InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Soorten onderwijs in Nederland

Soorten onderwijs in Nederland

Soorten onderwijs in Nederland Nederland kent talloze scholen, van basisscholen tot universiteiten. Ieder kind dat leerplichtig is, wordt ingeschreven op een school. Echter, welke route een kind volgt langs de diverse scholen tot het gaat werken, kan verschillend zijn. Dit is compleet afhankelijk van het niveau. Hier vind je een overzicht van de soorten onderwijs in Nederland.

Soorten onderwijs

In Nederland zijn er heel veel soorten onderwijs. Het begint eigenlijk al met het basisonderwijs. Zo kennen we in ons land hier vier verschillende vormen van. Dit zijn het openbaar, bijzonder, algemeen bijzonder en speciaal onderwijs. Het openbaar onderwijs wordt vanuit de overheid onderhouden. Het wordt niet uitgegaan van een bepaalde godsdienst of levensbeschouwing. Dit is wel het geval bij bijzonder onderwijs. Bij het algemene bijzondere onderwijs wordt er niet lesgegeven vanuit een bepaalde godsdienst. Het is vaak gebaseerd op onderwijskundige ideeën. Voorbeelden hiervan zijn de Vrije School, Dalton en Montessori. Een andere vorm is het speciaal onderwijs. Dit is vaak gericht op kinderen met een lichamelijke of geestelijke beperking of moeilijk lerende kinderen.

Voortgezet onderwijs

Na de basisschool is het tijd voor het voortgezet onderwijs. Er zijn hiervan drie niveaus: vmbo, havo en vwo. Op de basisschool wordt er getest welk niveau bij een kind past. Het grootste gedeelte van de Nederlandse kinderen gaat naar het VMBO.

VMBO

Het VMBO staat voor Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs. Een VMBO-opleiding duurt vier jaar. De studierichtingen waaruit te kiezen valt zijn techniek, zorg en welzijn, landbouw en economie. Binnen deze sectoren zijn er weer verschillende opleidingen te volgen. Het VMBO onderscheidt vier leerwegen. Dit zijn de Beroepsgericht leerweg (BB), de Kaderberoepsgerichte leerweg (KB), de Gemengde leerweg (GL) en de Theoretische leerweg (TL).

HAVO

Deze opleiding staat Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs. Het is het op één na hoogste onderwijsniveau. Een HAVO-opleiding duurt vijf jaar. Na het behalen van een diploma kan iemand een HBO-opleiding volgen. Tijdens deze opleiding moet er een vakkenpakket worden gekozen. Een scholier heeft hierbij de keuze uit vier mogelijkheden. Dit zijn Cultuur & Maatschappij (C&M), Economie & Maatschappij (E&M), Natuur en Gezondheid (N&G) en Natuur & Techniek (N&T).

VWO

VWO, dat staat voor Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs, is het allerhoogste niveau. Een opleiding duurt zes jaar. Er zijn twee VWO-varianten. Dit zijn het atheneum en het gymnasium. Op het gymnasium worden Latijn en Grieks gegeven. Dit is niet zo op het atheneum. Na een VWO-studie kan een scholier naar de universiteit. Ook tijdens deze opleiding moet er een vakkenpakket worden gekozen. Dit is hetzelfde als dat van de HAVO.

Vervolgstudie

Na het volgen van een opleiding aan het voortgezet onderwijs kan er een vervolgstudie worden gedaan. In Nederland zijn er drie vormen van vervolgonderwijs. Dit zijn het MBO, HBO en Universiteit.

MBO-opleiding

Iemand die een VMBO-opleiding heeft gevolgd of enkele jaren HAVO of VWO heeft gedaan, kan worden toegelaten tot het MBO, ofwel het Middelbaar Beroeps Onderwijs. De meeste opleidingen op MBO-niveau zijn te volgen aan een van de Regionale Opleidingscentra, ook wel ROCís genoemd. Een MBO-opleiding duurt drie jaar. Op het MBO kan iemand een gerichte opleiding volgen in bijvoorbeeld de zorg, bouw, techniek of detailhandel. Alle opleidingen worden in twee leerwegen gegeven. Dit zijn de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en de beroepsopleidende leerweg (BOL). Bij een BBL werkt een leerling 24 uur en gaat daarnaast naar school, bij een BOL-opleiding heeft de leerling geen vast dienstverband en gaat dan naar school.

HBO-opleiding

Na een MBO, HAVO of VWO-studie te hebben gevolgd kan iemand een HBO-opleiding volgen. HBO staat voor Hoger Beroeps Onderwijs. Een HBO-studie duurt vier jaar. Na de afronding krijgt de afgestudeerde een bachelor-titel. Hiermee kan er weer een master-opleiding aan de universiteit worden gevolgd van een of twee jaar.

Universiteit

Een universitaire studie kan iemand volgen na het afronden van het VWO of na het halen van de HBO-propedeuse. Een universitaire studie duurt minimaal zes jaar. Daarna heeft de afgestudeerde een master-titel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schooltypen middelbare schoolEr bestaan drie schooltypen op de middelbare school. Vmbo, havo en vwo. Wat is het verschil tussen deze schooltypen?
Onderwijs in NederlandOnderwijs in NederlandIn nederland is het voor ieder kind verplicht om onderwijs te volgen voor 12 volledige jaren. De meeste kinderen gaan na…
Na de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistNa de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistZodra kinderen groep 8 van het basisonderwijs hebben gevolgd, moeten ze naar de middelbare school. Dat betekent dat alle…
Hoe is het onderwijs in de onderbouw opgebouwd?Hoe is het onderwijs in de onderbouw opgebouwd?De eerste twee jaar van het voortgezet onderwijs wordt de onderbouw genoemd. Er bestaat een voorgeschreven structuur voo…
Buitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurBuitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurWonen in het buitenland met jonge kinderen betekend een hoop geregel. Ook het onderwijs voor deze Nederlandse kinderen i…

Reageer op het artikel "Soorten onderwijs in Nederland"

Reactie

Mickytjuh (infoteur), 28-01-2012 17:16 #1
Voor ouders zeker interessant maar ik mis bepaalde, essentiele, onderdelen, zoals PrO, Cluster onderwijs. Dit vind ik wel jammer Reactie infoteur, 28-01-2012
Beste Mickytjuh,

in het artikel wordt inderdaad (nog) niet verder ingegaan op de subroepen en enkel op de hoofdgroepen die er zijn. Cluster onderwijs en prO valt allebei onder de hoofdgroep speciaal onderwijs. Wellicht wordt het artikel nog uitgebreid met de subgroepen, want dat zijn er uiteraard nog veel meer dan alleen deze twee, of wordt er een apart artikel over geschreven.

Bedankt voor je reactie!

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 11-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Onderwijs
Reacties: 1
Schrijf mee!