InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > 'Spotgaai' door Suzanne Collins

'Spotgaai' door Suzanne Collins

'Spotgaai' of in het engels 'Mockingjay' is het derde en laatste boek in de Hongerspelen trilogie, ook wel bekend onder de Hunger Games trilogie. Aan het einde van het tweede boek werd Katniss gered uit de Spelen en is ze samen met andere tributen naar district dertien gevlogen. Het vervolg wordt hieronder samengevat.

Hoofdrolspelers

  • Peeta - Peeta was de mannelijke tribuut voor de Hongerspelen uit district twaalf. Hij werd verliefd op Katniss. Hij is echter niet gered door de rebellen dus hij is naar het capitool gegaan na de uitbraak tijdens de Spelen (boek 2).
  • Katniss - de vrouwelijke tribuut van district twaalf en tevens de 'spotgaai', het symbool voor de opstand. Pas op het laatste moment beseft ze dat ze niet verliefd is op Gale, maar op Peeta.
  • Gale - Voor de spelen de beste vriend van Katniss. In district dertien is hij bezig met technische zaken. Nadat Katniss terug gaat naar district twaalf heeft ze hem niet meer gezien.
  • President Coin - de president van district dertien.
  • President Snow - de president van het capitool. Tevens haat Katniss hem diep.
  • Primrose - het zusje van Katniss. Ze wordt vermoord door een bomaanslag.

Samenvatting van het boek

In het vorige boek werden de tributen gered uit de Hongerspelen en werden ze door de rebellen naar district dertien gebracht. Katniss is ondertussen langzaam het symbool geworden voor de opstand, de 'spotgaai'. De spotgaai was de vogel die op haar speldje stond die ze mee had genomen naar de Spelen. Katniss wilt de spotgaai zijn en zich ernaar gedragen. Daarvoor heeft ze echter wel wat eisen. Zo wil ze dat president Coin, de presidente van district dertien, immuniteit verleent aan alle oud-winnaars van de Hongerspelen. Ze wil ook dat er beloofd wordt dat zij degene is die president Snow doodt. Peeta is niet gered door de rebellen en er wordt besloten actie te ondernemen, ze besluiten om Peeta uit het capitool te bevrijden. Als dat is gelukt is het echter niet de Peeta die Katniss haar kan herinneren. Als Peeta haar weer ziet vliegt hij op haar af en grijpt haar bij de keel. In het capitool hebben ze hem zo gehersenspoeld dat hij denkt dat Katniss de vijand is en niet het capitool.

De rebellen, met Katniss als leider, gaan verder op jacht en gaan naar het capitool. Het is de bedoeling dat president Snow wordt vermoord. Op deze tocht worden een aantal rebellen gedood, waaronder Finnick. Uiteindelijk gaat Katniss alleen verder op zoek naar de president. Dan komen er parachutes naar beneden, dezelfde als die bij de Hongerspelen worden gebruikt. De kinderen uit het capitool gaan er natuurlijk direct naartoe, maar het blijken geen goede pakketjes te zijn, want er zitten bommen in verstopt. Veel van de kinderen en een rebels medisch team wordt op deze manier vermoord. Onder deze was ook Primrose, Katniss' zusje en dit heeft een groot effect op Katniss.

Uiteindelijk komt ze bij president Snow en ze praat er even mee. Hij vertelt haar dat niet hij, maar president Coin verantwoordelijk is voor de bommen die onder andere voor de dood van haar zusje hebben gezorgd. Katniss weet niet wat ze moet geloven, maar als dit waar is dan is Gale bewust van dit plan, maar hij ontkent alles. Op het moment dat ze president Snow mag executeren, herinnert ze zich dat ze een deal had gesloten met president Snow, ze zouden elkaar altijd de waarheid vertellen. Hierom besluit ze om de pijl door president Coin heen te schieten. Er ontstaat onrust en daarna blijkt dat ook president Snow is overleden, het is niet helemaal bekend waaraan. Katniss wil zelfmoord plegen, maar op het moment dat ze de pil in wil nemen stopt Peeta haar. Katniss wordt verder niet vervolgd en gaat terug naar district twaalf, samen met anderen die proberen om het district weer op et bouwen. Ook Peeta keert terug, alleen maanden later. Eindelijk komt Katniss erachter dat het onvermijdelijk was om verliefd te worden op Peeta. Ze had Gale niet nodig, maar hem. Samen met Haymitch maken Katniss en Peeta een boek gevuld met de verhalen van de vorige tributen en anderen die tijdens de opstand zijn overleden. Zo zouden ze nooit worden vergeten.

