InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Sparen voor de studie van de kinderen

Sparen voor de studie van de kinderen

Sparen voor de studie van de kinderen Ouders met opgroeiende kinderen moeten zich realiseren dat een gedegen opleiding tegenwoordig een behoorlijke bijdrage van de ouders vergt. Het Nibud heeft uitgerekend dat een kind van 16 jaar ongeveer € 464 per maand kost. De jaren die daarop volgen kunnen echter nog duurder worden door studie of opleiding. In het verleden konden studenten nog een redelijke studiefinanciering ontvangen, maar dat stelt tegenwoordig nog maar weinig voor. De studenten moeten veel uren werken om een HBO studie of de universiteit af te kunnen ronden zonder schulden te maken. Een andere mogelijkheid is dat de ouders gaan bijdragen aan de studiekosten en eventueel andere bijkomende kosten.

Kind schulden laten opbouwen of als ouder geld investeren?

Studeren is niet meer voor iedereen weggelegd. Iedereen zou gelijke kansen moeten hebben, maar dat is niet het geval. De studiefinanciering wordt steeds verder versoberd. De studenten kunnen een tegemoetkoming krijgen, maar een steeds groter deel van de verstrekking zal terugbetaald moeten worden. Ouders kunnen hun kinderen helpen door financieel bij te springen, maar niet iedereen is hiertoe in staat. Het alternatief is het lenen van geld, maar dat geld moet na de studie worden terugbetaald.

Wat kost een opleiding?

Voor de student is het vaak noodzakelijk om zelfstandig te gaan wonen om in de buurt van de school (universiteit) te gaan wonen. De kosten worden hierdoor sterk opgedreven. Alleen al een kleine kamer in één van de studentensteden kan rond de € 500 gaan kosten. Het collegegeld en de boeken en de verdere bijkomende kosten, zal snel op een bedrag komen tussen de € 2.500 en € 3.500. De grootste kosten worden uiteraard veroorzaakt doordat de student een eigen woonruimte moet gaan betrekken. De kosten van een kamer zullen sterk verschillen per stad of regio waar de opleiding gevolgd gaat worden.

Baan naast de studie

Een student heeft over het algemeen nog wel tijd over om arbeid te verrichten. Hierdoor kan de studerende een groot deel van het levensonderhoud in ieder geval zelf bekostigen. Daarnaast is het ook goed voor de toekomstige carrière om alvast werkervaring op te doen.

Een studieschuld kan een zware last betekenen

Afgestudeerden zullen de studieschuld die in de tienduizenden euro’s loopt, na het afstuderen moeten terugbetalen. In de praktijk blijkt dit vaak een probleem te zijn. De inkomens zijn in eerste instantie laag zodra ze gaan werken. De studieschuld neemt een deel van het inkomen weg, en zal het dus ook moeilijker maken om een hypotheek af te sluiten. Het gevaar is dat de schuld de voormalige studenten nog een lange tijd blijft achtervolgen.

Vermogen opbouwen om de studie van de kinderen te betalen

De meeste ouders sparen voor de kinderen. In het verleden gebeurde dit in de vorm van spaarpolissen, maar dit is geen aantrekkelijke spaarvorm. In het verleden was er fiscaal nog een aantrekkelijke regeling voor deze spaarpolissen, maar die is komen te vervallen. Gezien de hoogte van de kosten die verzekeraars rekenen, is het verstandiger om een reguliere spaarrekening of een beleggingsrekening te gebruiken. Waarbij de beleggingsvariant uiteraard wel de nodige risico’s met zich mee brengt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nibud

Reageer op het artikel "Sparen voor de studie van de kinderen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!