InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > De voor- en nadelen van een continurooster

De voor- en nadelen van een continurooster

De voor- en nadelen van een continurooster Steeds meer scholen kiezen voor het continurooster (dit rooster wordt ook wel het Hoorns model genoemd). Voor het wijzigen van een schoolrooster moeten ouders geraadpleegd worden. Het is dan goed om te weten wat een continurooster is en wat de de voor- en nadelen van een continurooster zijn. Ook is het goed om te weten of een school zomaar de lestijden mag veranderen en of school geld mag vragen voor de overblijf bij een continurooster?

Wat is een continurooster?

Bij het continue rooster blijven de leerlingen van de school verplicht tussen de middag over op school. De pauze tussen de middag maakt deel uit van de schooltijd.

Waarom het continurooster?

De lange pauze tussen de middag in Nederland komt nog uit de tijd dat er tussen de middag warm werd gegeten. Inmiddels zijn er nog maar weinig gezinnen waar dit gebeurt. Daarnaast werkt een groot deel van de ouders tussen de middag waardoor veel kinderen in deze pauze hun brood op school moeten eten. Lang niet altijd verlopen deze pauzes op school even rustig. Een deel gebeurt met de leerkrachten. Een ander deel met pedagogische medewerkers van de tussenschoolse opvang (tso) of vrijwilligers. Deze laatste groep is steeds moeilijker te vinden omdat de ouders werken en anders met hun eigen kinderen thuis willen eten.

Door invoering van het continurooster eten alle kinderen kort op school met de leerkracht, waarna ze nog een kwartier tot half uur spelen. Dit laatste gebeurt bij toerbeurt door leerkrachten of vrijwilligers of pedagogisch medewerkers van de buitenschoolse opvang (bso). De onderbreking van het schoolprogramma is korter en vloeiender. Eén van de belangrijkste argumenten van leerkrachten voor het continurooster is dan ook het creëren van rust in de klas doordat het weer-opstart-moment na de thuis- of soms onrustige lunch en lange pauze op deze manier verdwijnt. Kinderen blijven in het ritme en pakken het lesprogramma ’s middags makkelijker op.

Invulling continurooster

Het continurooster kan op verschillende manieren ingevuld worden. Soms wordt er gekozen voor het vijf-gelijke-dagenmodel, waarbij leerlingen elke dag dezelfde tijd beginnen en elke dag dezelfde tijd eindigen (de vrije woensdag en/of vrijdagmiddag vervalt). Er zijn ook scholen met een continurooster die wel een vrije woensdag- of vrijdagmiddag hebben. Op die dag wordt er dan niet op school gegeten.

Wet flexibilisering schooltijden

Sinds 1 augustus 2006 is de Wet flexibilisering schooltijden van kracht. Sindsdien mogen scholen zelf de lestijden bepalen, zolang er maar 7520 lesuren (onderwijstijd) in acht jaar worden gegeven.

Verschil schooltijd en onderwijstijd

Onder schooltijd wordt verstaan de tijd dat leerlingen daadwerkelijk aanwezig moeten zijn. Schooltijd is iets anders dan onderwijstijd. Onder onderwijstijd valt dat deel van de schooltijd waarin de leerlingen daadwerkelijk les krijgen.

Voor-, tussen- en naschoolse opvang

Vanaf 1 augustus 2007 hebben scholen de verplichting om te zorgen voor de voor-, tussen- en naschoolse opvang. Deze maatregel heeft er onder andere voor gezorgd dat steeds meer scholen overstappen naar een continurooster. De tussenschoolse opvang is lang niet altijd even makkelijk te regelen. Vrijwilligers zijn moeilijker te vinden doordat meer ouders werken en tussenschoolse opvang is vaak duur. Bij een continurooster zijn de pauzes korter en de onderbreking (in de vorm van een lange pauze waarin kinderen eventueel thuis kunnen eten) verdwijnt.

Mag er geld gevraagd worden voor de overblijf bij een continurooster?

Bij een continurooster moeten de kinderen op school eten. Ze mogen tussendoor niet naar huis, ook niet als ze dit willen. De overblijf is verplicht en maakt deel uit van de schooltijd. De school mag hiervoor geen kosten in rekening brengen. De school mag hooguit vragen om een vrijwillige bijdrage.

