Hoe herken je de verschillende intelligenties in je klas?

Meervoudige Intelligentie. Dit concept gaat er vanuit dat er meerdere intelligenties bestaan. Elk mens bezit acht intelligenties, maar deze intelligenties zijn niet alle acht even goed zichtbaar. Elk mens heeft sterke en minder sterke intelligenties. Om alle kinderen in je klas te bereiken en om de verschillende vormen van intelligentie te ontwikkelen, moet je op verschillende manieren lesgeven. Maar…hoe herken je nu de verschillende intelligenties in je klas?

Kenmerken van kinderen die woordknap zijn

Kinderen die woordknap zijn houden van verhalen, versjes en rijmpjes. Ze kunnen gemakkelijk ideeën onder woorden brengen en ze houden van lezen en hebben al vroeg interesse in boeken. Deze kinderen houden vaak ook van woordgrapjes en zien vaak de dubbele betekenis van een woord in een context. Woordknap-kinderen kunnen goed argumenteren en houden van verhalen en opstellen schrijven.

Kenmerken van kinderen die denkknap zijn

Kinderen die denkknap zijn houden van het werken met bouwmateriaal en van puzzels en opdrachten waarbij ze logisch moeten denken. Denkknap-kinderen houden van knutselen en kunnen geordend en systematisch werken. Kinderen die denkknap zijn willen graag details van dingen weten en kunnen vaak goed en snel rekenen (vooral hoofdrekenen).

Kenmerken van kinderen die beweegknap zijn

Kinderen die beweegknap zijn beheersen de grove en de fijne motoriek erg snel. Ze zijn graag handelend bezig en zijn vaak ook goed in sport/drama. Kinderen die beweegknap zijn maken graag dingen en kunnen goed met gereedschappen overweg.

Kenmerken van kinderen die natuurknap zijn

Kinderen die natuurknap zijn kunnen goed waarnemen en observeren. Zij kunnen goed vertellen wat ze zien, horen, proeven en ruiken. Deze kinderen houden van de natuur en zijn verschijnselen (bloeien en groeien van bomen/planten, het weer, het klimaat, stenen, etc.). Ze hebben vaak een verzameling van voorwerpen waar ze erg trots op zijn. Deze kinderen houden van (huis)dieren, tuinieren of experimenteren.

Kenmerken van kinderen die beeldknap zijn

Kinderen die beeldknap zijn houden van puzzels en lotto's. Ze bouwen graag met constructiemateriaal en ze houden van tekenen of iets maken. Deze kinderen kunnen goed de weg ergens naar toe onthouden: het beeld zit bij hen in het hoofd. Zij kunnen meestal ook goed hoofdrekenen en begrijpen dingen makkelijker als je het beeldend uitlegt.

Kenmerken van kinderen die muziekknap zijn

Kinderen die muziekknap zijn houden van muziek luisteren en muziek maken. Ze maken ezelbruggetjes of rijmpjes om dingen beter te onthouden. Deze kinderen hebben een goed gevoel voor ritme en reageren vaak op muziek en geluiden om zich heen.

Kenmerken van kinderen die mensenknap zijn

Kinderen die mensenknap zijn hebben interesse in de ander en werken ook graag samen met anderen. Ze zeggen waar ze behoefte aan hebben en kunnen zich gemakkelijk aan een groep aanpassen. Deze kinderen maken gemakkelijk contact en zijn ook bereid anderen te helpen.

Kenmerken van kinderen die zelfknap zijn

Kinderen die zelfknap zijn weten wat hun sterke en zwakke kanten zijn en kunnen dit goed benoemen. Zij weten wat ze willen en denken vaak goed na voor ze wat doen. Deze kinderen werken graag alleen en kunnen goed reflecteren op hun product en proces. Kinderen die zelfknap zijn houden zich vaak ook al met levensvragen bezig.

Dit zijn een aantal kenmerken per intelligentie. In je klas kun je kijken welke kenmerken je bij welk kind terugziet. Op deze manier weet je de sterke (en minder sterke) intelligenties van de kinderen en kun jij als leerkracht je lessen daarop aansluiten. Zie voor meer informatie over o.a. Meervoudige Intelligentie op www.klas.jouwweb.nl
© 2010 - 2024 Rosie86, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Meervoudige intelligentie in het onderwijsMeervoudige intelligentie in het onderwijs"Het gaat er niet om hoe intelligent je bent, maar om hoe je intelligent bent". Dit zijn de woorden van de Amerikaan How…
Wat is intelligentie?Er is veel discussie over individuele verschillen in cognitie en informatieverwerking zonder ten minste gebruik te maken…
Meervoudige intelligentie in de poppenkastMeervoudige intelligentie in de poppenkastEen poppenkastvoorstelling voor kleuters is over het algemeen een groot succes. De kinderen kijken, luisteren, denken, v…
SON-R: intelligentietest voor dove kinderenSON-R: intelligentietest voor dove kinderenDe SON-R is een intelligentietest voor dove kinderen welke nonverbaal van aard is. Veel mensen nemen onterecht aan dat d…

Differentiatie in de klasDifferentiatie wil niets anders zeggen dat je als leerkracht rekening houdt met de verschillen tussen kinderen. Kinderen…
Michel de Montaigne: schrijver en bedenker van het essayMichel de Montaigne: schrijver en bedenker van het essayEen essay is een kort en puntig betoog waarmee de lezer wordt geconfronteerd met een actueel of boeiend onderwerp. Het g…
Bronnen en referenties
  • www.klas.jouwweb.nl
Rosie86 (53 artikelen)
Gepubliceerd: 07-09-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.