InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Structuur gevraagd

Structuur gevraagd

Kinderen hebben sterk behoefte aan sturing. Sturing in de les betekent namelijk ook veiligheid en vertrouwen. Het is belangrijk dat je gezag verdiend bij de kinderen. Bij gezag willen kinderen je graag gehoorzamen. Om gezag vraag je niet, je ontvangt het in ruil voor een goede relatie met de klas.

Sturing in de les

Een goede manier om gezag te verwerven is om vanaf dag 1 grenzen te bepalen. Daarbij maak je natuurlijk gebruik van de mening van de kinderen. Kinderen waarderen orde en willen graag meedenken over hoe die orde er uit zou kunnen zien. Vraag je aan kinderen welke regels zij belangrijk vinden, dan geven ze vaak dezelfde aandachtspunten als volwassenen.

Regels

Enkele regels die je in overleg met de kinderen kunt bepalen aan het begin van het jaar:
  • Niet door elkaar heen praten;
  • Respect voor leraren en kinderen;
  • Aan het eind van de les ruimen we de rommel op;
  • Lachen ja, uitlachen nee;
  • Als we last hebben van een ander, zeggen we dat eerlijk;
  • We blijven van de spullen van anderen af;
  • We praten niet achter iemands rug om;
  • Als je iets wilt zeggen, steek je je vinger op.

Zodra de regels samen met de kinderen vastgesteld zijn, is het zaak deze duidelijk als afspraak te verankeren. Vraag aan de kinderen of zij zich in de regels kunnen vinden en geef de ruimte om nog een regel toe te voegen of te verwijderen. Leg de afspraak vast op een mooie poster, die je door een groepje kinderen laat ontwerpen.

Storingen

Sturing betekent vooral in het begin zorgen dat je bij de kleinste verstoring al ingrijpt met prikkelende reacties. In de eerste weken kun je op die manier snel duidelijk maken dat je de afspraken serieus neemt. Ingrijpen op de eerste kleine ordeverstoringen (verbreking van de regels) doe je liefst met een grappige herinnering aan de regel. Dat werkt vaak veel beter. Ook laatste waarschuwingen worden doorgaans slecht verteerd. Daarmee zeg je feitelijk ‘ja’ tegen de overtreding. Zeg liever op ingetogen wijze direct ‘nee’. Reageer dus alert en tolerant tegelijk. Laat merken dat de regels nageleefd moeten worden, maar toon begrip als het de kinderen aan het begin niet lukt te regels na te leven.

Het is belangrijk dat je in ieder geval je geduld bewaard en je autoritair vriendelijk opstelt. Zorg dat je de dingen die goed gaan, groot en opvallend benoemt. Laat merken dat je trots bent op wat de klas wel lukt, in plaats van te focussen op elke keer dat een kind zich niet aan de afspraken houdt. Corrigeren doe je daarom van dichtbij, complimenten geef je van afstand, zodat iedereen die hoort en ziet.
© 2010 - 2019 Rosie86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Orde gevraagd - Ivo Mijland

Reageer op het artikel "Structuur gevraagd"

Infoteur: Rosie86
Gepubliceerd: 29-12-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!