Voordelen continurooster

De voordelen van een continurooster zijn;
  • Het is makkelijker voor ouders om hun werktijden op school af te stemmen.
  • Kinderen hoeven maar twee keer (in plaats van vier keer) door het drukke verkeer (veiliger).
  • Ouders hoeven hun kind maar één keer te brengen en te halen.
  • Jongere broertjes en zusjes hoeven ook maar één keer heen en weer.
  • Door op één plek te blijven, ontstaat er meer rust voor de kinderen.
  • Afhankelijk van de keuze van het continurooster vervalt de voorkeur voor de maandag, dinsdag en donderdag.
  • Kinderen zijn eerder thuis.
  • Naschoolse- of buitenschoolse opvang heeft meer tijd voor activiteiten.
  • Sport-, muziek- en cultuurverenigingen hebben meer tijd om hun activiteiten aan te bieden.

Nadelen continurooster

De nadelen van een continurooster zijn;
  • Voor sommige ouders is het juist lastig dat de school eerder uit is.
  • Kosten van de naschoolse- (nso) of buitenschoolse opvang (bso) kunnen hoger worden doordat er meer uren moeten worden afgenomen.
  • Kinderen kunnen tussen de middag niet even naar huis en daar in een kleine omgeving even tot rust komen.
  • Geen keuze tussen wel of niet overblijven.

Mag een school de schooltijden veranderen/wijzigen?

Bij een wijziging of verandering van de schooltijden en opvang moet een school altijd de ouders raadplegen. In de praktijk betekent dit dat ouders de kans moeten hebben om er iets van te zeggen. Ze hebben geen stemrecht (kan wel) en hun mening hoeft niets te betekenen te hebben in de besluitvorming.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het alcoholgebruik minderen: wel of niet?Het alcoholgebruik minderen: wel of niet?Het is niet gek dat je er lang over doet te besluiten of je wel of niet aan je alcoholgedrag gaat werken. Het kan zijn d…
Voor- en nadelen leasen en kopen autoVoor- en nadelen leasen en kopen autoHet kopen van een auto heeft zijn voordelen, maar ook het leasen ervan heeft voordelen. Zo hebben ze ook beiden nadelen.…
Veranderen, hoe moeilijk is dat?Veranderen, hoe moeilijk is dat?Hoe houd je gedragsverandering vol? Hoe moeilijk is het om te veranderen? Hoe moeilijk is een verandering in je leven vo…
Voor het eerst overblijvenVoor het eerst overblijvenNet zoals voor het eerst naar school gaan, kan voor het eerst overblijven een spannende gebeurtenis zijn voor een basiss…
Het lineaire model: wetenschap en beleid nader bekekenHet lineaire model: wetenschap en beleid nader bekekenHet lineaire model heeft betekenissen in de wiskunde, maar ook in de bestuurskunde. In de bestuurskunde is het een manie…
Bronnen en referenties
  • www.onderwijsgeschillen.nl
  • www.ouders.nl
  • www.onderwijsinspectie.nl
  • ‘Continurooster’ (www.avs.nl, 10 januari 2007)
  • 'Alle basisscholen moetn een continurooster hanteren' (De Telegraaf, 14 februari 2014)
  • www.rijksoverheid.nl
  • ‘De stille revolutie van het continurooster’ door wouter Boonstra (www.intermediair.nl, 4 juni 2013)
  • www.its-nijmegen.nl

Reageer op het artikel "De voor- en nadelen van een continurooster"

