Zorgleerlingen in het reguliere basisonderwijs
Het basisonderwijs is de juiste plek waar het kind zich zowel sociaal als cognitief ontwikkelt. Er zijn echter kinderen waarbij deze ontwikkeling wat moeizamer verloopt. Alle kinderen hebben recht op goed onderwijs. Omdat sommige kinderen het moeilijker hebben dan andere kinderen hebben deze speciale kinderen ook speciale rechten.
Zorgleerlingen in het reguliere basisonderwijs
Een sprekend voorbeeld zijn ADHD kinderen, kinderen die het vaak extra moeilijk hebben binnen het basisonderwijs. Door deze stoornis gaat veel van de les aan hen voorbij, ze zijn vaak hyperactief, impulsief en hebben problemen met hun concentratie. De leerkracht raakt soms uitgeput door dit gedrag en vraagt zich af hoe hij deze kinderen op een adequate manier kan helpen. Dergelijke kinderen vragen continu extra en speciale aandacht van de leerkracht.
Diagnose stellen
Kinderen zitten veel jaren van hun kindertijd op de basisschool. Het is van belang dat een eventuele diagnose tijdig wordt gesteld. Het is belangrijk dat een leer- of gedragsprobleem tijdig wordt herkend, om er zo snel mogelijk en op een goede manier op in te kunnen spelen. Om deze zorgleerlingen te kunnen helpen moeten de basisscholen daarvoor de juiste zorg in zetten. De scholen moeten omgaan met grote verschillen tussen de leerlingen. Het is van belang dat kinderen in hun eigen buurt naar school kunnen gaan, dus de zorgenkinderen worden zoveel mogelijk op hun buurtschool opgevangen. Dit vergt veel van het personeel, speciale kennis van het bijzonder onderwijs moet worden overgedragen aan de gewone basisschool. De kennis van de leerkrachten moet vergroot worden om de zorgleerlingen te kunnen helpen. Naast de gediagnosticeerde groep kinderen zijn er de gewone drukke kinderen. Hoe voorkom je dat ze elkaar negatief beïnvloeden? Ook hier is weer sprake van noodzakelijke deskundigheid op dit gebied. De leerkracht dient continu afwegingen te maken in haar interactie, instructie en organisatie, het gaat niet vanzelf goed!
Voor ouders, maar ook voor leerkrachten is het een zoektocht, ook interne begeleiders en schoolbegeleiders spelen hierbij een rol. Ouders kunnen soms een werkzame aanpak aandragen. Zij kunnen de school adviseren welke stappen ze thuis hebben gezet en welke er ook daadwerkelijk helpen. Ouders kunnen prima samenwerken met de school: eenzelfde aanpak door ouders en school is duidelijk voor het zorgenkind.
Ouders van niet-zorg leerlingen
Ouders van niet-zorgen kinderen kijken soms met wantrouwen naar de groep waarin zorgenleerlingen worden geplaatst: hopelijk komt het zorgenkind niet bij mijn kind in de groep! Gaat de aandacht aan deze zorgenkinderen niet ten koste van het leerproces van hun eigen kind? Het is van essentieel belang deze ouders goed onderwijs te kunnen garanderen voor hun kind.
Het moet duidelijk zijn dat de kwaliteit en de deskundigheid van de leerkracht voldoende zijn om de groep te leiden en goed onderwijs te geven.
De zorgleerlingen
Voor de zorgenkinderen is het belangrijk dat ze een persoonlijke binding krijgen met de leerkracht. Dit geldt natuurlijk voor de hele klas, maar voor hen in het bijzonder. De leerkracht heeft de zorg voor elke leerling en moet de ruimte krijgen om extra zorg te geven aan die leerling die dat nodig heeft. Echter deze extra zorg mag nooit of te nimmer ten koste gaan van de rest van de groep. Een leerkracht met zorgenkinderen in zijn groep wordt bijgestaan en geadviseerd door op de eerste plaats de ouders en daarnaast door een interne- en ambulante begeleider. Ook voor bijscholing wordt ruimte gecreëerd.
Vragen aan de school
Wanneer ouders van de school vragen of opmerkingen hebben over de gang van zaken op hun school dan kunnen zij zich laten informeren. Het is van belang om op de juiste plek advies in te winnen. Ook wanneer zij klachten hebben is het van belang dat zij gehoord worden. Een oudercommissie, of klassenvertegenwoordigers kunnen de kolen uit het vuur halen als het om vervelende zaken gaat. Zij zullen een en ander bij de directeur aankaarten en eventueel een informatie avond eraan koppelen. Onrust bij ouders op een school is zowel voor de ouders als voor de school onacceptabel en komt de sfeer niet ten goede. Probeer deze onrust door met elkaar in gesprek te gaan op te lossen. En denk eens na over: het zal je zorgenkind maar wezen!