InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Gymnasium of Atheneum, de keuze van een scholier

Gymnasium of Atheneum, de keuze van een scholier

Gymnasium of Atheneum, de keuze van een scholier Na de basisschool is het tijd op een nieuwe stap te gaan maken: je gaat naar de middelbare school. Sommige kinderen weten al vroeg naar welke middelbare school ze willen gaan, maar er zijn ook genoeg scholiere die twijfelen. Een van die twijfelpunten is die tussen het gymnasium en het atheneum (atheneum). Het verschil zit hem voornamelijk in de vakken Grieks en Latijn, maar er komt toch meer kijken dan alleen een breder aanbod van vakken.

Latijn en Grieks

Het belangrijkste verschil tussen een gymnasium of atheneum is inderdaad het aanbod van vakken of anders gezegd, de vakken Latijn en Grieks. Op een atheneum worden deze vakken namelijk niet gegeven, terwijl ze op een gymnasium een rode draad van je schoolcarrière zullen zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de “Grand Tour” die je zal gaan maken naar Rome en/of Griekenland. Het gymnasium kan dus over het algemeen worden beschouwd als atheneum met Grieks en Latijn. Na de onderbouw zal je een keuze kunnen maken tussen Grieks en Latijn. Veel scholieren besluiten één van deze vakken te laten vallen en zich te richten op maar één dode taal. Weinig “echte” gymnasiasten zullen allebei de vakken behouden en er examen in doen.

KCV

KCV is ook één van de vakken die alleen op een gymnasium gegeven worden. KCV betekent Klassieke Culturele Vorming en is een vak over de klassieke geschiedenis. Je zal in dit vak veel dingen leren over de oude Romeinen en Grieken. Dit moet je ook wel interessant vinden, want deze geschiedenis, normen en waarden zullen ook terugkomen in de vakken Grieks en Latijn. Ook besteedt dit vak veel aandacht aan de bouwwerken van de Romeinen en Grieken. Denk hierbij aan de zuilentempels in Griekenland of het colosseum in Rome.

Gymnasium als aparte school

Een ander verschil tussen een gymnasium en een atheneum is dat een gymnasium ook een aparte school van zichzelf kan zijn. Veel middelbare scholen willen zoveel mogelijk leerlingen aantrekken en hebben dan ook een breed aanbod aan niveaus. Je kan dus op veel scholen met een vmbo-, havo- of vwo-advies terecht en met het vwo-advies kom je vaak op de atheneumafdeling terecht. Natuurlijk zijn er ook scholen met een gymnasiumafdeling, maar die worden over het algemeen niet druk bezet. Een gymnasium als school op zich heeft als voordeel dat je geen verschillende afdelingen hebt. De school is dan gespecialiseerd in jouw richting en dat geeft een intieme sfeer: elke scholier doet namelijk dezelfde opleiding. Een nadeel hiervan is dat deze gymnasia vooral in de grote steden zitten, waardoor de reistijd relatief lang zal zijn. Normale middelbare scholen zijn veel meer verspreid over het land.

De keuze maken

Het belangrijkste aspect in je keuze is het aspect gevoel. De komende zes jaar zal je op dezelfde school rondlopen en daar moet je je natuurlijk wel thuis voelen. Een goede manier om daar achter te komen is veel open dagen te lopen. Open dagen geven vaak een goede weergave over de sfeer die er in de school hangt. Laat de keuze in ieder geval niet afhangen van je vrienden! Op je nieuwe school zal je namelijk genoeg nieuwe vrienden maken en bovendien zullen echte vriendschappen niet vergaan.

Lees verder

© 2013 - 2019 Mitchel110, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wel of niet naar het gymnasium: wat is wijsheid?Wel of niet naar het gymnasium: wat is wijsheid?Uw kind zit in groep 8 van de basisschool. Het wordt tijd om een keuze te maken voor een vervolgschool. Deze keuze is ui…
Het gymnasium in NederlandHet gymnasium in NederlandIn Nederland kennen we binnen het voortgezet onderwijs verschillende opleidingsniveaus. De opleiding met het hoogste niv…
Schooltypen middelbare schoolEr bestaan drie schooltypen op de middelbare school. Vmbo, havo en vwo. Wat is het verschil tussen deze schooltypen?
Soorten onderwijs in NederlandSoorten onderwijs in NederlandNederland kent talloze scholen, van basisscholen tot universiteiten. Ieder kind dat leerplichtig is, wordt ingeschreven…
Voortgezet onderwijsVoortgezet onderwijsNa de basisschool gaan kinderen naar het middelbaar, ofwel het voortgezet onderwijs. Dit is onder te verdelen in de drie…

Reageer op het artikel "Gymnasium of Atheneum, de keuze van een scholier"

Reacties

Ja, 09-03-2015 14:17 #3
Beschouw gymnasium alstublieft niet als atheneum met Grieks en Latijn want er komt zoveel meer bij kijken. De gymnasiast krijgt door het volgen van deze vakken en daarnaast ook nog kcv veel meer op zijn bord dan de gemiddelde atheneum leerling. Zo volgen gymnasiasten in de onderbouw minder uren Engels en Nederlands omdat zij extra uren kwijt zijn met hun klassieke talen. Ook kcv is van een heel ander kaliber dan ckv omdat ckv niet getoetst wordt in een proefwerkweek en kcv wel. Daarmee heeft een gymnasiast meer schoolwerk en wordt van de gymnasiast ook meer inzet en zelfstudie verwacht. Kort door de bocht gezegd is het dus een hoger niveau.

Jippus-Et-Jannica, 08-05-2013 20:56 #2
Uit mijn eigen ervaringen kan ik mededelen dat het verschil tussen Atheneum en Gymnasium hem niet alleen zit in de klassieke talen en KCV in plaats van CKV. Op het Gymnasium (in ieder geval in Apeldoorn) lag er ook veel meer focus op het academisch denken dan op bijvoorbeeld het 'gewone vwo', waar ik later (helaas) naar toe ging. Ook het culturele en maatschappelijke aspect wat men op het Gymnasium extra mee kreeg, zorgde ervoor dat de leerling op sociaal gebied veel verder leerde te kijken dan leerlingen van het atheneum. Iedereen wordt daar gezien als gelijke, onafhankelijk van uiterlijk of afstamming. De saamhorigheid op een (zelfstandig en ouderwets) Gymnasium is echt de moeite waard om wat verder voor te reizen.

Danielle, 23-03-2013 15:02 #1
Het gymnasium hoeft niet perse een aparte school te zijn. ik doe zelf ook gymnasium en bij ons is het gewoon alles in een gebouw. Onze klas bestaat uit 5 gymnasten, 15 havoërs en 13 VWO leerlingen. Reactie infoteur, 26-03-2013
Hallo Danielle,
bedankt voor je reactie, ik heb het bij deze aangepast in mijn artikel.

mvg

mitchel

Infoteur: Mitchel110
Laatste update: 26-03-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Gymnasium
Reacties: 3
Schrijf mee!