Reacties

Renate, 20-12-2016 10:49 #7
Ik vind het raar en bizar, dat we kinderen in 'een 24 uurs model' aan het proppen zijn (alles moet allemaal maar doorlopen), waarin hééééél weinig tijd is voor ontspanning tussendoor!
De meeste volwassenen stellen het ook erg op prijs om een goede pauze te houden om OP te LADEN. Wellicht zelfs een half uurtje buiten te gaan lopen.
De meeste kinderen laden op door of thuis tot rust te komen, of lekker flink buiten te rauzen. FRISSE NEUS halen en BEWEGEN. Dat is wat in mijn ogen weer helpt om er daarna flink tegen aan te kunnen, ook al is de middag korter.
En dat niet alleen. Ik denk dat er ook docenten zijn die het nodig hebben om in een pauze tot rust te komen en weer op te laden. Op korte termijn klinkt het allemaal prachtig om de kinderen vroeger uit het schoolgebouw weg te hebben, en 'nog rustig' wat voorbereidingstijd te hebben of te vergaderen. Maar de druk wordt alleen maar groter op de langere termijn. Klinkt voor mij als een economisch voordeel, maar geen voordeel voor de mens op langere termijn.
Daarbij is het aan de ouders te bepalen of een jong kind er aan toe is om op school over te blijven of niet. Daar hebben ze nu keuze in, of ze er nu wel of niet wat mee doen! Die KEUZE VERDWIJNT.
Daarbij wordt er veel geklaagd over al die wiebelkontjes van tegenwoordig.
Kinderen hebben beweging nodig! zeker jongentjes. En ik vind het super dat er in ieder geval wel één docent is die de kinderen tussendoor laat rennen, maar ik heb ook de ervaring dat er docenten zijn die de kinderen voor de TV zetten tussendoor (om zelf weer te kunnen ontspannen?).
Kinderen hebben beweging nodig, maar ook sociale contacten. Een lange buitenspeeltijd, daar leren ze enorm veel van. Ook van de ruzies! Ook al is dat voor de docent misschien niet leuk en een hoop gedoe.
Waarom moet een kind in de saaie degelijkheid van 5 gelijke dagen worden gestopt? Het is de variatie in het leven dat het een dag leuk en bijzonder maakt. Mijn zoontje begreep juist heel erg goed, dat hij na de woensdag nog maar 2 dagen naar school hoefde te gaan. Vanaf dat ik 5 dagen per week ging werken, raakte ik pas het gevoel voor moment in de week kwijt.

Ja ik ben het met jullie eens dat het ook heerlijk is voor kinderen om eerder uit te zijn. Ik vraag me af of deze kinderen later als ze volwassen zijn, nog snappen dat ze ook tussendoor rust en ontspanning moeten nemen, voordat ze daarna ontspannen en geconcentreerd verder kunnen

Astrid, 18-10-2016 19:22 #6
Mijn grote vraag blijft steeds: "Waarom willen we toch met z'n allen zoveel haast hebben? Hier wordt toch niemand beter van? 's Morgens beginnen de kinderen met lezen, daarna rekenen, na de pauze spelling en taal. Om 12:00 uur in de klas snel een broodje eten samen met de leerkracht. Dit moet snel, want alle kinderen moeten ook nog even naar het toilet. De snelle kinderen kunnen nog even naar buiten, voordat er weer concentratie wordt gevraagd om de vragen over een moeilijke tekst te beantwoorden. Waarom vraag ik mij af? Dit kan toch nooit de bedoeling zijn. Het traditionele rooster heeft niets met warm eten te maken, iedereen heeft gewoon even zijn of haar rust nodig. De een wil even spelen, de ander wil rusten… Dan de leerkracht, die nu al om 7:30 uur begint om het ochtendprogramma voor te bereiden, die geen koffiepauze meer heeft, maar alle dagen pleinwacht loopt. Die leerkracht krijgt nu niet eens meer de tijd om fatsoenlijk zijn brood op te eten… Er zijn klassen waarbij een leerkracht niet eens even tussendoor naar het toilet kan gaan… Dit mag dan om 14:00, als alle kinderen gestrest naar huis gaan en de leerkrachten uitgeteld een kopje koffie mogen gaan drinken… En waarom? Ik zou het niet weten… Na anderhalf uur met vriendjes spelen, is het vaak weer mooi geweest. Laten we het maar gewoon bij het traditionele houden, dat is voor alle partijen veel rustiger!

Jojanneke, 28-03-2016 21:00 #5
In de opsomming van voor- en nadelen mis ik het verminderen van lestijd (omdat kinderen dan eten of buiten spelen) of de verzwaring voor de leerkrachten (als de school kiest voor evenveel lesuren, maar de pauze nog als werktijd bovenop voor de leerkrachten). Welke lessen krijgt mijn kind dan niet?
Als je anderen (vrijwillig of ingehuurd) de pauze laat begeleiden, dan vervalt een deel van de voordelen.
Door bij toerbeurt pleinwacht te nemen, is de leerkracht niet buiten als je eigen klas buiten is. Dat zou ik als ouder wel willen: de eigen meester op het plein als mijn stuiterbal buiten is.
Deeltijders zijn bij toerbeurten nog steeds hun meeste werkdagen non-stop aan het werk. Ik heb liever dat ze bijgetankt aan de middag beginnen, het is loeizwaar werk.
Veel werknemers ervaren het als verzwaring van hun werk (zie CNV-onderzoek), en missen de tijd om klaar te zetten voor de middag [nee, niet alle 16 klassen kunnen al om 8 uur verf klaarzetten of laptops pakken - zoveel heeft de doorsnee school niet] en tijd om uit te wisselen en/of stoom af te blazen. Een fitte alerte leerkracht is beter voor mijn kind!

