InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Opleiding dierenverzorger dierentuin

Opleiding dierenverzorger dierentuin

Opleiding dierenverzorger dierentuin Om dierenverzorger te worden, moet je daar natuurlijk wel voor leren. Wanneer je in de dierentuin wilt werken, heb je daarnaast een speciale opleiding nodig. Maar wat leer je dan allemaal en waar kun je dat leren? Er zijn opleidingen voor dierenverzorger, maar hoe zit dit eigenlijk wanneer je in de dierentuin terecht wilt komen?

Mbo dierenverzorger

Als je dierenverzorger wilt worden, moet je een mbo opleiding dierenverzorging doen. Daar heb je verschillende niveaus in. Het makkelijkste niveau duurt twee jaar. Als je dit hebt voltooid, kun je meehelpen in de verzorging van dieren. Maar je mag bijna niets alleen doen en je moet dus echt naar anderen luisteren. Het niveau dat iets hoger ligt, duurt drie jaar. Als je die hebt afgemaakt, mag je al veel meer. Je kunt meer zelfstandig doen, maar je mag bijvoorbeeld geen medicijnen geven of voorschrijven. Het hoogste niveau duurt vier jaar. Hierbij leer je zelfstandig te werken en medicijnen toedienen. Je kunt met dit niveau zelfs afdelingshoofd worden.

De meeste dierentuinen hebben het liefst mensen die een vierjarige opleiding hebben gedaan. Omdat zij meer weten en kunnen meer ondernemen. Daar heeft een dierentuin veel meer aan dan iemand die maar twee of drie jaar heeft gestudeerd. Als je de mbo opleiding dierenverzorger gaat doen, kun je bijvoorbeeld de volgende beroepen uitoefenen na je studie: medewerkers asiel, dierenartsassistente, medewerker trimsalon, medewerker dierentuin of medewerker kinderboerderij.

Opleiding dierenverzorger

Bij alle drie de niveaus kun je een richting kiezen. In zon richting leer je dingen voor een bepaald beroep. Je hebt ook een richting speciaal voor de dierentuin. Hierbij leer je alles wat een dierenverzorger in de dierentuin moet weten. Je leert de dingen door opdrachten te doen.

Je moet ook verschillende stages lopen. Dit kunnen bijvoorbeeld stages zijn bij: schapenboer, boer, dierentuin, dierenartspraktijk, asiel, dierenambulance, enzovoorts. Omdat je al die verschillende stages doet, leer je veel dingen en word je breed opgeleid. Het is veel gemakkelijker om een stage te lopen, dan uit een boek te leren. Dierenverzorger wordt je vooral door heel veel te doen. Dan ervaar je echt hoe het is en daar leer je veel meer van.

De vakken die bij de richting dierentuin horen zijn onder anderen: Fokken van gezelschapsdieren, nemen van hygiënische maatregelen, trainen van dieren, toiletteren van dieren, dieren EHBO, hanteren dieren, techniek. Een heleboel van deze vakken hebben praktijklessen. Dan leer je vooral door dingen te doen. Je moet bijvoorbeeld echt een dier kunnen trainen. Maar je leert ook hoe je het moet vasthouden en hoe je ermee om kunt gaan. Dat leer je natuurlijk veel sneller wanneer je dat echt allemaal gaat doen.

Hbo

Na het mbo kun je ook een hbo opleiding doen. Dit kan alleen wanneer je het hoogste mbo niveau hebt gedaan, dat van vier jaar dus. Als je daarna op hbo zit, kun je vrijstelling krijgen. Dat betekent dat je sommige dingen niet meer hoeft te leren. Het kan ook dat je een jaar mag overslaan, omdat je al genoeg weet. Bij het hbo kun je hogere beroepen uitoefenen dan bij het mbo. Zo kun je bijvoorbeeld de volgende beroepen doen na je studie: bedrijfsbegeleider, hoofd dierenverzorger, manager, organisator, enzovoorts.

Scholen opleiding dierenverzorger

Bij de volgende scholen kun je een opleiding tot dierenverzorger doen. Er zijn nog wel meer scholen, maar dit zijn de bekendste.

  • Groenhorstcollege Barneveld: http://www.ptcplus.com
  • AOC opleidingen: http://www.aoc-oost.nl
  • Helicon opleidingen: http://www.helicon.nl
  • Wellantcollege: http://www.wellant.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
MBO opleidingen met dierenMBO opleidingen met dierenEen opleiding in de dieren garandeerd niet dat u ook een baan krijgt met dieren. De banen zijn vrij beperkt maar als u e…
De opleiding dierenverzorgingDe opleiding dierenverzorgingDierenverzorging, het klinkt als een ideale opleiding. Dat is het ook wel maar je moet er wel echt een hart voor hebben…
Avond in Dierenpark Emmen: breng de dieren naar bedAvond in Dierenpark Emmen: breng de dieren naar bedNa sluitingstijd gaan in de dierentuin ook de dieren naar bed. De dierenverzorger doet zijn avondronde in Dierenpark Emm…
Achter de schermen bij de dierentuinAchter de schermen bij de dierentuinVeel mensen denken bij het woord dierentuin alleen het bezoeken en kijken naar de dieren. Echter komt er nog veel meer k…
Paraveterinair, meer dan alleen een assistentDe opleiding paraveterinair is niet helemaal het zelfde als de opleiding tot dierenarts assistente, al hebben velen het…

Reageer op het artikel "Opleiding dierenverzorger dierentuin"

Reacties

Guilbert Michael, 16-05-2017 12:45 #11
Ik ben van Belgie/kortrijk. Ik zou graag een opleiding als dierenverzorger beginnen en natuurlijk afmaken. Waar kan ik de opleiding dan best volgen?

