InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Samenvatting 'De slangensteen' van Jason Goodwin

Samenvatting 'De slangensteen' van Jason Goodwin

Samenvatting 'De slangensteen' van Jason Goodwin 'De Slangensteen' is een misdaadroman over historisch Istanbul. De thriller is geschreven door Jason Goodwin, een Engelsman. Het is naar het Nederlands vertaald door Nina van Rossem en werd voor het eerst gedrukt in 2007. Het boek komt uit een serie historische misdaadthrillers waarvan 'De Slangensteen' het 2e boek is. Jason Goodwin won met dit boek zelfs de 'Edgar Allan Poe' prijs.

Samenvatting 'De Slangensteen'

De Franse archeoloog Lefèvre komt in 1838 naar Istanbul omdat hij informatie heeft over een verloren Byzantijnse schat die hij graag wilt vinden. Aangezien de man over gevoelige informatie beschikt is de Griekse maar ook de Turkse gemeenschap niet erg blij met de komst van de archeoloog. Daarom wordt Yashim, de eunuch die al vaker op briljante wijze moorden had opgelost, ingeschakeld om hem een beetje in de gaten houden. Toen Lefèvre ineens dood op straat werd gevonden keek iedereen natuurlijk naar Yashim. Yashim moet dan in een hele korte tijd bewijzen dat hij niks met de moord te maken heeft, en dat kan maar op een manier: hij moet de echte moordenaar zien te vinden.

Toen hij op een dag bij zijn vriend Palevski was, de Poolse ambassadeur, deed Palevski ineens een kast open met daarin de Relieken, de Byzantijnse schat waarna Lefèvre op zoek was. Dan reist plotseling de vrouw van Lefèvre ‘’Madame Lefèvre’’ naar Istanbul af. Zij logeert dan bij Yashim. Yashim vertelt wat hij weet over de dood van haar man. Omdat de tijd nu echt begint te dringen gaat hij maar eens op ’bezoek’ bij een Engelse dokter, dokter Millingen. Na met vele mensen gepraat te hebben vallen veel puzzelstukjes op zijn plek. Millingen heeft de Franse archeoloog gevangen genomen, en de overleden man was iemand anders, iemand die in opdracht van Millingen vermoord is. De Relieken die monsieur Lefèvre op het spoor dacht te zijn, wil Millingen hebben en daarom heeft hij Lefèvre gevangen genomen. Uiteindelijk lukt het Yashim om Lefèvre te bevrijden van de dokter en daarmee heeft hij ook gelijk zijn onschuld bewezen.

Hoofdpersoon: Yashim Togalu

De hoofdpersoon van ‘’De Slangensteen’’ is Yashim Togalu, in het boek wordt hij eigenlijk alleen maar Yashim genoemd. Hij is goede vrienden met de Poolse ambassadeur ‘’Palevski’’ en kan ook in een erg benarde situatie nog vrij helder nadenken. Zijn probleem in het verhaal is dat hij verdacht wordt van de moord op de Frans archeoloog Lefèvre. Hij moet in een hele korte tijd zijn onschuld bewijzen. Yashim is een wijze man die soms toch iets te overhaast te werk gaat. Over zijn familie en zijn gezin kom je weinig te weten in het boek. Wel wordt er gezegd dat Yashim alleen woont.

Schrijver: Jason Goodwin

Jason Goodwin is een Engelse schrijver en historicus. Andere bekende boeken van hem zijn bijvoorbeeld 'De brand van Istanboell' en 'De kaart van Bellini' die uit dezelfde reeks boeken komt als 'De Slangensteen'. 'De Slangensteen is het tweede boek in de serie en wordt vaak gezien als het minste boek van de drie. Het zijn drie op een staande boeken maar enige voorkennis van de voorgaande boeken kan het verhaal soms verduidelijken. Jason Goodwin studeerde Byzantijnse geschiedenis aan de Cambridge University. Dit onderwerp zie je duidelijk terug komen in de boeken. Details over de gebouwen maar ook de gewoontes in Istanboel komen vaak uitgebreid aan bod.

Mijn mening over het boek

Ik vond het een erg boeiend en spannend boek om te lezen. Vaak wordt er erg mooi de sfeer en de omgeving omschreven, hierdoor wordt het boek boeiender om te lezen en waan je je bijna echt in de Turkse stad. Toch zijn er ook stukken dat er alleen maar dingen gebeuren die niet relevant zijn voor het verhaal. Hierdoor wordt het soms een beetje langdradig en neemt de spanning iets af.

Al met al is het een boeiend boek om te lezen waarin je de historie van Istanboel goed proeft. De spanning zit er goed in ondanks de soms eentonige en langdradige teksten. Het is zeker een aanrader om eens te lezen!

  • ISBN10: 9023427270
  • ISBN13: 9789023427278
© 2014 - 2019 Bjornkeith, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak je een goede samenvattingHoe maak je een goede samenvattingSamenvattingen maken is meestal niet het meest geliefde klusje, maar toch is het erg nuttig, vooral als je studeert. Sam…
Hoe maak je een geleide samenvatting?Voor het examen Nederlands moeten leerlingen van middelbare scholen een samenvatting maken. Dit is de geleide samenvatti…
Tips voor eindexamen vwo Nederlands: een samenvatting makenTips voor eindexamen vwo Nederlands: een samenvatting makenVoor het eindexamen vwo Nederlands moet je een samenvatting maken. Daarnaast is het sowieso handig als je een goede same…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Jason_Goodwin
  • http://www.boekbeschrijvingen.nl/goodwin-jason/goodwin.html
  • http://www.bol.com/nl/p/de-slangensteen/1001004005492082/
  • http://enola.be/meer/boeken/6221:jason-goodwin--de-kaart-van-bellini

Reageer op het artikel "Samenvatting 'De slangensteen' van Jason Goodwin"

Infoteur: Bjornkeith
Laatste update: 31-07-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!