Esther70, 11-02-2016 15:54 #4
Er is nog weinig onderzoek gedaan naar het effect van een continurooster. Op onze school kiest men voor het 5 gelijke dagen model. Dat betekent dat kinderen in een kwartier moeten eten en daarna een kwartier pauze hebben. De scholen waar dit al zo is geregeld zeggen allemaal dat het zo goed gaat. Het probleem is "alleen" dat het kind zijn brood niet op krijgt. En navraag bij andere ouders leert dat kinderen vermoeider thuis komen.

Ik zie hierin echt geen voordeel voor de kinderen. Immers thuis een boterham eten is nog altijd het rustigst voor het kind. Tja, je moet natuurlijk wel heen en weer tussen de middag. Maar dat is meer een bezwaar voor de ouders dan voor het kind. Er spelen ongetwijfeld veel meer belangen dan het belang van het kind.

Erwin, 23-09-2015 21:48 #3
U vergeet nog een groot nadeel en dat is dat kinderen de woensdag en de vrijdagmiddag vrij zijn en er meer ruimte is om juist iets anders te kunnen doen. Vooral voor kinderen van de onderbouw is een breek in de week erg prettig. Kunnen ze even tot rust komen wanneer nodig. Reactie infoteur, 24-09-2015
Er zijn scholen met een continurooster die wel een vrije woensdag- of vrijdagmiddag hebben.

Bana, 15-03-2015 19:50 #2
Kinderen die normaliter tussen de middag pauze thuis naar de toilet gaan hebben nu last van concentratie problemen tijdens de les. Zij zullen nu hun behoeftes langer moeten ophouden. De school toiletten stinken en zijn nu smerig en daarbij hebben scholen in de voorafgaande jaren bezuinigd op schoonmaak. Zij zullen nu ook dan andere factoren als oorzaak kenmerken voor de concentratie problemen die hieruit voortkomen.

Sjoerd, 29-11-2014 19:54 #1
De laatste regel van dit artikel zegt 'Ze hebben geen stemrecht (kan wel) en hun mening hoeft niets te betekenen te hebben in de besluitvorming.' De MR (medezeggenschapsraad: gekozen door de ouders) heeft, zo ver ik weet, wél instemmingsrecht. Zonder instemming van de MR: geen wijziging in schooltijden. Reactie infoteur, 30-11-2014
Zo makkelijk ligt het niet. 'In de meeste scholen is het oer-Hollandse poldermodel uitgangspunt: we komen er samen wel uit. In die geest verlopen ook de meeste besprekingen tussen medezeggenschapsraad en directie. Toch kan het voorkomen dat de
neuzen echt niet dezelfde kant op komen te staan. Wat dan?
De leiding hoeft adviezen van de mr niet op te volgen; dat is de ingebouwde beperking van adviesrecht. Het instemmingsrecht dat de mr op sommige punten heeft, lijkt een sterker wapen. Simpel gezegd: zolang de mr instemming weigert, kan de directie haar omstreden plan niet uitvoeren. Een mr die deze stap zet, moet daar goede gronden voor hebben. Zo’n weigering betekent meestal niet dat het plan van tafel is, maar is het begin van
een nieuwe gesprekkenronde met als doel overeenstemming.
Medezeggenschap is wat anders dan zeggenschap en er moet altijd redelijk
overleg zijn met respect voor elkaars standpunten, vindt de wetgever. Blijkt
een meningsverschil niet in eigen huis oplosbaar, dan kan het worden
voorgelegd aan de geschillencommissie, die voor het hele primair onderwijs
werkt. De commissie beoordeelt onder andere of de twistende partijen in
redelijkheid op hun strepen zijn blijven staan. Daarbij staat voorop dat zowel
mr als schoolbestuur de overlegprocedures correct hebben afgewikkeld en
goed naar elkaars argumenten hebben geluisterd. Verder kijkt de commissie
naar de ruimte die de medezeggenschapsregels geven.
Het afdwingen van een bepaalde beslissing is vrijwel onmogelijk; wel kan de medezeggenschapsraad altijd eisen dat hij mee mag praten, want de wet is
duidelijk: de mr mag over alle schoolzaken spreken met de schoolleiding.' (Bron: Ik in de MR?!, www.infowms.nl, 30 november 2014)

Infoteur: Opgroeien
Laatste update: 22-09-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Basisschool
Reacties: 7
Schrijf mee!