InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Een moodboard maken, dat doet u zo!

Een moodboard maken, dat doet u zo!

Een moodboard maken, dat doet u zo! Hebt u al wel eens van een moodboard gehoord? In deze tijd komen moodboards steeds meer voor. Hele lappen tekst lezen is niet meer nodig, dit willen mensen ook niet meer. In dit artikel worden de volgende drie onderwerpen behandeld: wat is een moodboard, waarbij gebruikt u een moodboard en hoe maakt u een moodboard. In dit artikel vindt u de antwoorden op de onderstaande vragen:

Wat is een moodboard?

Een moodboard is te vergelijken met een collage op posterformaat. Deze collage geeft een bepaald sfeerbeeld. Dit geeft de naam moodboard al aan. Mood is een ander woord voor sfeer, en board is naar het Nederlands vertaald een bord. Zo krijgt u dus het woord sfeerbord, een bord dat de sfeer uitstraalt. Deze sfeer is in een opslag te zien, en dus veel effectiever dan een beschreven sfeer in tekstvorm. Voor een moodboard kunnen allerlei materialen gebruikt worden zoals stof, papier, verf, stift enzovoort.

Waarbij gebruikt u een moodboard?

Een moodboard gebruikt u om in een keer een sfeer duidelijk te maken. Dit kan gebruikt worden op presentaties en bijeenkomsten. U geeft mensen met een moodboard een beeld over de uiteindelijke sfeer in bijvoorbeeld een bedrijf of woning. Het is namelijk altijd handig dat wanneer u iets laat verbouwen of het bedrijf in een nieuw jasje wordt gestoken dat u weet hoe het er ongeveer uit komt te zien qua kleuren en stijl. Via een moodboard ziet u dit in een oogopslag.

Hoe maakt u een moodboard?

Een moodboard kunt u op verschillende manieren maken, niets is gek. Meestal is de grootte van een moodboard een A3 of A2 formaat. Een moodboard moet namelijk van een afstand te zien zijn, en dit lukt niet op A4 formaat of kleiner. Grofweg zijn er twee manieren om een moodboard te maken namelijk digitaal of met de hand.

Een digitaal moodboard

Een digitaal moodboard wordt meestal gemaakt met een fotobewerking programma zoals Photoshop. U kunt ook gebruik maken van gratis bewerkprogramma’s zoals Paint of Photofilte. U kunt zelfs met Word, van Microsoft Office een moodboard maken. Echter is dit wel moeilijker omdat in Word de plaatjes vaak verspringen.

Met een digitaal moodboard kunt u plaatjes van Google.nl kopiëren. Deze plaatjes kunt u dan zonder dat u vies wordt van de lijm in uw moodboard plakken. Als uw moodboard af is, print u deze uit of zet u deze in een PowerPoint presentatie.

Een met de hand gemaakt moodboard

Vaak moeten moodboards met de hand worden gemaakt. Maar hoe doet u dit? Als eerste koopt u een karton in A3 of A2 formaat. Dit kan bij veel kopieerwinkels, of bij bijvoorbeeld de Bruna of Primera. Dit is het frame voor uw moodboard. Hier plakt u verschillende plaatjes op uit bijvoorbeeld tijdschriften en krantenartikelen. Ook kunt u plaatjes van internet uitprinten of tekenen. U kunt ervoor kiezen om plaatjes te knippen in verschillende vormen, of te scheuren. Plak de plaatjes een beetje over elkaar tot een mooi geheel dat overeen komt met de stijl die u wilt presenteren. Behalve plaatjes kunt u ook materialen zoals stoffen of knopen op uw moodboard plakken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een moodboard maken, dat doet u zo!"

Reactie

Huppeldepup, 17-07-2013 17:02 #1
Ik wil ook een moodboard maken maar ik ben pas 15 dus ik werk niet in een bedrijf ofzo. Kun je ook een moodboard maken van iets dat je leuk vind? Zoiets als one direction, ijsjes, vriendinnen ofzo? Ik heb wel ergens gelezen dat je bijvoorbeeld ook een moodboard kunt maken voor een vriendin die aardig is. Kan dat? Willen julliengraag tips geven over hoe je een moodboard moet maken? Alvast bedankt

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 08-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!