InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Een universitaire of een HBO opleiding verbeteren het leven

Een universitaire of een HBO opleiding verbeteren het leven

Een universitaire of een HBO opleiding verbeteren het leven Een opleiding op het niveau van HBO of universiteit verbetert het leven na deze opleiding. U kunt eenvoudiger een baan vinden en de baan zal ook beter betalen in vergelijking met de banen die lager opgeleide mensen kunnen krijgen. Kortom de kwaliteit van het leven ligt hoger. Voor sommige jongeren lonkt op jonge leeftijd al het geld dat zij kunnen verdienen met een fulltime baan. Op latere leeftijd zal blijken dat het inkomen niet zo hoog is, maar doordat ze veertig uur in de week werken lijkt het veel geld. Het nadeel voor deze mensen is dat ze in een laag betaalde baan zitten en in de toekomst ook zullen blijven zitten. Achteraf zal het erg lastig worden om toch nog een opleiding op te pakken naast een volledige baan.

Verschil in inkomen

Starters met een hoge opleiding ontvangen meer salaris dan werknemers die op jonge leeftijd de schoolbanken hebben verlaten om aan het werk te gaan. Toch is het verschil in het begin nog niet zo groot. Het grote verschil zal ontstaan doordat de starter met een hogere opleiding door kan groeien naar beter betaalde functies. Het maakt echter wel verschil in welke richting de opleiding ligt en in welke richting de starter zal gaan werken. In tijden van schaarste zullen jonge mensen die in de techniek gaan werken meer kunnen verdienen dan een afgestudeerde HBO-er met een opleiding in de financiën.

Opbouwen van een studieschuld

Studenten hebben de mogelijkheid om geld te lenen van de Informatie Beheer Groep. Op het moment dat de opleiding is afgerond, kunnen de starters de lening onder gunstige voorwaarden met een regeling terugbetalen. Het gevaar dreigt dat de starter in zijn studietijd te ruim heeft geleefd. De terugbetaling gebeurt niet aan de hand van commerciële tarieven, maar een grote schuld afbetaling blijft een dure aangelegenheid. Dit zal de eerste jaren een grote belasting betekenen. Over het algemeen heeft de starter het al moeilijk genoeg zonder een studieschuld. Er moet namelijk mogelijk verhuisd worden voor de nieuwe baan, of de starter wil een huis kopen.

Geld maakt niet gelukkig, maar het kan zorgen wegnemen

Iemand met een hoger inkomen zal gemiddeld ook gelukkiger zijn. Met een hoger inkomen zijn er meer mogelijkheden voor de toekomst. Iedereen heeft een basis inkomen nodig om dagelijks van te kunnen leven. Al het extra inkomen kan het leven verder verfraaien en geeft mogelijkheden om voor een luxer leven te gaan. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat een inkomen tot 58.000 per jaar gelukkiger maakt. Een verdere stijging van het inkomen zal niet leiden tot een gelukkiger leven.

Welke studierichting is de beste?

De beste studierichting is volledig afhankelijk van de student zelf. De baankansen met de verschillende opleidingen liggen ver uiteen, maar indien de interesse uitgaan naar een studie geschiedenis, is het vaak niet mogelijk voor de student zelf, om een studie economie te gaan volgen. De student moet zich wel interesseren voor de richting anders bestaat er een grote kans dat de studie niet zal worden afgerond. Toch vergroot een hogere opleiding ook de kansen in andere richtingen.

Een afgestudeerde in de richting van psychologie, gaat mogelijk niet werkelijk werken in die richting, maar er blijven diverse mogelijkheden over. De opleiding geeft namelijk aan dat de werknemer een bepaald niveau heeft. De vaardigheden in het vak moeten toch geleerd worden op de werkvloer.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een universitaire of een HBO opleiding verbeteren het leven"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-09-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!