InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > De kunst van het leren en maken van proefwerken

De kunst van het leren en maken van proefwerken

Leren en de manier waarop je je proefwerken maakt is heel belangrijk, misschien wel het belangrijkste voor je prestaties op school. Daarom is het belangrijk dat je beide zo optimaal en efficient mogelijk doet, je wilt ten slotte niet meer tijd dan nodig is besteden aan leren. Daarom hier een aantal handige tips en instructies! heel erg handig voor je examens en gewone proefwerken.

Het Leerproces

Dit is het belangrijkst, als je de stof beheerst haal je Altijd een voldoende. Met de hier volgende methoden zul je hele mooie cijfers halen, maar realiseer je wel dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten; er zal gewerkt moeten worden.

De Werkplek

  • Zorg altijd dat je werkplek op orde is, een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd.
  • Zorg voor genoeg papier, pennen, rekenmachine en al je andere benodigdheden.
  • Genoeg licht is heel belangrijk.
Een rustige en opgeruimde werkplek is al het halve werk zal je merken.

De Planning

Het proefwerk of examen staat gepland op een bepaalde datum, nu een goeie planning maken voor het leren.
we gaan nu een schema maken in word/excell (een schema met de hand maken is ook prima).
  • Plan voor een (school)examen een leerperiode van 2 weken in. (dit mag ook korter of langer aan de hand van je eigen leer snelheid.
  • Plan voor een proefwerk een leerperiode van een week in. (dit mag ook korter of langer aan de hand van je eigen leer snelheid.

Dan volgt nu een voorbeeld, stel: je heb over 7 dagen een geschiedenisproefwerk van hst 1 t/m 6.
dan gaat je schema'tje er ongeveer zo uit zien. (Bij een Se-week of eindexamens kun je een schema maken voor de gehele periode.)
  • Dag 1: Hst1
  • Dag 2: Hst 2
  • Dag 3: Hst 1+2+3
  • Dag 4: Hst 4
  • Dag 5: Hst 5
  • Dag 6: Hst 4+5+6
  • Dag 7: Alles nog een keer goed doornemen.
  • Ochtend van proefwerk: alles nog een keer rustig doorlezen

Het leren

Dit is natuurlijk de vervelendste stap die er is, het moeilijkste is je tot het leren zetten. Het mooie van het schema is nu juist dat je je inspanning zo verspreid dat je elke dag niet zo heel lang bezig en het dus wel meevalt. Het tijdstip van leren maakt niet uit 'sochtends, 'smiddags, s'avonds, iedereen heeft een gedeelte van de dag waarop hij het geconcentreerdst is. Als het werk maar voor die dag afkomt. hou je gewoon aan je schema en alles komt goed!

Bij het leren van een hoofdstuk of een gedeelte van je schema zijn er weer een aantal aspecten waar je je mee bezighoudt.
  • De opdrachten: Maak van elk van de hoofstukken of leergedeeltes een aantal opdrachten zodat je ook het praktische van het hoofdstuk in de vingers krijgt, het hoeft niet al te veel te zijn. Je moet het alleen wel door hebben.
  • Aantekeningen: Zijn vaak heel erg handig, ze bevatten meestal zeer samengevat de stof van het proefwerk/examen
  • De stof zelf: Is toch wel het belangrijkste van het leren, lees de stof eerst een paar keer door voor je echt gaat leren en dan ga je de stof echt ontleden en erover nadenken, om het echt in je gedachtegang te krijgen.
  • Leertijd: wees eerlijk tegen jezelf over hoe goed je het hst/leergedeelte kent en probeer zoveel mogelijk achter elkaar te werken dus, liever twee keer een uur dan vier keer een half uur.

Het Proefwerk

Het is de dag van het proefwerk je hebt dezelfde ochtend alles nog een keer rustig doorgenomen, en je krijgt nu je proefwerkblaadje voor je neus, tijd om te beginnen!
  • Neem eerst een paar keer rustig adem, stel jezelf gerust: ik heb het zo goed voorbereid. Wat er ook gebeurt ik haal een voldoende.
  • Lees eerst de gehele opdracht 2 a 3 keer door voor je hem gaat maken, zodat je hem goed begrijpt en weet wat je moet doen.
  • Denk bij elk antwoord aan: motivatie (uitleg), belangrijke formules die bij de som horen, berekeningen etc.
  • Als je toevallig een opdracht niet snapt of het antwoord niet weet, sla je hem voor nu over en ga je hem later maken.
  • Hou de tijd goed in de gaten, als de tijd begint te dringen probeer dan wat sneller te werken.

Extra Tips

  • Ga de avond voor het proefwerk/examen vroeg naar bed.
  • Probeer, vooral tijdens Se weken, goed en gezond te eten. Leren vergt veel concentratie.
  • Ga tussen het leren, in je pauzes ook een keer sporten, of hardlopen. Of als je goed kan lachen naar een comedy kijken. Lachen (net zoals sporten) bevordert het loslaten van endorfines, die zorgen voor een goede gemoedstoestand en laten je makkelijker concentreren. Ook "bepaalde handelingen" (als de lezers begrijpen wat ik bedoel) bevorderen het vrijmaken van endorfines.
© 2008 - 2019 Constantijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het examen; geen vrees!Het examen; geen vrees!Als de examens er aan komen, beginnen veel leerlingen al te piekeren. Zullen ze het halen of niet? Krijgen ze hun diplom…
Examenstress, hoe pak je het aan?Examenstress, hoe pak je het aan?Ga je dit jaar examen doen en ben je zenuwachtig, heb je slaapproblemen, stress, trillende handen, ben je onrustig en pr…
Het bromfietsrijbewijsHet bromfietsrijbewijsOm brommer te mogen rijden heb je een bromfietsrijbewijs nodig, hoe kan je dit rijbewijs halen en wat moet je ervoor doe…
Kinderen met examenvrees en stress voor toetsenKinderen met examenvrees en stress voor toetsenEen examen, toets, proefwerk of de Cito-toets zal in de meeste gevallen angst en vrees opwekken bij kinderen. Bang zijn…
Cambridge examenCambridge examenEr zijn verschillende diploma's te behalen om je kennis van de Engelse taal aan te tonen bij opleidingen of bedrijven. H…

Reageer op het artikel "De kunst van het leren en maken van proefwerken"

Reacties

Lola, 28-01-2010 22:00 #2
Ik heb echt heel veel aan deze snufjes
daar kan ik je heel erg voor bedanken want ik heb maandag een wiskunde preofwerk.
en hierdoor kan ik rustig leren

Sharita, 06-07-2009 15:58 #1
Ik vind het best handig zo'n stappenplan. Ik weet nu tenminste dat ik best goed leerde. Bijna hetzelfde zoals daarboven:-p. Ik heb deze site via een vriendin bezocht en ben heel blij dat ze dit heeft gevonden!:-p

Infoteur: Constantijn
Laatste update: 30-06-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Reacties: 2
Schrijf mee!