereageerd hebben in dezelfde situatie? Hoe zou jij het conflict hebben opgelost?
Film terug samenstellen
Een andere leuke opdracht is om iedere cursist een ander stukje van de film te laten zien maar wel op die manier dat uiteindelijk heel de film is gezien. Je begint bij de eerste cursist die het begin van de film moet vertellen. De cursist die denkt dat hij het volgende stuk heeft gezien, vertelt zijn stuk. Zo gaat het verder tot alle cursisten aan de beurt zijn geweest. Is de film uiteindelijk goed terug in elkaar gestoken of zijn er onvoorziene wendingen gebeurd?
Werken omtrent muziek en geluidsband
De filmmuziek
Is de filmmuziek goed gekozen? Waarom? Waarom niet? Welke stukken muziek zijn storend? Waarom? Heeft de tekst van de liedjes echt iets te maken met de film of niet? Laat de cursisten discussiëren.
Nieuwe filmmuziek
Vraag aan de cursisten of ze zelf andere liedjes of stukken muziek zouden gebruiken. Welke? Waarom? Laat ze de andere cursisten overtuigen van hun keuze. Hierdoor leren ze argumenteren en onderhandelen.
Geluidsband
Laat de cursisten letten op de geluidsband. Hoe denken ze dat bepaalde geluiden worden gemaakt? Met welke materialen zou welke klank kunnen gemaakt worden? Is de klank goed of overdreven? Hoe zouden zij het doen?
Een andere opdracht is om een stukje geluidsband te laten horen. Laat de cursisten verzinnen wat er aan het gebeuren is aan de hand van de gehoorde geluiden.
Teken- of knutselskills bovenhalen
Na het bekijken van een film kan ook een creatieve opdracht worden gegeven. Laat de cursisten een tekening maken van een scène. Laat de cursisten een nieuwe affiche ontwerpen. Maak een nieuwe kaft voor de DVD. Laat de leerlingen een schoendoos vullen met voorwerpen die iets te maken hebben met de film. Waarom hebben ze deze voorwerpen gekozen? Wat is de link met de film?
Filmquiz
Laat de cursisten in groepjes een filmquiz samenstellen over de geziene film, de regisseur, de acteurs en actrices, de filmlocaties en ga zo maar door. Dit kan door gebruik te maken van de app Kahoot. Laat ze daarna de quiz samen spelen. Wie behaalt de meeste punten?
Film kijken in de klas of thuis?
Film thuiskijken: iedereen dezelfde film
Natuurlijk verlies je veel tijd in de klas wanneer je naar een film kijkt. Om minder tijd te verliezen en direct te kunnen overgaan naar de opdrachten, kan je aan de studenten vragen om de film thuis te bekijken. Dit kan een taak zijn voor tijdens een schoolvakantie bijvoorbeeld. In de daaropvolgende les kan dan onmiddellijk worden overgegaan tot de opdrachten.
Film thuiskijken: iedereen een andere film
Thuis kan iedereen zijn eigen favoriete film bekijken. Als opdracht kan je dan vragen om een korte samenvatting van de film te maken en een kritiek op de film. Vertel aan de anderen waarom ze de film wel of niet moeten bekijken.