Wat is het continurooster en wie geeft hiervoor de doorslag?
Anno 2020 werkt meer dan de helft van de basisscholen met een continurooster, een rooster waarbij de leerlingen ook tussen de middag op school blijven. Van origine gaan kinderen in het basisonderwijs tussen de middag naar huis om even thuis te eten. In 2007 is er voor het eerst een school gaan werken met het continurooster.
Het continurooster
Het continurooster is een benaming voor een schooldag in het basisonderwijs waarbij de leerlingen ook tussen de middag op school blijven. Van origine gaan kinderen in het basisonderwijs tussen de middag naar huis om even thuis te eten. Anno 2020 zijn er op veel basisscholen verschillende roosters/dagindelingen en heeft meer dan de helft het continurooster. Bij een continurooster eten de kinderen op school en hebben zij ook een kortere pauze dan het traditionele rooster, hierdoor zijn de kinderen eerder uit en zijn de lesdagen dus minder lang.
Geschiedenis van het lesrooster
Toen er in 2007 een nieuwe wet kwam waarbij de scholen moesten zorgen voor de vóór-, tussen- en naschoolse opvang, kwamen er problemen bij veel scholen. De voor- en naschoolse opvang was wel te regelen voor de basisscholen, echter was het lastig voor de scholen om te zorgen voor de tussentijdse opvang (de kinderen die overbleven op de basisschool). Deze ´opvang´ gaat namelijk maar over een korte periode en wordt daardoor niet snel door een buitenschoolse opvang (BSO) geregeld. De optie voor de ouders is om hun kind naar een tussentijdse opvang (TSO) te laten gaan, maar dit is vaak vrij duur. Veel scholen maakten daardoor gebruik van overblijfmoeders die de overblijf van de leerlingen regelden. Het regelen van overblijfouders wordt echter steeds lastiger en er zijn maar weinig ouders die dit op vrijwillige/ voor een kleine vergoeding willen doen. Doordat het lastiger werd, zijn ouders en de directies van de scholen op het idee gekomen om over te gaan op een continurooster.
Traditionele tijden versus continurooster
Bij het
traditionele rooster hebben de schooldagen een apart ochtenddeel bijvoorbeeld van 8.30 tot 12.00 uur en apart middagdeel van bijvoorbeeld 13.15 tot 15.15 uur. Tussen de middag kunnen de kinderen naar huis of overblijven. Woensdagmiddag zijn de leerlingen vrij en vrijdagmiddag zijn de leerlingen van de onderbouw vrij.
Bij het
continurooster hebben de kinderen vijf gelijke dagen. Ze gaan bijvoorbeeld van 8:30 tot 14:00 naar school. De leerlingen eten op school en hebben dan een kortere lunchpauze.
Recht van de ouders
Een school mag ontzettend veel zelf bepalen en regelen, maar er zijn ook onderwerpen die vooral in de hand liggen van de ouders.
Het continurooster is daar een voorbeeld van, dat loopt via de ouderraadpleging en de medezeggenschapsraad (MR). Via de MR kunnen ouders aangeven dat zij liever een continurooster willen op de basisschool van hun kind. De MR, bestaande uit ouders, directie en leerkrachten, bespreken vervolgens de vraag van de ouders. Wanneer de leden van de MR het idee hebben dat er meerdere ouders zijn die een continurooster willen, zal er bijvoorbeeld een stemming komen waarbij de ouders van de leerlingen van de basisschool mogen stemmen. Vanuit die stemming moet naar voren komen of er wel of geen overstap zal worden gemaakt naar het continurooster.
Leerkrachten hebben weinig invloed
Of er wel of geen continurooster op een school komt, is uiteindelijk de beslissing van de ouders. De leerkrachten en directie van de school hebben daar weinig over te zeggen. Zij kunnen hun voorkeur uitten naar de ouders, maar mogen uiteindelijk niet meebeslissen. Dit zorgt ervoor dat er scholen zijn waarbij het continurooster wordt doorgezet, terwijl de meerderheid van de leerkrachten misschien wel tegen is.
