Piloot worden bij Stella Aviation Academy
Piloot worden, voor vele jongens en meisjes een droom. Is het alleen een droom of kan dit ook werkelijkheid worden? Via Stella Aviation Academy kan de opleiding worden gestart om deze droom, met het kantoor met het mooiste uitzicht, te verwezenlijken.
Wat is Stella Aviation Academy?
Stella Aviation Academy is een gerenommeerde vliegschool in binnen én buitenland. De hoofdlocatie is gevestigd op vliegveld Teuge. Tevens zijn er locaties van Stella te vinden op Groningen Eelde Airport en Maastricht Aachen Airport.
De vliegschool werd opgericht in 1982 onder de naam Vliegschool Rob van den Sigtenhorst. Tegenwoordig, Stella Aviation Academy. Stella Aviation Academy is een losstaand onderdeel van de Steltenberg Groep. In 2010 telde de opleiding 350 studenten. In 2011, door de economische crisis, liep dit aantal fors terug.
De opleiding kost EUR 119.500,00. EUR 99.500 wordt betaald begin van de opleiding. Het openstaande deel van EUR 20.000 wordt betaald wanneer je een baan hebt gevonden als verkeersvlieger. Stella Aviation Academy heeft een garantie-overeenkomst met de ABN AMRO.
Wanneer de opleiding is afgerond bied Stella Aviation Academy aan om eens per drie maanden gebruik te maken van de FNPT II simulator met een ervaren instructeur om het vliegen en de theoretische kennis op pijl te houden.
Stella heeft enkele contacten met buitenlandse maatschappijen.
Ben jij geschikt om piloot te worden?
Heb jij je altijd al afgevraagd of je geschikt bent om piloot te worden? Natuurlijk zijn er enkele eisen om te kunnen starten met de selecties. Hieronder vindt je een opsomming van deze eisen.
- Leeftijd tussen de 17 en (bij voorkeur) 29 jaar (wanneer ouder dan 29 jaar, neem dan contact op met de vliegschool)
- Minimaal een HAVO diploma met wiskunde, natuurkunde en Engels
- Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal
- Bril dragend? Geen probleem! wanneer de sterkte tussen de -5 en +5 ligt, kan er aan de selectie mee worden gedaan. Wanneer je niet zeker bent van je ogen, kan er altijd een ogen test worden gedaan bij een Aero Medisch Centrum
- Je moet kunnen voldoen aan een JAA klasse 1 vlieg medische keuring
Selectie procedure
Wanneer er aan bovenstaande criteria wordt voldaan, kan je je aanmelden voor de selectie procedure.
De volgende stappen worden gevolgd:
- Sensomotorisch onderzoek
- Capaciteiten onderzoek en psychologische test
- Grading
- Aanname gesprek
- Medische Keuring
1. Sensomotorisch onderzoek
Bij het sensomotorisch onderzoek worden onder andere het reactie vermogen, concentratie vermogen, aandachtsverdeling, multitasking, werkvermogen en hand-, -oog coördinatie getest.
2. Capaciteiten onderzoek en psychologische test
Bij het capaciteiten onderzoek en de psychologische test wordt bekeken of jij beschikt over een sociaal vermogen, communicatieve vaardigheden. Heb jij een emotionele stabiliteit maar kan jij ook leiding geven? Je gedrevenheid maar ook je theoretisch en praktisch vermogen wordt getest. Uiteraard wordt er ook gekeken over wat voor persoonlijkheid jij verder beschikt.
3. Grading, zelf vliegen!
Met de grading zal je dan echt gaan vliegen in een simulator. Dit gedeelte bestaat uit twee sessies met een ervaren instructeur van Stella Aviation Academy. Eerst krijg je enkele theorie welke je eigen moet maken, hierna wordt tijdens het vliegen gekeken of jij deze theorie in de praktijk kan laten zien. De instructeur zal enkele oefeningen opgeven en aanwijzingen geven. Ben jij bereid instructies op te volgen? Buiten het feit dat vliegen het mooiste beroep is wat er bestaat, is het ook een beroep met regels en opdrachten. Kan jij dit aan?
4. Aanname gesprek
Tijdens het aanname gesprek zullen jouw eerder behaalde resultaten besproken worden. Voor dit gesprek maak jij ook een levensbeschrijving. Dit zal ook worden besproken.
5. Vlieg medische keuring
De vlieg medische keuring wordt extern gedaan bij een Aero Medical Center. Hier worden onder andere je ogen, oren, hart, longen, bloed en urine getest.
De vloot
Stella Aviation Academy beschikt over een uitgebreide vloot (les)vliegtuigen.
- Cessna 150
- Cessna 152
- Cessna 172 (Diesel, Injectiemotor en carburateur)
- Piper Arrow (turbo en non-turbo)
- Piper Seminole
- Piper Seneca
- FNPT II Simulatoren
Welke nadelen zijn er?
Realiseer je dat het leven van een piloot niet altijd over rozen gaat. In de huidige economische staat, is het lastig een baan te vinden als vlieger. Echter zit hier wel weer een stijgende lijn in. Bereid je wel voor op een verhuizing naar het buitenland. Vlieg banen in Nederland zijn schaars. Een piloot is ook vaak van huis.
Wanneer je graag je droom als piloot wenst waar te maken, is daar geld voor nodig. Dit kan geleend worden bij de bank. Natuurlijk is dit een goede oplossing om het geen wat je het liefst doet te verwezenlijken maar daar zijn ook lasten aan verbonden. Maandelijkse rente betaling, en een aflossing bij het vinden van een baan als piloot.