Het boek eindigt met een epiloog. Katniss is volwassen en heeft twee kinderen, ze is getrouwd met Peeta. De Hongerspelen zijn verleden tijd, maar toch kijkt ze niet uit naar het moment dat ze haar kinderen moet vertellen over de Spelen en de oorlog.

Over Suzanne Collins

Suzanne Collins is in 1962 geboren in de Verenigde Staten. In eerste instantie schreef ze voor televisiemakers, maar al snel kwam haar interesse voor kinderboeken. In 2009 kwam haar debuut met 'Gregor de Bovenlander'. Ze werd echter bekend door haar trilogie van de Hongerspelen:
  • Boek 1: De Hongerspelen (The Hunger Games)
  • Boek 2: Vlammen (Catching Fire)
  • Boek 3: Spotgaai (Mockingjay)

Mening over het boek

Alweer het derde boek in de serie en even onvoorspelbaar als de voorgaande boeken. Er zit opeens een hele andere wending aan het verhaal wat het boek zeker de moeite waard maakt. Het enige minpuntje vind ik dat de liefde tussen Katniss en Peeta toch echt blijkt te zijn, ergens te verwachten natuurlijk. Verder zeker een aanrader!
© 2012 - 2019 Mellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Hongerspelen van Suzanne CollinsDe Hongerspelen of The Hunger Games is een trilogie geschreven door Suzanne Collins. Het boek is begin 2012 verfilmd en…
Vlammen door Suzanne Collins'Vlammen' of in het Engels 'Catching Fire' is het tweede boek in de Hongerspelen/Hunger Games trilogie. Na de spelen van…
De Hongerspelen  TrilogieDe Hongerspelen TrilogieAmerika in de toekomst, armoede en een keihard regime. Dit zijn de ingrediënten van de trilogie van Suzanne Collins, waa…
Boekverslag: De Hongerspelen trilogie - Spotgaai (3)Boekverslag: De Hongerspelen trilogie - Spotgaai (3)Katniss Everdeen is uit de arena van de hongerspelen ontsnapt, maar Peeta is gevangengenomen. Katniss wil hem graag bevr…
Jennifer Lawrence: jonge veelbelovende charmante actriceJennifer Lawrence: jonge veelbelovende charmante actriceJennifer Lawrence: ineens is ze er. Bekend door haar rol in Silver Linings Playbook. Een goedlachse en charmante begin-t…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Suzanne_Collins

Reageer op het artikel "'Spotgaai' door Suzanne Collins"

Reactie

L., 17-12-2012 18:42 #1
Ik ben een meisje van 12 en al een tijdje zit ik de hele dag in de boeken. Dit komt vooral door het boek hongerspelen. Toen ik het uithad vond ik het zo spannend zo mooi, dat ik meteen het 2e deel heb gekocht. Ik ben daar nu bij hoofdstuk 11 het bevalt me heel erg, het is onvoorspelbaar wat er allemaal gebeurt, ik begin ook telkens maar te denken hoe het was als het echt was en dat ik katniss was, en als ik over iets denk dan denk ik hoe zal katniss daarover denken? Ik ben nu dus 1/3 deel en heb nu al spotgaai gekocht. De boeken bevallen me dus heel erg. Ik hoop dat spotgaai net zoon mooi boek gaat worden en ik kan nu al niet wachten tot volgend jaar wanneer vlammen in de bioscoop komt. Gr. l

Infoteur: Mellie
Gepubliceerd: 23-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Reacties: 1
Schrijf mee!