InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Wat is een Associate degree (ad of hbo ad)

Wat is een Associate degree (ad of hbo ad)

Wat is een Associate degree (ad of hbo ad) Je wil van mbo naar hbo. Of je hebt een havo-diploma op zak. Je ziet echter op tegen nog vier jaar in de schoolbanken. Dan is een Associate degree (ad) misschien een goede optie. Na het volgen van deze 2 jarige hbo opleidingen verkrijg je de titel AD of Ad, ook wel hbo ad genoemd. Dit staat voor Associate degree. Deze opleiding levert je na twee jaar studeren een wettelijk erkend diploma. Het niveau van dit diploma ligt tussen mbo niveau 4 en een hbo-bachelor. Men denkt nogal eens dat dit verkorte hbo opleidingen zijn. Toch is de inhoud van ad opleidingen anders dan alleen 2 jaar hbo. Indien je na twee jaar ad opleiding alsnog besluit om door te studeren kun je alsnog een hbo-bachelor behalen.

Van mbo naar hbo een te grote stap: ad

Je wil je graag verder ontwikkelen, maar je ziet op tegen een vierjarige studie. De associate degree opleidingen zijn meer praktisch gericht dan een hbo-bachelor en leiden in veel gevallen nadrukkelijk op voor een beroep. Dat maakt de stap van mbo naar hbo toch iets minder groot! De vierjarige hbo-bachelor is uitvoeriger en abstracter. Deze korte hbo opleidingen vormen een afgerond geheel en hebben een ander programma dan de reguliere hbo-bachelor. Na met goed gevolg afleggen van het Associate degree-examen van de ad opleidingen kun je in veel gevallen doorstromen naar de vervolgfase van de hbo-bacheloropleiding in dezelfde richting.

Geen verkorte hbo opleidingen maar korte hbo opleidingen met titel ad of hbo ad

Een “gewone” hbo-bachelorstudent verkrijgt dus niet zomaar automatisch na twee jaar hbo-bachelor een hbo associate degree. Het is echter niet gezegd dat bij iedere hbo-bachelor een Associate degree-opleiding hoort. Dit mag een hbo-instelling zelf bepalen. Dit is meestal afhankelijk van de vraag vanuit het lokale bedrijfsleven. Alleen een hbo-instelling mag een Associate degree aanbieden. Dus denk niet bij een Associate Degree aan verkorte hbo opleidingen. De lesinhoud van de ad kan verschillen met de "reguliere" 4-jarige hbo-opleiding; de ad omvat korte hbo opleidingen.

Financiering van deze korte hbo opleidingen

Net zoals bij een hbo-bachelor moet je voor deze korte hbo opleidingen collegegeld betalen. Indien je bij een particulier onderwijsinstelling een Associate degree wil volgen wees dan alert op de hoogte van je collegegeld. Deze instituten zijn namelijk vrijgelaten in wat ze voor hun opleidingen vragen. Op www.duo.nl vind je informatie over de hoogte van het collegegeld. Particuliere onderwijsinstellingen kunnen zelf hun studietarief bepalen. Je kunt in aanmerking komen voor studiefinanciering als je voltijd of duaal studeert. Duaal betekent dat je werk een deel van je studie is. Helaas krijg je geen studiefinanciering als je de deeltijdvariant volgt. Daar de regels en wetten regelmatig veranderen kun je het beste de site van DUO raadplegen voor de meest up-to-date regelingen. Informeer jezelf dus goed en check op tijd de regels op de site van DUO om onaangename verrassingen te voorkomen!

Bindend studieadvies en stages bij een associate degree

Net zoals aan het einde van het eerste jaar van een bacheloropleiding krijg je een bindend studieadvies bij een associate degree. Zorg voordat je deze tweejarig hbo-opleiding start dat je goed weet wat de eventuele (financiële) consequenties van dit bindend studieadvies zijn. Voor particuliere onderwijsinstellingen kunnen andere regels gelden. Net zoals bij een hbo-bacheloropleiding van vier jaar horen stages en projecten bij je studie.

Historie Associate degree opleidingen

De laatste jaren bleek dat het bedrijfsleven een gebrek had aan werknemers die op een niveau tussen mbo-4 en hbo-bachelor in werkten. In een aantal andere landen bestonden er wel al opleidingen op Associate degree-niveau. Na een experiment worden sinds september 2013 de Assiociate degree-opleidingen wettelijk erkend. In 2014 waren er reeds ruim honderdzeventig Associate degree-opleidingen met ruim vijfenvijftighonderd studenten op de reguliere opleidingen. Voorbeelden van associate degree opleidingen zijn: associate degree accountancy en associate degree bedrijfskunde. In principe is het zo dat diploma’s van Associate degree-opleidingen die dezelfde naam hebben voor dezelfde opleidingsinhoud staan. Het kan echter zo zijn dat er afhankelijk van de hbo-instelling kleine nuanceverschillen zijn. Dit zit hem met name in het praktijkstuk daar een Associate degree-programma in samenspraak met branches en bedrijven is ontwikkeld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Associate_degree
  • http://www.deassociatedegree.nl/
  • www.duo.nl

Reageer op het artikel "Wat is een Associate degree (ad of hbo ad)"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 22-11-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!