InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Michel de Montaigne en het schrijven van een goed essay

Michel de Montaigne en het schrijven van een goed essay

Michel de Montaigne en het schrijven van een goed essay Een essay is een kort en puntig betoog waarmee de lezer wordt geconfronteerd met een actueel of boeiend onderwerp. Het gaat in een essay om de kunst de lezer vanaf het begin te ‘dwingen’ om verder te lezen. Het schrijven van een goed essay begint met een paar eenvoudige regels. Het zijn de regels die de 'meester' van de essays, Michel de Montaigne, heeft bedacht. Als je aan de hand van die regels je essay opstelt dan mag je er zeker van zijn dat er een goede structuur in zit. Die structuur is belangrijk om je lezer als het ware aan de hand te nemen door het essay heen. Tenslotte laat je zijn hand 'los' en laat je hem of haar achter om verder na te denken.

Literair genre

Een essay is een literair genre. In deze vorm van schrijven geeft de schrijver een korte of lange verhandeling over een bepaald thema. In de meeste essays gaat het om een beschouwende wijze van iets bespreekbaar maken en onder woorden brengen. Het essay is in de 16e eeuw tot stand gekomen door de kennisuitwisseling tussen filosofen. Het waren vooral de Franse filosofen Michel de Montaigne en Francis Bacon die met hun schrijfsels het essay hebben gecreëerd.

Michel de Montaigne: schrijver en vader van het Essay

Michel de Montaigne (1533-1592) was een jurist en werkzaam bij het gerechtshof van Bordeaux in Frankrijk. Binnen het rechtssysteem constateerde hij verschillende vormen van onrecht en corruptie. Uit protest en onvrede distantieerde Montaigne zich van het rechtssysteem en zelfs een tijd lang van de samenleving. Vanuit een teruggetrokken leven begon hij over de misstanden in het rechtssysteem te schrijven. De publicaties die hij schreef waren korte puntige betogen wat we nu kennen als een essay. De essay's van Michel de Montaigne zijn inmiddels beroemde werken. Voor inspiratie hoe de eerste essay's vorm zijn gegeven is het leerzaam om de werken van Montaigne te lezen.

Taalgebruik van Michel de Montaigne in zijn eerste essays

Hoewel Michel de Montaigne van zichzelf niet beweerde dat hij een goede schrijfstijl had, waren zijn lezers het daar niet mee eens. Montaigne zei geen vast schrijfplan of structuur had voor het schrijven van zijn betogen. Hij schreef hoe hij dacht en gebruikte eenvoudige woorden en zinnen. Uit diverse commentaren blijkt dat zijn schrijfstijl een bewuste structuur had. Dat is vanaf het begin echter niet zo geweest. Montaigne schreef namelijk anders dan men in die tijd gewend was. Hij hield ervan om te schrijven zoals men sprak. Hij was zich wel bewust in welke stijl hij absoluut niet wilde schrijven namelijk in de stijl van schoolmeesters, monniken en advocaten. Montaigne hield niet van strenge regels of vakjargon en noemde zijn genre "de stijl van de soldaten", krachtig, bruut en vurig. Montaigne was zich toen nog niet bewust dat hij hierdoor de basis had gelegd van een nieuw genre wat de schrijverswereld drastisch zou veranderen.

Het schrijven van een goed essay

Het schrijven van een essay moet vooral leuk zijn. Schrijven is leuk maar vooral leerzaam. Zowel voor jou als schrijver maar ook voor de lezer. Het schrijven van een essay is leuk omdat je op een creatieve manier andere mensen kan informeren. Een goed essay bestaat uit maximaal 1500 woorden, maar zorg er wel voor dat je daarin zegt wat je voor een goed oordeel noodzakelijk acht. Het maakt in principe niet uit wat het onderwerp is als het maar boeiend is en nieuwe inzichten geeft. Let vooral op de structuur van het essay. Omschrijf kort en duidelijk wat de lezer te wachten staat en waar hij of zij zich bevindt in het verhaal. Schrijf niet teveel of, liever niets wat jij als schrijver leuk vindt. ‘Kill your darlings’ is ook bij het schrijven van een essay regel nummer één. Verdiep je in de doelgroep. Michel de Montaigne schreef in eerste instantie ook voor heel specifieke doelgroep. Hij koos daarvoor de juiste woorden om de aandacht van de lezer te pakken. Kies tenslotte een pakkende titel voor je essay.

De eerste zin van het essay

Een essay is een kort stuk tekst van maximaal vijf bladzijden A-4. Dat is ongeveer 1500 woorden. Een essay is een vlot geschreven en puntig betoog waarin de schrijver een duidelijk probleem aan de orde stelt, en voor de lezer ook helder maakt waarom dat een probleem is. Het is van groot belang om in de eerste zin al de aandacht van de lezer te ‘pakken’. De eerste zin moet als het ware een ‘trigger’ zijn om de lezer nieuwsgierig te maken om verder te lezen. Sommigen hebben dat talent van nature maar je kunt het bijvoorbeeld ook oefenen door veel te schrijven en anderen jouw werk te laten lezen en vragen en wat ze ervan vinden. Een goede tip is om je schrijfsels op internet te plaatsen. Op die manier kun je feedback krijgen op schrijfstijl. Je kunt bijvoorbeeld Infoteur/schrijver worden op de site van www.infonu.nl. Dit is een site waar je schrijfcarrière kan beginnen. Zeker de moeite waard.