De leerkrachten hebben vervolgens wel invloed op hoe het rooster wordt aangeboden. Hierbij kun je denken aan de verschillende lessen die worden gegeven op een dag, de indeling van de pauzes van de leerlingen en uiteindelijk ook de pauze van de leerkrachten. Leerkrachten hebben namelijk recht op voldoende pauze op hun werkdag, maar komen daarmee in de knoei door het continurooster; samen eten, samen naar buiten en uiteraard de lessen die de leerkracht geeft.
Veel onvrede bij leerkrachten
De leerkrachten die al werken met het continurooster zijn er niet allemaal even blij mee. Zo is er uit onderzoek, dat DUO in 2015 heeft gedaan, gebleken dat zo'n 1 op de 4 leerkrachten totaal niet tevreden is met het continurooster. Zij geven aan dat de leerlingen die rustpauze tussen de middag nodig hebben. Daarnaast is de rustpauze voor de leerkrachten ook belangrijk. Leerkrachten geven aan bang te zijn voor hogere ziektecijfers door het continurooster. Veel leerkrachten geven aan dat zij de manier waarop er wordt besloten of het continurooster op een school komt, niet fijn vinden. Uiteindelijk zijn het de leerkrachten die voor de klas staan en die de lessen geven. Dit terwijl de ouders bepalen of er wel of niet een continurooster komt. De leerkrachten hebben totaal geen invloed op de beslissing, wat hen zorgen baat.
Voor- en nadelen
Voordelen
- De schooldag is korter, leerlingen hebben in de middag meer tijd om (buiten) te spelen.
- Het zorgt voor duidelijkheid. Alle kinderen blijven op school er is geen onderscheid tussen overblijvers en kinderen die naar huis gaan.
- Leerlingen gaan tussen de middag niet naar huis. Hierdoor kan de leerkracht de onderbreking tussen de lessen kort houden en dit zorgt voor minder onrust.
- Het is makkelijker voor de ouders, zij hoeven tussen de middag niks te regelen voor de kinderen.
- Het scheelt voor de ouders tijd; het wegbrengen en halen van de leerlingen.
- Kinderen hebben meer tijd voor sport-, muziek- en cultuurverenigingen
Nadelen
- De schooldag is korter, ouders moeten dus voor een langere tijd opvang regelen.
- Voor ouders waarvan de leerlingen naar de naschoolse- of buitenschoolse opvang gaan, worden de kosten hoger. Zij moeten een langere middag voor opvang regelen en dat is duurder.
- Kinderen kunnen tussen de middag niet even bijkomen en tot rust komen.
- Leerkrachten hebben minder lang pauze en zullen sneller vermoeid zijn op de dag.
- Op sommige scholen wordt er pleinwacht of overblijfmedewerkers geregeld waardoor de leerkrachten pauze kunnen houden. Echter werkt dit in de praktijk niet altijd even fijn, de pleinwacht/overblijfmedewerker hanteert bijvoorbeeld niet altijd de juiste regels en/of het is te lastig voor hen om voor bepaalde groepen te staan.
- De kinderen hebben 15 minuten om hun boterham op te eten. Hier gaat vaak nog wat tijd vanaf doordat er bijvoorbeeld een leswisseling plaatsvindt.
Nauwelijks onderzoek naar effecten continurooster
Anno 2020 is er maar weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het continurooster. De scholen waar wordt gewerkt met het continurooster is in de eerste tien jaar enorm gestegen. Dit komt echter niet doordat er uit onderzoek is gebleken dat het goed werkt of voor betere leerprestaties zorgt. De onderzoeksresultaten die het onderzoeksinstituut ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen heeft gevonden zijn vooral gebaseerd op beschrijvingen en meningen.