InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Wat is een BBL opleiding?

Wat is een BBL opleiding?

Een BOL opleiding is een opleiding waarbij men gewoon 5 dagen naar school gaat en eventueel blokstages worden gelopen. Bij een BBL opleiding worden werken en leren gecombineerd, meestal werkt u ongeveer 80% van de opleiding in de praktijk.

Wat betekent BBL

BBL staat voor beroeps begeleidende leerweg, dit houdt in dat u voornamelijk werkt of stage loopt en relatief weinig naar school gaat. Bij BBL gaat men dan ook een contract aan met een bedrijf. De stage of werkplekken voor de BBL opleidingen moet u wel vaak zelf zoeken.

Welk niveau?

De opleidingen variëren van niveau 1 tot en met niveau 4, uiteraard bent u ook welkom op de opleidingen als u een hogere opleiding heeft afgerond. De niveau's zijn als volgt ingedeeld:
  • niveau 1 mag men doen zonder diploma
  • niveau 2 staat voor basisberoepsgerichte leerweg
  • niveau 3 staat voor kaderberoepsgerichte leerweg
  • niveau 4 staat voor theoretische leerweg

Voor wie?

Het verschilt per opleidingscentrum of er een leeftijd aan verbonden is. Meestal vallen de BBL opleidingen onder volwassen onderwijs en er kan een minimum leeftijd van 23 jaar aan verbonden zijn. Bij sommige opleidingen kunt u al terecht zodra u van het VMBO af komt, dus als u 16 of soms zelfs nog 15 bent. Toch worden deze opleidingen voornamelijk door volwassenen gevolgd voornamelijk omdat ze zich willen laten omscholen maar financieel geen BOL(voltijd studie) kunnen veroorloven.

Wanneer en hoelang gaat u naar school?

Bij een BBL opleiding gaat u één dag of twee avonden naar school, u krijgt meestal op school zowel theorie als praktijklessen. U houdt tijdens de opleiding vaak een portfolio bij, dit is een soort verslag van wat u per week ongeveer allemaal gedaan heeft zodat u aan het einde van de opleiding een overzicht heeft om bijvoorbeeld te laten zien bij een sollicitatie. U heeft dus wel nog huiswerk zo krijgt u gewoon wel theorie en praktijktoetsen en zult u opdrachten voldoende af moeten sluiten.
De opleidingen verschillen qua aantal jaren, de meeste BBL opleidingen duren 2 jaar maar er zijn er ook van 1 jaar, 3 jaar en 4 jaar.

Zoeken naar een werkplek

Vaak bemiddelt de school niet met stageplaatsen maar zijn er wel adressen bekend. Het is makkelijk of voor sommige opleidingen verplicht als u al een tijdje stage loopt voor u aan de opleiding begint. Het is sowieso verplicht een plaats te hebben als u aan de opleiding start. U solliciteert zoals u ook naar andere banen zou solliciteren bijvoorbeeld door middel van een formele brief met curriculum vitea erbij.

Vergoeding

Bij de meeste BBL werkplekken krijgt u ook betaald, het kan zijn dat in de collectieve arbeidsovereenkomst(CAO) speciale regels staan opgesteld voor leerlingen. Het kan zijn dat het bedrijf ook de opleiding betaalt maar vaak onder bepaalde voorwaarden. Het kan zijn dat als u 23 bent u zolang u de opleiding volgt in dezelfde salarisschaal blijft.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een BBL opleiding?"

Reactie

Amber Rieken, 30-03-2019 11:43 #1
Ben geïnteresseerd in een bbl opleiding, ben echter 24 jaar is dat een probleem?

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 12-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!