InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > MBO opleidingen met dieren

MBO opleidingen met dieren

MBO opleidingen met dieren Een opleiding in de dieren garandeerd niet dat u ook een baan krijgt met dieren. De banen zijn vrij beperkt maar als u eenmaal in met dieren kan werken als u een hart voor dieren heeft dan geniet u van elke dag dat u werkt. In dit artikel leest u verschillende beroepen met dieren binnen het MBO.

Voor wie?

Opleidingen met dieren zijn voor iedereen geschikt die vooral een hart voor dieren heeft. Werken met dieren betekent namelijk niet enkel knuffelen maar vaak vooral ook hard werken en veel schoonmaken. Als u dat er voor over heeft kan het werken met dieren ook heel dankbaar zijn, ze zeggen het niet maar u ziet wel hun tevredenheid. De opleidingen variëren van 1 tot en met 4 jaar afhankelijk van het niveau en bij allen is de opleiding gecombineerd met stages. Soms ook interne stages zoals bijvoorbeeld een schapenstage, hierbij verblijft men tijdelijk op een boerderij om de boer te helpen met het aflammeren.

Dierenverzorging

De opleiding dierenverzorging wordt aangeboden op MBO niveau 2 tot en met niveau 4, elk heeft zijn eigen moeilijkheidsgraad zo krijgt men bijvoorbeeld bij niveau 4 krijgt een deel management erbij. De opleiding dierenverzorging is een vrij brede opleiding, men kan uiteindelijk als beroep gaan werken als:
  • dierenverzorger in de dierentuin
  • dierenverzorger op de kinderboerderij
  • medewerker asiel/pension
  • medewerker dierenspeciaalzaak
De lessen zijn ook vrij algemeen zoals bijvoorbeeld de vakken:
  • anatomie en fysiologie
  • trainen dieren
  • voederen dieren
  • hanteren dieren
Tijdens de opleiding gaat men ook op stage, laat zien dat je gemotiveerd bent wie weet komt er daar wel een vacature vrij tegen de tijd dat je je diploma in bezit hebt.

Veehouderij

De opleiding veehouderij wordt aangeboden op MBO niveau 1, niveau 2, niveau 3, niveau 4 en op het HBO. Bij veehouderij leert men voornamelijk hoe men een veehouderij kan kan opstarten en behouden. Buitenom dat men veel over dieren leert zal men dus ook veel leren over bedrijfsvoering. Een aantal vakken die men kan verwachten bij deze opleiding zijn:
  • verzorgen hygiëne
  • melken
  • verzorgen grasland en voederwinning
  • opstellen bedrijfsplan

Paardenhouderij

De opleiding paardenhouderij wordt aangeboden op MBO niveau 1, niveau 2, niveau 3, niveau 4 en op het HBO. Tijdens deze opleiding leert u van alles over paarden en alles rondom paarden. Vaak is een opleiding in de buurt van een manege waar ze mee samen werken. Soms kunt u vanuit de opleiding ook een ORUN cursus volgen, hierbij wordt u opgeleid tot instructeur/instructrice. Een aantal vakken die men kan verwachten bij deze opleiding zijn:
  • toiletteren
  • voorplanting
  • verzorging grasland
  • huisvesting
Er zijn een aantal beroepen die u kunt uitvoeren na deze opleiding:
  • instructeur/instructrice
  • manege/pensionstal houder
  • groom
  • medewerker ruitersportwinkel

Honden trimmen

Deze opleiding is een deeltijd opleiding, men moet wel tijdens de opleiding een verplicht aantal dagen of uren stagelopen bij een erkende trimsalon. U leert alle aspecten van het trimmen maar ook over de gezondheid, rassenkennis, hygiëne en nog veel meer. U krijgt een theorie examen en één of meerdere praktijkexamens. Na de opleiding kunt u er voor kiezen om zelf een trimsalon op te zetten of om te gaan werken bij een trimsalon.

Dierenartsassistente

Deze opleiding kan gevolgd worden op MBO niveau 3 en 4, bij niveau 4 wordt u een paraveterinair hierbij heeft u iets meer mogelijkheden wat betreft het assisteren van de dierenarts. Er zijn na deze opleiding nog verschillende specialisaties te volgen zoals tandheelkunde of anasthesie. Als vakken kunt u de volgende verwachten:
  • EHBO
  • anatomie
  • fysiologie
  • gedrag
  • hanteren
U kunt na deze opleiding aan de slag bij de dierenbescherming, dierenambulanche of dierenartsenpraktijk.
Gerelateerde artikelen
Aquatherapie voor dierenAquatherapie is niet alleen geschikt voor mensen, ook dieren, met name paarden en honden, kunnen veel baat hebben bij de…
Hoe word ik dierenartsassistente?Hoe word ik dierenartsassistente?Ik wil dierenartsassistente worden want ik houd zoooooooooo van dieren! Dit soort uitspraken hoor je vaak, maar zijn ze…
De opleiding paardenhouderijDe opleiding paardenhouderij is weggelegd voor echte paardenliefhebbers. Denk wel na of u het echt wilt, het is vaak zwa…
Paraveterinair, meer dan alleen een assistentDe opleiding paraveterinair is niet helemaal het zelfde als de opleiding tot dierenarts assistente, al hebben velen het…
Het zoeken naar de juiste opleidingEen gepaste opleiding zoeken valt voor vele niet mee. Vooral de laatste tijd lijken mensen steeds meer te twijfelen. Hoe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "MBO opleidingen met dieren"

Reactie

Michelle Rewinkel, 19-02-2013 14:05 #1
Hallo,
Ik ben michelle 21 jaar en woon buiten af. Ik heb 3 pony`s waar ik veel mee doe.I n de toekomst wil ik hier meer mee gaan doen. Zelf rijd ik thuis voor de hobby op een haflinger en op de ruitervereniging. Toch wil ik meer met paarden gaan doen. In de toekomst zou ik graag les willen geven. In het eisen pakket staat dat als je instructrice wilt worden je een eigen paard moet hebben die in de L moet rijden. Als ik het goed begrijp zou ik dus nooit instructrice kunnen worden, omdat ik geen eigen paard heb die in de L loopt? Klopt dat? En zo niet, met welke opleiding zou ik dan moeten starten? Ik woon in de omgeving Zutphen en zou graag een opleiding in de buurt willen volgen. Reactie infoteur, 22-02-2013
Via de KNHS kun je een parttime opleiding tot ORUN instructeur volgen. Hiervoor heb je geen eigen paard nodig maar je moet wel iemand weten die mee kan met een paard zodat je op het examen kan laten zien dat je les kunt geven.

Infoteur: Bembi
Laatste update: 16-02-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!