InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Onderwijsboeken

Onderwijsboeken

Onderwijsboeken Zowel op de basisschool, als op het voortgezet onderwijs wordt er bij het lesgeven vooral gebruik gemaakt van onderwijsboeken. Je hebt deze vrijwel voor elke opleiding nodig. De boeken voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs worden grotendeels betaald door de overheid. Onderwijsboeken worden gebruikt op basisscholen, middelbare scholen, hogescholen en andere opleidingsinstituten.

Zelf bepalen

De meeste scholen bepalen zelf welke boeken ze jaarlijks voor de afzonderlijk vakken nodig hebben. Het is weer afhankelijk van het soort onderwijs, welke boeken er worden aangeschaft. Een Christelijke school in het voortgezet onderwijs, zal weer andere boeken aanschaffen dan een openbare middelbare school. Vaak maken scholen jarenlang gebruik van dezelfde soort boeken van één uitgever. Deze boeken worden wel jaarlijks vernieuwd, maar de lesmethode blijft vrijwel gelijk aan het voorgaande jaar.

Wet Gratis Schoolboeken

Op de basisschool hoef je, net als in het andere onderwijs, geen bijdrage te leveren aan de aanschaf van boeken. De boeken zijn van de school en blijven hier ook liggen. Als je kind naar het voortgezet onderwijs gaat, dan moeten er jaarlijks weer nieuwe schoolboeken worden aangeschaft. Tot en met het schooljaar 2008/2009 moesten ouders vaak een flink bedrag betalen voor de aanschaf van studieboeken. De kosten hiervan lagen jaarlijks zo rond de 600 euro. Dit was dus een flinke uitgave, vooral voor ouders met meerdere studerende kinderen. Vanaf het schooljaar 2009/2010 zijn alle schoolboeken in het voortgezet onderwijs gratis. Toen is de Wet Gratis Schoolboeken ingevoerd. Hierdoor hoeven ouders niet meer te betalen voor schoolboeken. Door de Wet Gratis Schoolboeken, hoef je de boeken zelf niet meer aan te schaffen. Dit doet de school voor je. Deze krijgt geld om boeken te kopen.

Uitgevers van schoolboeken

Onderwijsboeken worden vaak uitgegeven door een grote uitgever. Door een team van vakkundige schrijvers wordt er gewerkt aan een onderwijsboek. In Nederland zijn een aantal uitgeverijen die zich speciaal richten op onderwijsboeken voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Bekende grote uitgevers zijn Noordhoff, EPN, Eduactief, uitgeverij Kok uit Kampen en Malmberg. Er zijn een aantal scholen, die hun boeken uitgeven in eigen beheer.

Meerdere schrijvers

Vaak werken er meerdere schrijvers aan een onderwijsboek. Vooral als het gaat om een geheel nieuwe methode. Heel vaak zijn de nieuwe boeken weer afgeleid van een oudere onderwijsmethode. Dit komt, omdat dit vaak van de scholen wordt gevraagd. Zij kunnen niet ineens hun leerlingen les gaan geven volgens een geheel nieuwe methode. Uitgeverijen benaderen dan ook vaak schrijvers die al eerder een onderwijsboek hebben geschreven. De schrijvers van de leerboeken voldoen altijd aan een aantal belangrijke eisen. Zo moeten ze zich goed kunnen inleven in de doelgroepen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de boeken prettig leesbaar zijn. Als er alleen maar saai verhalen instaan, dan haken de leerlingen veel sneller af. Ook zijn de schrijvers vaak op de hoogte van onderwijskundige ontwikkelingen. Hier kunnen ze dan weer op inspelen bij het schrijven van een boek.

Foto’s en plaatjes

In veel onderwijsboeken wordt gebruik gemaakt van foto’s en plaatjes. Hierdoor wordt een voor leerlingen saai verhaal, wat opgevrolijkt. Ook krijgen leerlingen door de foto’s en plaatjes vaak nog een beter beeld van de lesstof. Een plaatje of foto in een schoolboek is dan ook bedoeld om de lesstof te verduidelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Onderwijsboeken"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 11-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Onderwijs
Schrijf mee!