InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Kleuters leren programmeren met Bee-Bot

Kleuters leren programmeren met Bee-Bot

Programmeren wordt steeds belangrijker in onze maatschappij. Tenslotte wordt bijna alles via computers aangestuurd en gaat dit de komende jaren alleen nog maar een grotere rol innemen. Het is dan ook belangrijk dat kinderen leren programmeren in het basisonderwijs. Je kunt hier al mee beginnen bij de kleuters. Programmeren met kleuters klinkt ingewikkelder dan dat het is. De basisbeginselen van het programmeren leer je namelijk gemakkelijk aan met de Bee-Bot, een robotje in de vorm van een bij.

Bee-Bot

De Bee-Bot is een robot die speciaal is ontwikkeld voor jonge kinderen. Deze geel met zwart gestreepte robot bevat vier pijltjestoetsen, een GO toets, een toets om alle opdrachten te wissen en een om de robot te pauzeren. Het idee is dat kinderen leren de robot te programmeren door hem vooraf de commando´s te geven om naar een bepaalde plaats toe te bewegen. De robot kan maximaal veertig stappen onthouden en zo een hele route afleggen die van te voren door de kinderen is bedacht.

Programmeren

Wanneer de kinderen willen dat de Bee-Bot twee stappen vooruit doet, zullen zij bijvoorbeeld twee keer op de pijltjestoets die naar voren gericht is moeten drukken. Met de andere pijltjestoetsen kunnen ze het bijtje andere richtingen op laten bewegen en door middel van de pauzetoets kunnen ze hem op een bepaalde plek even laten rusten.

Grondplaten

Bij de Bee-Bots zijn speciale grondplaten beschikbaar met een vakkenpatroon er op. De Bee-Bot zet steeds een stap die precies zo groot is als één van de vakken op de plaat. Op deze manier kunnen de kinderen een route bedenken die het robotje door de verschillende vakken voert. De platen zijn in verschillende versies verkrijgbaar. Zo is er bijvoorbeeld een plaat met de afbeelding van een boerderij. Hierbij moeten de kinderen bepaalde routes uitstippelen langs de dieren op de boerderij. Voor kinderen die al kunnen lezen en schrijven zijn er grondplaten te krijgen met letters. Hiermee kunnen de kinderen woorden vormen door de Bee-Bot over de juiste letters te navigeren.

Basisonderwijs

De Bee-Bot is ideaal om in te zetten in het basisonderwijs omdat het een zeer leerzame lesactiviteit is. Kinderen bedenken van te voren een programmeeropdracht en moeten steeds weer een goede oplossing bedenken wanneer er iets niet gaat zoals ze van te voren bedacht hadden. Hiervoor maken ze een plan dat ze testen, evalueren en zo nodig bijstellen.

Kleuters?

De Bee-Bot is in te zetten als lesactiviteit voor kinderen van verschillende leeftijden. Zelfs in de bovenbouw kan het nog leuk zijn om leerlingen hier mee te laten spelen, mits je de opdrachten wat ingewikkelder maakt. Toch is de Bee-Bot vooral leuk om bij de kleuters al een begin te maken met de manier van denken die zij nodig hebben bij het programmeren. Zo kun je de basisbeginselen aanleren, maar dan op een speelse manier.

21st Century Skills

Bij het programmeren van de Bee-Bot moeten de kinderen over veel vaardigheden beschikken die te maken hebben met de 21st century skills. Dit betreft vaardigheden die zij later nodig hebben om te kunnen functioneren in de maatschappij van de 21e eeuw. Ze hebben probleem oplossend vermogen nodig en moeten de tijd nemen om goed na te denken en nauwkeurig te werk te gaan. Het probleem moet doelmatig worden aangepakt en hierbij moet van te voren een plan gemaakt worden. Kinderen leren om na te denken over de gevolgen van de acties die zij ondernemen. Na afloop moeten zij evalueren op hun handelen en verbeteringen aanbrengen. Bovendien is werken met de Bee-Bot een activiteit die ze het best in tweetallen of groepjes kunnen doen. Gezamenlijk aan een oplossing werken past goed binnen de 21st century skills.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Code Klas | Pauline Maas + 40 co-auteurs
  • http://www.b-bot.nl/

Reageer op het artikel "Kleuters leren programmeren met Bee-Bot"

Infoteur: Mk92
Laatste update: 28-11-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Kinderen leren programmeren
Schrijf mee!