Onrust in de klas
Veel leerkrachten merken dat kinderen druk en onrustig zijn in de klas. Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar meestal zijn deze oorzaken te vinden in een combinatie van kindfactoren en omgevingsfactoren. In dit artikel worden deze twee factoren onder de loep genomen.
Kindfactoren
Een kind krijgt de hele dag te maken met prikkels. Het kind moet de tijd krijgen om deze prikkels te verwerken. Dit wordt lastig voor kinderen als zij de hele dag met (te) veel prikkels te maken krijgen. Prikkels van leerkrachten, klasgenootjes, ouders, maar ook van de media zoals televisie en internet. Kinderen hebben de rust nodig om al deze prikkels van een dag te ordenen. Deze rust kun je thuis, maar ook in de klas vormen.
Omgevingsfactoren
Kinderen moeten zich op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. Door de technische ontwikkeling van deze tijd is dit lastig voor kinderen. De kinderen moeten de rust krijgen om echt te kunnen spelen en minder te ‘moeten’.
Nog een omgevingsfactor zijn de prikkels vanuit de media. Overal hebben kinderen tegenwoordig beelden om zich heen, van de televisie of van het internet. Doordat de beelden elkaar snel opvolgen, hebben kinderen in de klas moeite om hun aandacht in de klas erbij te houden. De kinderen zijn sneller afgeleid.
De verschillende soorten opvang (voorschoolse-, tussenschoolse- en naschoolse opvang) zorgen voor onrust bij een kind. Elke keer zijn er weer andere regels en grenzen. Een kind weet op deze momenten niet wat er van hem wordt verwacht, waardoor een kind elke keer weer de grenzen gaat opzoeken.
De onrust bij een kind kan ook komen door de voeding die het kind krijgt. Vooral suiker en chocolade maken een kind extra druk. Zorg hier als ouder en leerkracht voor dat het kind hier niet teveel van binnen krijgt.
Het creëren van rust in de klas
De rust of de onrust in de klas heeft ook te maken met het gedrag van de leerkracht. Hoe sta jij voor de klas, heb je alles al klaar liggen, ben je op tijd op school? Dit alles bepaald het verloop van de dag.
Tips om de rust als leerkracht te vinden
- Ben op tijd op school
- Bereid je lessen goed voor
- Leg alles al klaar, zodat je ’s morgens meteen kunt beginnen
- Zorg voor een vaste structuur in de klas
- Plan niet te veel op één dag
- Neem af en toe afstand van de klas om de kinderen te kunnen observeren, op deze manier zie je wat er echt in de klas gebeurd.
- Maak regels en afspraken met de kinderen waaraan iedereen zich dient te houden.
Tips om de rust in de klas te creëren
- Zorg voor oogcontact met de kinderen
- Doe af en toe (rust of juist beweeg) spelletjes met de kinderen, zodat de kinderen even kunnen ontladen
- Beweeg zelf rustig door de klas
- Zorg voor een afwisselend programma, waar de kinderen ook af en toe in stilte moeten werken
- Zorg voor een duidelijk stiltesignaal in de klas
- Geef korte, duidelijke instructie
- Laat de kinderen mandala’s kleuren. Het werken met mandala’s wordt door veel kinderen uitdagend, leuk en rustgevend gevonden. De afbeeldingen ontspannen, bevorderen de concentratie en het bewustzijn.