InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > De opleiding dierenverzorging

De opleiding dierenverzorging

De opleiding dierenverzorging Dierenverzorging, het klinkt als een ideale opleiding. Dat is het ook wel maar je moet er wel echt een hart voor hebben en echt een doorzetter zijn. Als je er echt voor gaat kan met dieren werken het mooiste zijn wat er is. Vooral als je een band met de dieren op kunt bouwen en de dankbaarheid in hun ogen kunt lezen. In dit artikel lees je meer over de opleiding dierenverzorging.

Waarom kiezen voor dierenverzorging?

Als je de opleiding dierenverzorging wilt gaan volgen moet je echt een hart voor dieren hebben. Vaak is het uiteindelijk hard werken voor weinig geld, denk hier dus goed over na voor je eraan begint. Als je echt wilt kun je alles, als je je echt inzet kun je de baan in de dieren krijgen die je wilt.
Bij bijna alle dierenberoepen geldt wel dat er ook schoonmaakwerk bij komt kijken aangezien de dieren dat niet zelf kunnen. Als je dit beseft kan een beroep in de dierenverzorging het mooiste zijn wat er is.

De niveaus

De opleiding dierenverzorging is een MBO opleiding. Je kunt de opleiding volgen van niveau 2 tot en met 4. Er zijn een aantal scholen die ook niveau 1 aanbieden, maar dit kan soms ook vanuit het werken met dieren worden afgerond. Verder zijn de niveaus als volgend ingedeeld:
  • niveau 2 - medewerker dierenverzorging
  • niveau 3 - dierenverzorger
  • niveau 4 - manager dierenverzorging
Met een niveau 2 diploma voert na het inwerken veel handelingen zelfstandig uit. Echter gaat dit vaak onder begeleiding of instructie van de dierenverzorger. De dierenverzorger van niveau 3 moet zelfstandig beslissingen kunnen nemen en mensen aan kunnen sturen. Bij niveau 4 leert men eigenlijk hoe men zelf een bedrijf met dieren moet runnen. In deze opleiding krijgt men dan ook te maken met administratie.

Verschillende richtingen

Op de meeste scholen waar je dierenverzorging kan volgen stroom je uit in bepaalde richting. De richtingen kunnen bijvoorbeeld zijn:
  • asiel, pension en kennel
  • dierentuin
  • dierenwinkel, kinderboerderij
Zo word je wat meer gespecialiseerd in hetgeen wat je wilt bereiken. De uitstroomrichting zal ook vermeld staan op het diploma. De opleiding paravetarinair is een andere opleiding dan de opleiding dierenverzorging.

Vakken

Even een korte uitleg over drie specifieke dierenvakken die men kan verwachten op de opleiding:
  • eerste hulp bij dieren --> Hierbij leer je onder andere hoe je verbanden aan moet leggen, wat te doen als je een verongelukt dier zit, wat voor bloedingen er zijn enzovoorts.
  • anatomie --> Hierbij kan de gehele anatomie van de hond aan bod komen, van alle organen en de werkingen tot het benoemen van alle botten
  • fokken --> Alles over genen en DNA. Hoe gaat het in allemaal in zijn werk, welke genen overheersen, hoeveel chromosomen heeft een dier? Al deze vragen komen hierbij aan bod.
  • rassenleer --> alle rassen van konijnen, kippen, honden en katten moet men kennen. Bij sommige ook nog meer details zoals de herkomst.

Schapenstage

In principe komt bij elke dierenverzorgingsopleiding schapenstage kijken. Bij schapenstage is het de bedoeling dat je 2 weken op een boerderij verblijft en de boer helpt met aflammeren. Dit betekend (afhankelijk van hoe de boer is) om de 2 uur op staan om te kijken of er één moet aflammeren. Het lijkt eerst ietwat eng maar als je een schaap hebt geholpen en het lam springt daarna rond dan weet je echt waar je het voor gedaan heb, daar kan je vol trots op terug kijken. Een ervaring om nooit te vergeten.

Stage

Het verschilt heel erg per school hoeveel stage er gelopen moet worden. Probeer in ieder geval als je een stage relatief leuk vind echt inzet te tonen. Wellicht kun je daar naar je opleiding wel terecht voor een vaste baan. Ten slotte liggen de banen in de dierenverzorging ook niet voor het oprapen. Wees ook ruim op tijd met het zoeken naar een stage, het valt niet mee er één te vinden en uiteraard wil je ook iets vinden wat je uiteindelijk wilt gaan doen.

Werk zoeken

Het beste is als je kan zorgen dat je zo'n goede indruk achterlaat op je stage dat je daar mag komen werken. Verder is het vooral belangrijk dat als je in eerste instantie niks vind je toch jezelf verder blijft ontwikkelen. Volg bijvoorbeeld een cursus zodat je nog meer diergerelateerde dingen op je CV krijgt. Als je namelijk 5 jaar niks met dieren doet zal het steeds lastiger te worden een baan met dieren te vinden ongeacht het diploma. Denk ook eens aan beroepen met dieren die niet zo voor de hand liggen zoals:
  • proefdieren verzorgen
  • het beginnen van een eigen trimsalon
  • gedragstherapeut
Er zijn veel mensen die willen werken met dieren. Om meer kans te maken op werk kan je open sollicitaties naar bedrijven sturen. Stel voor dat een bedrijf net een vacature wilt plaatsen of het aan het overwegen is, dan ben jij er vast bij.
Gerelateerde artikelen
MBO opleidingen met dierenMBO opleidingen met dierenEen opleiding in de dieren garandeerd niet dat u ook een baan krijgt met dieren. De banen zijn vrij beperkt maar als u e…
Opleiding dierenverzorger dierentuinOpleiding dierenverzorger dierentuinOm dierenverzorger te worden, moet je daar natuurlijk wel voor leren. Wanneer je in de dierentuin wilt werken, heb je da…
Dierenverzorger in de dierentuinDierenverzorger in de dierentuinVeel mensen vinden het leuk om met dieren te werken. Een populair beroep is bijvoorbeeld dierenverzorger in de dierentui…
Wat is een BBL opleiding?Een BOL opleiding is een opleiding waarbij men gewoon 5 dagen naar school gaat en eventueel blokstages worden gelopen. B…
Paraveterinair, meer dan alleen een assistentDe opleiding paraveterinair is niet helemaal het zelfde als de opleiding tot dierenarts assistente, al hebben velen het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De opleiding dierenverzorging"

Reactie

Kelly, 05-12-2014 06:55 #1
Ik wil dierenarts worden, ik hou dan ook superveel van dieren maar ik ben opzoek naar een school in Gent of in de buurt van Gent waar ik het 7e jaar dierengeneeskunde kan volgen zodat ik niet zonder kennis vertrek naar mijn opleiding van dierenarts. Ik wil dolgraag doorzetten maar ben bang dat ik het niet zal halenů
Hopelijk kan iemand me meer info gevenů Mvg

Infoteur: Bembi
Laatste update: 07-10-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!