Tim Uytendaal, 25-12-2016 17:42 #10
Zijn er mogelijkheden om in te stromen bij een opleiding dierenverzorging in januari of februari?

Spaans N. S., 22-12-2016 15:19 #9
Ik wil een opleiding voor dierentuinverzorgster, waar kan ik die het beste doen? ik heb al dierenverzorging loi en dierenartsassistente nti en een paar cursussen communiceren met dieren en dieren natuurlijk genezen en homeopathie voor dieren en honden uitlaten. Is een opleiding dan nog nodig? ik woon in almere. wat is uw advies. Dank en vr. groet van n.s.spaans.

Caroline, 01-03-2016 17:46 #8
Beste kan u mij vertellen waar men deze opleiding in België kan volgen? Regio Limburg balen.
vr grt

Indy, 16-09-2015 15:51 #7
Ik ben nog maar 13 maar ik weet al zeker dat ik dit wil doen. Ik hou al mijn hele leven van dieren een het lijkt me super leuk om in een dierentuin te werken. Daarom had ik het ook even opgezocht!

T. Geerts, 19-01-2015 21:39 #6
Beste sheila,
Ik ben 54 en ook altijd een hart voor dieren gehad en nog, ik ben nu vrijwilligster bij een zorgboerderij met veel dieren en
is heerlijk om te doen.
Dit zou ik jou ook aanraden, volg je hart hierin.

T, Geerts

Sheila Frank, 07-01-2014 19:19 #5
Hallo dierenvrienden,
Al van af kinds af aan wilde ik dierenarts of dierenverzorgster worden.
Helaas ik heb geen enkele opleiding gevolgd.
Vroeger ging dat heel anders de meiden naar de huishoudschool en de jongens naar de LTS.
Dus heb ik die kans niet gekregen om ook maar een opleiding in die richting te doen.
Helaas want het zit in nature wel in mij en ik heb er ook wel feeling voor.
Ik hoop dat ik als nog iets met dieren kan gaan doen, al hoe wel ik al 56 ben maar nog zeer actief.
Als iemand een advies heeft hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet Sheila.

Jolien, 05-11-2013 11:22 #4
Beste mensen

Ik raad deze opleiding af. Het is een idealistisch beeld dat men schetst. Baan garantie is bijna 0. Je krijgt geen vast contract. Na 3 fret contracten gooien ze je eruit en nemen ze een nieuw jong persoon aan. En het verdient slecht.

En vergeet niet dat als je eenmaal die baan hebt. De eerste jaren ongeveer 80 procent van de dag aan het schoonmaken bent. En het is echt zwaar werk.

Waarom schrijf ik dit. Nou ik werk al 10 jaar in de zoo als verzorgster/trainer o.a olifanten. Beren. Apen.

En ik zie gewoon genoeg gemotiveerde mensen. Maar geen baan krijgen.
En er zijn er ook heel veel die dit werk niet kunnen.
Je moet een natuur mens zijn. En moet van nature in jou zitten. Je kunt zoveel leren op school wat jij wilt. Maar als je geen feeling hebt met natuur en gedrag van dieren.

Vergeet het maar.

Sharron, 07-01-2013 19:24 #3
Hi,

Het lijkt mij ontzettend leuk om dierenverzorger in een dierentuin te zijn, ik zit nu in de vierde klas van Havo. Kun je de HBO variant ECHT alleen met een MBO van te voren doen? En zo ja, hoe lang duurt het HBO en MBO samen?

Ik vind deze pagina in ieder geval heel erg nuttig en helpt mij zeker verder met het besluit voor een vervolgopleiding. :)

Groetjes

Sara, 29-05-2012 00:08 #2
''Je hebt ook een richting speciaal voor de dierentuin. Hierbij leer je alles wat een dierentuinverzorger moet weten. Je leert de dingen door opdrachten te doen.

Je moet ook verschillende stages lopen. Dit kunnen bijvoorbeeld stages zijn bij: schapenboer, boer, dierentuin, dierenartspraktijk, asiel, dierenambulance, enzovoorts. Omdat je al die verschillende stages doet, leer je veel dingen en word je breed opgeleid. Het is veel gemakkelijker om een stage te lopen, dan uit een boek te leren. Dierenverzorger wordt je vooral door heel veel te doen. Dan ervaar je echt hoe het is en daar leer je veel meer van.'' Dit lijkt me zó geweldig! Ik merk dat ik veel meer leer als ik echt iets doe, en niet alleen uit boeken. En ik hou van dieren en het zit al een tijdje in mijn hoofd om dit te gaan doen dus. kan niet wachten tot ik geslaagd ben!

Floortje, 03-04-2012 16:48 #1
Hallo, ik wil heel graag iets met dieren doen, en dan vooral verzorgen. Maar aangezien ik havo doe, dacht ik oh dan ga ik maar wat anders doen! Maar nu lees ik dat ik dan hoofd dierenverzorger kan worden wat me echt fantastisch lijkt! Maar op welke scholen kan ik dit doen? x

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 09-07-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 11
Schrijf mee!