InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe schrijf je een korte biografie over jezelf?

Hoe schrijf je een korte biografie over jezelf?

Hoe schrijf je een korte biografie over jezelf? Soms ben je genoodzaakt een soort korte introductie over jezelf te schrijven; een soort autobiografie, maar dan in het klein. Dit gebeurt bijvoorbeeld soms voor het zogenaamde 'smoelenboek' van een bedrijf, waarin alle werknemers staan. In dit artikel ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je dit het beste kunt aanpakken en welke toon in je biografie je het beste kunt gebruiken.

Stappenplan

Als je onderstaande stappen doorloopt heb je een minibiografie over jezelf geschreven. Dit zijn slechts tips ter aanwijzing, dus als je denkt dat je iets anders wilt; doe dat gerust!

Stap 1

In de eerste regel plaats je je volledige naam, inclusief secundaire naam en titels.

Stap 2

Vermeldt jouw functie binnen het bedrijf waarvoor je werkt. Ook is het een waardevolle toevoeging als je vermeldt hoe lang je al voor het bedrijf werkt. Bijvoorbeeld:

  • "Jan Prins, productiemanager, is sinds negen jaar werkzaam voor Prins B.V."
  • "Productiemanager Jan Prins werkt sinds 2002 voor Prins B.V."

Stap 3

Beschrijf eervolle prestaties, onderscheidingen of andere werkgerelateerde prestaties. Bijvoorbeeld:

  • "Jan Prins, productiemanager, is sinds negen jaar werkzaam voor Prins B.V. en in 2006 onderscheiden met een award voor beste werknemer."

Stap 4

Beschrijf behaalde diploma's. Bijvoorbeeld:

  • "Jan Prins, productiemanager, is sinds negen jaar werkzaam voor Prins B.V. en in 2006 onderscheiden met een award voor beste werknemer. Hij behaalde in 1996 zijn bachelor in rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Amsterdam en voltooide zijn master Criminologie in 1998."

Stap 5

Beschrijf voorgaande banen die relevant zijn voor je huidige positie. Bijvoorbeeld:

  • "Jan Prins, productiemanager, is sinds negen jaar werkzaam voor Prins B.V. en in 2006 onderscheiden met een award voor beste werknemer. Hij behaalde in 1996 zijn bachelor in rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Amsterdam en voltooide zijn master Criminologie in 1998. De heer Prins is reeds van 2000 tot 2002 werkzaam geweest als productiemedewerker bij Keyzer B.V."

Stap 6

Vermeldt contactgegevens, bijvoorbeeld je e-mailadres of zakelijke telefoonnumer. Bijvoorbeeld:

  • "Jan Prins, productiemanager, is sinds negen jaar werkzaam voor Prins B.V. en in 2006 onderscheiden met een award voor beste werknemer. Hij behaalde in 1996 zijn bachelor in rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Amsterdam en voltooide zijn master Criminologie in 1998. De heer Prins is reeds van 2000 tot 2002 werkzaam geweest als productiemedewerker bij Keyzer B.V en is te bereiken op keyzer@prins.nl"

Stap 7

Schrijf de biografie altijd in derde persoon. Na de eerste keer de naam voluit geschreven te hebben dient er in vervolg altijd verwezen te worden met termen als 'hij', 'zij', 'de heer' of 'mevrouw'.

Stap 8

Ontwijk details of werkzaamheden die politiek of religieus gekleurd zijn. Ook is je gezinssamenstelling of huwelijk totaal niet van belang.

Stap 9

Houdt het kort. Afhankelijk van de context waarvoor de biografie bedoeld is, zijn ongeveer zes regels een goede richtlijn.
© 2012 - 2017 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schriftelijke cursussen autobiografisch schrijvenSchriftelijke cursussen autobiografisch schrijvenHet schrijven van je eigen autobiografie is tegenwoordig bijzonder populair. Als je je eigen levensloop wilt beschrijven…
Walter Isaacson: biograaf van Steve Jobs en EinsteinHet nieuws dat Steve Jobs is overleden kwam niet als een grote verrassing omdat de Apple oprichter al lang ziek was. Ied…
Schrijf uw eigen levensverhaalSchrijf uw eigen levensverhaalEr is de laatste tijd veel belangstelling voor het (laten) schrijven van een levensverhaal. Een levensverhaal kan van gr…
Biografie: Peter HandkeBiografie: Peter HandkeDe Oostenrijkse schrijver Peter Handke heeft veel bijgedragen aan de naoorlogse Duitse literatuur. Zijn vooruitstrevendh…
Bronnen en referenties
  • http://www.ehow.com/how_4899498_write-short-biography-work.html

Reageer op het artikel "Hoe schrijf je een korte biografie over jezelf?"

Infoteur: Infokoning
Gepubliceerd: 11-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!