InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?

Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?

Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs? Een studie voor de kinderen kost jaarlijks duizenden euro’s. Het basisonderwijs en voortgezet onderwijs wordt grotendeels betaald door de overheid, toch blijven er kosten over die de ouders voor hun rekening moeten nemen. Ouders van kinderen op het basisonderwijs moeten ook bijdragen in de kosten van het basisonderwijs. De overheid draagt het grootste deel van de kosten. Per schooljaar komt dit ongeveer neer op €5.000,- in het basisonderwijs, in het voortgezet onderwijs betaalt de overheid ongeveer €7.000,-. Daarnaast zijn er ook nog zogenaamde schoolkosten die u zelf moet ophoesten. Deze kosten zijn niet wettelijk vastgelegd en kunnen per basisschool en voortgezet onderwijs verschillen. Hierbij kunt u denken aan kosten die samenhangen met excursies en schoolreisjes, maar ook lunchgeld en andere per school verschillende bijkomende kosten. Over het algemeen is dit een vrijwillige bijdrage, maar de scholen sporen wel aan om het te betalen. In het voortgezet onderwijs moesten ouders vroeger zelf zorgen voor het aanschaffen of huren van boeken, sinds het schooljaar 2009/2010 zijn schoolboeken gratis.

Hoe hoog zijn de kosten voor de ouders (basisonderwijs)?

Dit verschilt sterk per school. Op de basisscholen blijft het over het algemeen beperkt tot een gemiddeld bedrag van rond de €65,-. De ene school zal vaker excursies organiseren dan de andere. De hoogte van de kosten op de basisschool kunt u al naar informeren voordat u uw kind op de betreffende school gaat inschrijven. Deze bijdrage is niet verplicht, en sommige scholen hebben een bijdrage die afhankelijk is van de hoogte van het gezinsinkomen. Voor de laagste inkomens hebben de onderwijsinstellingen soms een kortingsregeling of zelfs een kwijtscheldingsregeling.

Hoe hoog zijn de kosten voor de ouders (voortgezet onderwijs)?

In het voortgezet onderwijs liggen de kosten hoger. De kosten kunnen voor de ouders oplopen tot €100,-. Hierin zitten de kosten voor excursies, sportdagen en andere feestdagen. Vanaf het schooljaar 2009/2010 zijn de schoolboeken in het voortgezet onderwijs gratis. Door de wet Gratis Schoolboeken hoeven ouders niet meer te betalen voor schoolboeken. In het verleden moesten ouders hier kosten tot ongeveer €600,- voor betalen. Eind 2009 bleek dat niet alle schoolboeken gratis waren. Ouders werden verplicht om te betalen voor verzendkosten voor de boeken, en in een aantal gevallen moesten ze ook borg betalen. Volgens de Vereniging Openbaar Onderwijs is dit niet toegestaan en bent u niet verplicht om deze kosten te betalen.

Bijkomende kosten

Vooral op het voortgezet onderwijs krijgt u te maken met extra bijkomende kosten. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten voor het aanschaffen van schoolspullen als agenda, mappen, een tas en bijvoorbeeld een rekenmachine. De basisscholen zitten over algemeen in de buurt, en uw kinderen kunnen lopend of op de fiets naar school gaan. Het voortgezet onderwijs zit vaak verder weg, waardoor er ook aanvullende kosten zijn voor vervoer. De kinderen hebben ook niet de mogelijkheid om in tussenuren naar huis te gaan. Vaak zult u hierdoor extra kosten krijgen om eten en drinken te kopen. U kunt dit zelf meegeven, maar in de praktijk zal dit vaak anders lopen.

Overblijf of buitenschoolse opvang.

Op het basisonderwijs wordt nu van de schoolinstellingen verwacht dat zij mogelijkheden bieden voor de opvang van de kinderen buiten de schooltijden om. Het gaat hierbij om buitenschoolse opvang. Hier blijven de kinderen buiten de schooltijden om op school onder begeleiding. De kosten hiervoor bedragen gemiddeld tussen de €2,- en €4,- per overblijfbeurt.
Gerelateerde artikelen
Tegemoetkoming in de schoolkosten voor scholierenKinderen die naar school gaan kosten ouders veel geld. Voorheen was daarvoor de tegemoetkoming ouders. Maar die is per 1…
Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?Het inkomen van leraren is onder andere afhankelijk van het soort onderwijs, en het aantal dienstjaren. De afgelopen jar…
OnderwijsboekenOnderwijsboekenZowel op de basisschool, als op het voortgezet onderwijs wordt er bij het lesgeven vooral gebruik gemaakt van onderwijsb…
Een middelbare school kiezenJe zit in groep acht en je moet een middelbare school kiezen. Het is een belangrijke keuze. Waar moet je op letten om ee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?"

Reacties

Monique, 24-11-2016 09:52 #3
Ons kind gaat naar een OBS in Tilburg.
De ouderbijdrage is maar 25,-. Echter dan heb je nog niets namelijk elke dag overblijfkosten +- 75,- per jaar. Docent jarig betalen. Excursie schoolreis betalen. Zogenaamd zijn de kosten voor koningspelen/sinterklaas/kerst/multi culti dag ( nemen ouders ook zelf eten mee). Volgens mij betaalt de overheid koningsspelen/sint/kerst. Komt uit op gemiddeld 110,- per jaar. Terwijl ik heb rond gevraagd bij andere scholen in de buurt die tussen de 35,- en 75,- per jaar zitten maar daar krijg je wel het totaal pakket voor.

Kees Tijman, 27-08-2016 14:20 #2
Mijn zoon gaat naar een basisschool met een amos uniq klas. Dit is een klas voor hoogbegaafde kindjes maar de ouderlijke bijdrage is erg hoog namelijk 2000,-! Zijn er speciale vergoedingen of subsidie of belastingteruggave mogelijk?

mvg Kees

Jurrien van Dijk, 29-08-2015 09:31 #1
Het valt mij op dat het beleid van betalen in strijd is met de 26e en 30e regel van de universele verklaring van het recht van de mens. Hoe kan het zijn dat een overheid alsnog de last (deels) overdraagt aan de consument/ouders?

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!