InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Het indelen van je schoolagenda

Het indelen van je schoolagenda

Het indelen van je schoolagenda Voor veel middelbare scholieren is het in het begin best lastig om je agenda goed in te delen. Het is belangrijk dat je agenda geen bende wordt, dan ben je het overzicht snel kwijt. In dit artikel een aantal tips om je agenda netjes in te delen, zodat het overzichtelijk blijft. Als je agenda netjes en overzichtelijk is dan is het in je hoofd vaak ook een stuk overzichtelijker.

Het kopen van een agenda

Het kopen van een agenda is voor veel mensen best leuk om te doen. Er zijn tegenwoordig veel verschillende agenda's, grote en kleine, dikke en dunne, kleurige en saaie. Allereerst is het belangrijk dat je een agenda koopt die je ook echt leuk vindt. Agenda's kun je kopen bij de V&D, Bruna, Blz, Hema en nog veel meer winkels. De gemiddelde prijs voor een agenda ligt rond de 15 euro, maar er zijn bijvoorbeeld bij de Hema ook goedkopere agenda's te koop. Als je een agenda koopt moet je op een paar dingen letten:
  • Zorg dat er genoeg ruimte is om je huiswerk in op te schrijven (per dag minstens 9 lijntjes)
  • Een weekagenda is overzichtelijker dan een dagagenda
  • Zorg dat er voor het weekend ook genoeg ruimte is om dingen op te schrijven
  • Zorg dat de agenda stevig is en niet snel kapot kan gaan, hij moet een heel jaar mee!

Wat zet ik in mijn agenda?

Als je je agenda hebt gekocht is het slim dat je meteen je persoonlijke gegevens (personalia) er in zet. Als je je lesrooster weet kun je die er ook vast inplakken/inschrijven. Vaak veranderd je lesrooster een aantal keer per jaar dus houdt ruimte over om veranderingen te noteren. In schoolagenda's zijn vaak speciale pagina's waar je je cijferlijst bij kan houden. Vaak krijg je van school ook speciale kaarten/boekjes waar je je cijfers in bijhoudt. Je kunt zelf beslissen of je de pagina's voor je cijferlijst gebruikt.

Huiswerk noteren

Nu komt het belangrijkste, het huiswerk noteren in je agenda. De meeste agenda's hebben 9 of 10 lijntjes, de lijntjes zijn vaak genummerd. Het eerste lijntje op maandag betekend het huiswerk voor maandag het eerste uur, het tweede lijntje op maandag betekent het huiswerk voor het tweede uur op maandag enzovoort. Het is makkelijk dat je in je agenda achter de cijfers de vakken (afkortingen) zet voor die dag. bijvoorbeeld zo:
MAANDAG

Je kunt zelf afkortingen bedenken voor bepaalde vakken, zorg wel dat die afkortingen goed herkenbaar zijn. Je kunt bijvoorbeeld de eerste paar letters doen, of de belangrijkste letters. Voorbeeld: Nederlands: NE, Biologie: BIO, Scheikunde: SK, Geschiedenis: GS, Godsdienst: GD, Maatschappijleer: MA, enzovoort. Als je dit voor al je dagen in je agenda doet weet je precies welk vak je waarneer hebt en schrijf je niet snel huiswerk bij het verkeerde uur op.

Maar hoe noteer je nu het huiswerk?
Het is slim als je net als met je vakken afkortingen gebruikt, dit bespaard ruimte. Hieronder een lijstje met afkortingen:
Hele woordAfkorting
lezenLZ
makenMK
lerenLR
bladzijdeBlz.
meenemenmeen.
opdrachtopdr.
hoofdstukh. of hoofd.
repetitieRep.
paragraaf§
schriftelijke overhoring SO
mondelinge overhoringMO

Ook is het handig om met plijltjes, plusjes en streepjes te werken. Een voorbeeld van een agenda indeling:
MAANDAG
  1. NE MK opdr. 1+2 LR blz.4+5.....................................
  2. DU Rep. H4 + LZ blz 20-36.......................................
  3. BIO GEEN HUISWERK!!! ........................................
  5. MA. SO §1-3.............................................................
  6. MA LZ blz 35-37 ......................................................
  7. WIS MK som 1-6......................................................
  8. SK MK blz.1 + meen. snelhechter...........................
  9. 18.00 uur voetbal training........................................

Als al je huiswerk niet op één regel past schrijf het dan op de onderste regel van die dag en zet er een pijl naar toe, zo kun je het niet over het hoofd zien. Schrijft in je agenda ook je privé afspraken bijvoorbeeld een tandartsbezoek, voetbaltraining, pianoles, familiefeest, verjaardag, en andere verplichtingen. Het is zo een overzichtelijke planning voor de hele week. Je hebt ook minder kans dat je dubbele afspraken plant.

Je kunt bijvoorbeeld toetsen, so's en mo's accentueeren met een accentueerstift. Toetsen vallen dan meer op.
Als je je huiswerk voor een dag gedaan hebt zet dan bijvoorbeeld een krulletje of een kruisje voor het uur/vak wat je af hebt. Kras het niet door, je kunt dan niet meer zien wat het huiswerk voor die dag was.

Heb je nog vragen? reageer hieronder...
© 2011 - 2019 Eva3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het indelen van je schoolagenda"

Reacties

Senne Esseling, 09-07-2013 18:52 #3
Thanks ik zit nog op de basiss. maar heb al wel agenda nu veel beter en overzichtelijker.

Alan, 05-06-2013 18:40 #2
Heel erg bedankt. Mijn agenda is nu veel overzichtelijker. Ik had wel een vraag. Is het handig als je die dingen ook bij je agenda zet op de laptop. Ik heb windows 8 en daar heb je ook een agenda. Ik heb vaak ook huiswerk waarbij ik de latop nodig voor moet hebben. Daarom zit ik meer achter de laptop. Is het dan handig? Ja of nee? Reactie infoteur, 09-06-2013
Fijn dat je wat aan mijn artikel hebt gehad! :) Ik weet niet precies hoe Windows 8 in elkaar zit en hoe jou agenda er daar uit ziet. Ik zou zeggen: probeer het! ;) Je kunt dan zelf bekijken of je het handig vind en zo niet, dan verander je het weer! Succes ermee!

Joëlle Claassen, 04-01-2013 00:49 #1
Wow, dit is toevallig ook precies wat ik doe. Ik raad het iedereen aan, erg handig is het om het zo te doen.

Infoteur: Eva3
Gepubliceerd: 29-08-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Reacties: 3
Schrijf mee!