InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Tips om stressvrij je examens door te komen

Tips om stressvrij je examens door te komen

Hieronder tips om je examen door te komen. De tips gaan om oefenexamens, ontspanningsoefeningen, planningen maken, enz. Ook worden er sitesgenoemd waar je alles kunt lezen over het eindexamen.

Spanning

Probeer je eindexamen niet spannender te maken dan dat het is. Potloden hebben niet voor niets een gummetje en van fouten leer je. Kijk eens terug op je schoolcarrière, welke successen heb je allemaal gehad. Welke vakken waren een ‘eitje’ en welke vakken heb je met hard werken toch een voldoende voor gehaald? Schrijf dit voor jezelf eens op en lees het nog eens na.

Planning

Bepaal van te voren hoeveel tijd je ergens aan gaat besteden. Het kan zijn dat je er meer tijd aan besteedt, maar zo weet je dat je in ieder geval je minimaal ingeschatte tijd eraan hebt gezeten. En je goed hebt voorbereid!
Maak ook een strakke planning. Bepaal van te voren wanneer je wat gaat maken. Plan niet alleen je leertaken in, maar ook de leuke dingen bijvoorbeeld sporten of je favoriete tv programma. Als je een baantje hebt kan je misschien meer gaan werken na je examens en minder voor je examens, zodat je meer tijd hebt om je voor te bereiden.
Oefen veel proefexamens, liever drie proefexamens maken dan het herhalen van oude theorie.

Onspanning

Zorg dat je voldoende tijd hebt voor ontspanning. Soms kan het helpen een uurtje iets anders te gaan doen in plaats van te leren, want dat maakt je hoofd leeg en zorgt ervoor dat je weer helder kunt denken en verder leren.
Hetzelfde geldt voor tot ’s nachts doorleren of super vroeg opstaan om weer te gaan leren. Je hebt een goede nachtrust nodig, voor frisse hersens, dus ga op tijd naar bed.
Goede ademhaling en ontspanning zijn essentieel, dus doe een paar ademshalings- en ontspanningsoefeningen als je je gespannen voelt. Zoek een ding of foto waardoor je een positief gevoel krijgt, neem die foto/het ding mee naar je examens en kijk ernaar als je het even niet meer ziet zitten. Krijg je het toch niet voor elkaar om jezelf positief te krijgen, de meesten die zakken redden het examen toch door de herexamens. Je krijgt deze extra kans, dus kop op!

Voordelen

Kijk naar de positieve dingen, de dingen die goed gaan. Je zit niet voor niets in je examenjaar, de afgelopen jaren is het ook goed gegaan. Er zitten een heleboel voordelen aan het examenjaar, namelijk: veel feesten na het examen, een lange vakantie en veel tijd met je vrienden/vriendinnen. Daar zijn je andere jaargangen leerlingen erg jaloers op!
Na jaren op school te hebben gezeten is dit je kans om te laten zien wat allemaal goed gaat! Schrijf voor jezelf op wat er allemaal goed kan gaan, welke successen je kunt behalen.

Klachten

Overigens kun je na je examens, als je klachten hebt ze uiten bij LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) zij kijken of er na de examens iets gedaan moet worden aan de normering van de examens en zullen zich voor jullie redeneren hard maken!
© 2008 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slagen voor je eindexamenSlagen voor je eindexamenSlagen voor het eindexamen wil iedereen wel. Je bent (eindelijk) aan het eind van je middelbare schoolperiode en je ziet…
Eindexamen 2019: Rooster en uitslag vmbo, havo en vwoOp donderdag 9 mei 2019 beginnen de eindexamens voor scholieren van de vmbo, havo, vwo en gymnasium. Altijd een spannend…
Herexamen, leer van je foutenHerexamen, leer van je foutenHeb je na je examens van de middelbare school te horen gekregen dat je niet in één keer geslaagd bent maar een herexamen…
Cambridge examenCambridge examenEr zijn verschillende diploma's te behalen om je kennis van de Engelse taal aan te tonen bij opleidingen of bedrijven. H…
Gezond eten om te slagenGezond eten om te slagenDe examens komen er aan en de stress giert weer door je lichaam. Je bereidt je geestelijk voor door examentrainingen te…
Bronnen en referenties
  • www.examens.nl
  • http://examen.kennisnet.nl/
  • www.laks.nl

Reageer op het artikel "Tips om stressvrij je examens door te komen"

Infoteur: Brigitte_
Laatste update: 03-06-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Schrijf mee!