InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > MaKey MaKey: Voorwerpen veranderen in een toetsenbord

MaKey MaKey: Voorwerpen veranderen in een toetsenbord

Zou het niet leuk zijn als je alles om je heen kunt veranderen in één groot toetsenbord waarmee je allerlei leuke dingen kunt doen? De MaKey MaKey maakt het mogelijk om alledaagse voorwerpen aan te sluiten op een computer, zodat ze gebruikt kunnen worden als toetsenbord. Hiermee komen kinderen op een creatieve manier in aanraking met de mogelijkheden van de computer. De wereld wordt op deze manier een grote speelplaats vol met mogelijkheden. De MaKey MaKey kan dan ook goed worden ingezet in het onderwijs om de kinderen in aanraking te laten komen met programmeren.

MaKey MaKey

MaKey MaKey is een toolkit waarmee het mogelijk is om alledaagse voorwerpen via snoertjes met klemmetjes aan te sluiten op de computer. Op deze manier kunnen kinderen alles wat stroom geleidt met de computer aansturen. Zo kun je zelfs van je appel, peer of banaan een toetsenbord maken! De naam MaKey MaKey is ontstaan door de combinatie van de Engelse woorden make en key. Het is dan ook letterlijk de sleutel die je nodig hebt om de meest bijzondere dingen te kunnen maken met dagelijkse voorwerpen.

Toetsenbord

De MaKey MaKey is eigenlijk een extra toetsenbord die voor jouw computer gebruikt kan worden. Op dit kleine toetsenbord staan de vier pijltjestoetsen, een spatieknop en een klikknop. Deze verschillende knoppen kun je door middel van draadjes met een krokodillenbek aan elkaar verbinden. Op het moment dat het rode en zwarte draadje met elkaar in aanraking komen, zendt de MaKey MaKey een signaal uit naar de computer. Wanneer je het draadje aan de spatietoets hebt verbonden, zal de MaKey MaKey er dus voor zorgen dat de spatietoets één keer wordt aangeslagen. Dit kan leuk zijn wanneer je op je computer een tool opent waarbij de spatietoets van belang is. In dit filmpje over de werking van de Makey Makey wordt bijvoorbeeld de Makey Makey Drum Machine gebruikt om geluid uit de computer te laten komen zodra de draadjes met elkaar in aanraking komen.

In plaats van de draadjes tegen elkaar aan te houden, kun je ook één draadje in je hand nemen en het andere draadje met de krokodillenbek aan een voorwerp bevestigen dat geleidend is. Zo kun je van dagelijkse voorwerpen als een pen, cupcakes of een banaan je eigen toetsenbord maken!

Welke materialen werken?

Er zijn heel wat verschillende voorwerpen geschikt om aan je MaKey MaKey te koppelen. Het beste kun je gewoon gaan proberen, je merkt snel genoeg of iets geleidt of niet. Van deze materialen weten we in ieder geval dat ze gebruikt kunnen worden:
  • De meeste groente- en fruitsoorten;
  • Ander voedsel zoals bijvoorbeeld mashmallows, winegums, pasta en cupcakes;
  • Mensen, je kunt elkaar bijvoorbeeld een high five geven om het signaal door te sturen van de een naar de ander;
  • Folie en metalen voorwerpen;
  • Sommige planten, maar ze moeten niet te droog zijn;
  • Allerlei speelgoed en knutselmateriaal zoals elastiek, strandballen, legoblokjes, papier en plastic.

Scratch

Scratch is een programma waarbij je zelf animaties, geluidseffecten en spelletjes kunt maken. Dit programma is heel goed te combineren met de MaKey MaKey omdat je hiermee kunt bepalen wat de computer doet zodra bijvoorbeeld de spatiebalk ingedrukt wordt of de pijltjestoetsen worden gebruikt. Zo kun je geluidseffecten toevoegen en is het mogelijk om games te spelen via de bananen, legoblokjes of mashmallows die je aan de MaKey MaKey hebt gekoppeld.

Kinderen

De MaKey MaKey is heel geschikt voor kinderen omdat zij hier lekker mee kunnen experimenteren. Er is van alles mogelijk met deze tool en spelenderwijs komen ze hier vanzelf achter. De MaKey MaKey kun je voor heel wat verschillende activiteiten te gebruiken en is daarom al geschikt voor heel jonge kinderen, maar ook voor wat oudere kinderen tot ongeveer achttien jaar.

Programmeren

Met behulp van de MaKey MaKey komen kinderen in aanraking met programmeren. Natuurlijk zijn ze hierbij nog niet bezig met het echte programmeerwerk, maar ze leren de eerste principes. Tenslotte moeten zij bedenken wat ze willen dat er gebeurt wanneer er een bepaalde actie wordt uitgevoerd, zoals het klikken op de spatiebalk. Ze geven de computer opdrachten en kijken wat hiermee gebeurt.

21st century skills

In het onderwijs wordt gebruikgemaakt van de term 21st century skills. Hiermee worden alle vaardigheden bedoeld die kinderen nodig hebben om te kunnen functioneren in de 21ste eeuw. ICT wordt steeds belangrijker in onze maatschappij en daarom is dit hier ook een groot onderdeel van. De MaKey MaKey sluit goed aan op de 21st century skills omdat kinderen leren creatief te denken en samen te werken. Daarnaast maken de kinderen natuurlijk gebruik van ICT in hun leerproces en gaan ze planmatig te werk. Het is een zeer leerzame tool die goed te gebruiken is in het basis- en middelbaar onderwijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kinderen leren programmeren met ScratchKinderen leren programmeren met ScratchICT wordt steeds belangrijker in onze maatschappij en ook kinderen komen hier steeds meer mee in aanraking. Het is geen…
Scratch: leer je kinderen programmerenScratch: leer je kinderen programmerenKun je lezen? Dan kan je ook programmeren met Scratch. Met Scratch kan je spelletjes en animaties maken op een speelse e…
Wat kunt u doen als de tekens op uw toetsenbord veranderen?Wat kunt u doen als de tekens op uw toetsenbord veranderen?Het komt bij iedereen wel eens voor dat de toetsen op het toetsenbord van uw computer of laptop ineens andere tekens wee…
Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: InformaticaOpdrachten voor hoogbegaafde kinderen: InformaticaWerken met de computer kan voor slimme en hoogbegaafde kinderen erg leerzaam en uitdagend zijn. De mogelijkheden op het…
Bronnen en referenties
  • Maas, P. (2015) CodeKlas. Groningen: BoekTweePuntNul. ISBN: 9789082226911
  • Makey Makey, http://makeymakey.com/howto.php, bezocht op 14-12-2015

Reageer op het artikel "MaKey MaKey: Voorwerpen veranderen in een toetsenbord"

Infoteur: Mk92
Gepubliceerd: 15-12-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Kinderen leren programmeren
Schrijf mee!