Goede probleemstelling van het essay

Wacht niet te lang om je probleem in het essay te introduceren. Draai niet om het probleem heen. De ‘Koe bij de horens vatten’ is in een essay uiterst belangrijk. Kruip in de huid van de lezer. Lezers van een essay willen snel en duidelijke informatie. Wees kort in het formuleren van de probleemvraag. Hierin zijn overigens twee varianten mogelijk.
  1. Het (actuele) probleem wat je aan de orde stelt is herkenbaar voor de lezer.
  2. Het (actuele) probleem is nog niet herkenbaar voor de lezer. (je wilt juist door jouw essay bereiken dat het probleem herkenbaar wordt)

Probleemstelling beantwoorden in een essay

Het volgende gedeelte van je essay is het aangeven hoe je als schrijver de kernvraag wilt gaan beantwoorden. Dit kan bijvoorbeeld door de kritische lezing van een paar relevante publicaties over het onderwerp, of het weergeven van een lopend publiek debat. Vervolgens ga je die informatie in eigen conclusies formuleren. Vermeld altijd de bronnen die je gebruikt hebt door de literatuur, schrijver, internetpagina weer te geven.

Professioneel essay schrijven

Tenslotte sluit je het essay af met een eigen afweging. Je kunt dat doen door één of twee conclusies helder te formuleren. Zorg ervoor dat je jouw eventuele 'tegenstanders' altijd fair en redelijk weergeeft, en waak ervoor dat jouw stijl van schrijven argumentatief blijft. Retorische vragen, debattreetrucs, en preekstijl zijn uit den boze voor een professioneel essay.

Universitair onderwijs of hoger beroepsonderwijs

Op de meeste universiteiten wordt getoetst met het maken en beoordelen van een essay. Een universiteit hecht grote waarde aan een kwalitatief essay. De meeste wetenschappelijke artikelen worden in een essay gepubliceerd. Het essay is tevens een goed 'oefendocument' voor de juiste vaardigheden tijdens een debat. Het schrijven van een essay leert je om je betoog goed vorm te geven.

Tips voor het schrijven van een goed essay

Voordat je aan het schrijven begint van het essay kun je voorbeelden van gerenommeerde schrijvers gaan lezen. Let er wel op dat dit invloed kan hebben op jouw eigen unieke schrijfstijl. Het kan heel leerzaam zijn om de stijl van anderen te analyseren maar neem dat niet over. Onderzoek welke stijl bij jou past en wat je prettig vind. Het schrijven moet vooral leuk en leerzaam zijn.

De Groene Amsterdammer

Voor een overzicht van essay's is het de moeite waard om op website van de Groene Amsterdammer te kijken. Schrijvers uit Nederland en buitenland publiceren daar hun essay over verschillende thema's. Het kan heel leerzaam zijn om de schrijfstijl te analyseren en met elkaar te vergelijken. Het valt op dat schrijvers ook gebruik maken van foto's of cartoontekeningen. Dat kan te maken hebben met de beeldcultuur waarin we leven en een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Ondanks dat hebben de meeste essay's nog wel de gebruikelijke lengte.

Geld verdienen aan essay

Het schrijven van essay's kan ook nog een leuke bijverdienste opleveren. Door het meedoen aan schrijfwedstrijden of gewoon je essay insturen naar een krant of tijdsschrift. Je kunt je essay's ook op een weblog plaatsen.
Gerelateerde artikelen
Beschouwing schrijvenBeschouwing schrijvenEen beschouwing heeft een minder uitgesproken persuasief karakter dan een betoog. Bij een beschouwing wil de schrijver h…
Het schrijven van een plan van aanpakAls je een project gaat doen of een verslag gaat schrijven, doe je er goed aan eerst een plan van aanpak te schrijven. H…
Teksten schrijven: essayTeksten schrijven: essayEen goede tekst schrijven is vaak een lastige klus. Niet alleen het inhoudelijke gedeelte vergt veel tijd en onderzoek,…
Hoe schrijf je een scriptie (literatuuronderzoek)?Hoe schrijf je een scriptie (literatuuronderzoek)?In een scriptie verwerkt je de (een deel van de) kennis en vaardigheden die je tijdens je studie (en stage) hebt opgedaa…
Betoog, hoe schrijf je de tekst voor een betoog?Betoog, hoe schrijf je de tekst voor een betoog?Er zijn vele teksten die geschreven worden. Weinig teksten kunnen echter de lezer vaak echt overtuigen. Schrijven van ee…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Essay
  • https://www.athenaeum.nl/leesfragmenten/archief/2010/bij-montaignes-essays-de-eeuwige-mens-bestaat-niet/
  • Schrijven met Montaigne, Tanny Dobbelaar. 2005.
  • Kopstukken filosofie, Montaigne. Peter Burke. 1999.
  • www.groene.nl

Reageer op het artikel "Michel de Montaigne en het schrijven van een goed essay"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 20-06-2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!