InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Studietips, leertechnieken en leerstrategieën

Studietips, leertechnieken en leerstrategieën

Studietips, leertechnieken en leerstrategieën Op school leer je van alles, maar vaak leer je niet hoe je moet leren en studeren. Er is geen tot weinig aandacht voor leertechnieken en leerstrategieën. Goede studietips kunnen het leren een stuk prettiger maken. De juiste leertechniek en de goede leerstrategie zorgen ervoor dat je makkelijker leert en minder tijd aan je studie hoeft te besteden. Welke leertechnieken en leerstrategieën zijn er allemaal?

Slimmer leren

Door slimmer te leren, leer je in minder tijd meer en beter. Er zijn verschillende leertechnieken en leerstrategieën waarbij de éne techniek beter bij jou past dan de andere techniek. Toch zijn er een aantal leertechnieken en -strategieën waarbij uit onderzoek is gebleken dat vrijwel iedereen hier beter door leert/studeert.

Leer/studeer zonder afleiding

Mobieltjes, muziek en dergelijke zijn heel gezellig maar leiden af van waar je eigenlijk met heel je aandacht bij zou moeten zijn…….de studiestof. Door geconcentreerd te leren zonder afleiding ga je niet alleen sneller door de studiestof, je onthoudt deze ook beter.

Herhalen

Oefening baart kunst.
Uit onderzoek is gebleken dat je studiestof die je regelmatig herhaalt beter beheerst. Dit komt doordat je een groot deel van de stof na de eerste keer vergeet. Na een tweede keer blijft er een groter percentage van het geleerde hangen en dit geldt ook voor een derde of vierde keer. Begin dus op tijd te leren. Herhaal na een maand, week, dag en uur.

Pauzes

Pauzes zijn heel belangrijk. Je hersenen kunnen niet onbeperkt geconcentreerd blijven. Door regelmatig even te stoppen en te ontspannen (kan ook even sporten zijn), laden ze weer op en kan je er weer tegen aan.

Net alsof

Je bent in het voordeel als je tijdens het leren de situatie zoveel mogelijk laat lijken zoals deze gaat zijn tijdens het tentamen of examen. Dus zittend aan een tafel met zo min spullen en afleiding. Bereid je een presentatie voor, oefen deze dan staand als je de presentatie ook staand gaat geven. Door alles zoveel mogelijk hetzelfde te laten zijn hoeven je hersenen geen aandacht te schenken aan eventuele verschillen, waardoor het echte examen minder energie kost en dus makkelijker gaat.

Mindmap

Een mindmap is een soort diagram opgebouwd uit teksten, plaatjes en/of begrippen. Het is een manier om aantekeningen te maken die erg bij onze manier van denken past en hierdoor kan zorgen dat de hersenen de informatie makkelijker kunnen opslaan.

Bestudeer je studieboek

Lijkt een vreemde tip, maar soms weten mensen niet eens de naam van hun studieboek. De inhoudsopgave kan je veel vertellen. Lees deze en probeer verbanden te leggen. Op deze manier zie je de grote lijnen.

Flashcards

Stel jezelf vragen over de lesstof aan het eind van bijvoorbeeld ieder hoofdstuk en beantwoord deze.

Varieer

Met alleen lezen van de lesstof kom je er niet. Probeer op zoveel mogelijk verschillende manieren aan de slag te gaan met hetgeen je moet weten/beheersen. Lees, maak samenvattingen, maak een mindmap, maak vragen (en antwoorden), oefen oude examens et cetera.

Denk positief

Als je positief denkt leer je makkelijker. Ook al ben je (te) laat begonnen met leren. Iets is nog altijd meer dan niets. Ga ervoor en probeer zoveel mogelijk stof te beheersen. Door op een prettige manier goed en geconcentreerd te werken leer je soms meer dan je denkt.

Planning, discipline en tijd

Hoe je het ook went of keert, leren kost discipline en tijd. Maak een goede, ruime planning en stel deze zo nodig bij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leer hoe je het beste kan lerenLeer hoe je het beste kan lerenHeb je moeite met leren? Ben je opzoek naar een betere manier om te leren? In dit artikel leg ik een aantal leermethodes…
Mindmaps op de computer maken met Xmind softwareMindmaps op de computer maken met Xmind softwareMindmappen is een geweldige manier om je leven, je werk of je studie te ordenen. Meestal schetst men de mindmaps op stuk…
Wat verandert er als je gaat studeren?Wat verandert er als je gaat studeren?Wat verandert er allemaal als je gaat studeren? Er is nogal een verschil met de middelbare school, hoe zien die verschil…
Stappenplan om te studerenTentamens, examens, proefwerken en overhoringen. Niet voor iedereen is het even makkelijk om te leren, daarom is hier ee…
Studeren en leren: concentratie tipsStuderen en leren: concentratie tipsHoe ga je om met concentratie problemen tijdens de studie? Hoe ga je om met concentratie moeilijkheden tijdens het leren…
Bronnen en referenties
  • ‘InHolland mikt op slimmer leren’ door John van Schagen (Spits, 12 maart 2014)
  • www.tkmst.nl

Reageer op het artikel "Studietips, leertechnieken en leerstrategieën"

Infoteur: Opgroeien
Laatste update: 06-11-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Special: Eindexamen 2017
Schrijf mee!