InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in het buitenland: België

Studeren in het buitenland: België

Studeren in het buitenland: België Er kunnen verschillende redenen zijn om te gaan studeren bij onze Vlaamse buren. Je houdt van de Franse taal en cultuur, je wilt meer van de wereld zien, wilt minder collegegeld betalen of de gevreesde langstudeerboete ontlopen. In dit artikel krijg je een goed beeld van zaken waarmee je rekening dient te houden.

Voordelen studeren in Belgie

Collegegeld

Waarom zou je België verkiezen boven Nederland? Daar zijn heel wat redenen voor.
Het collegegeld is aanzienlijk lager. In Nederland is het collegegeld voor 2010-2011 €1.672, voor EU-studenten. In Belgie is dat €564,30.

Taal en cultuur

Daarnaast verbreed je je horizon. Je komt met mensen uit verschillende culturen in contact. De kwaliteit van het onderwijs is beter dan in Nederland, hoewel dat per opleiding verschilt. De Franse taal speelt ook een grotere rol, dit kan ook een reden zijn om de studie in België te vervolgen.

Lotingstudies omzeilen

In Nederland is een aantal lotingstudies, zoals geneeskunde, journalistiek, fysiotherapie, psychologie en criminologie. Voor deze studies geldt dat er een beperkt aantal plaatsen is en dat er geloot moet worden. Een cijfergemiddelde van 8 geeft automatisch toegang tot de opleiding. Als je net buiten de boot valt, is dat balen. Je kunt dan een tussenjaar nemen en gaan werken (in binnen of – buitenland), maar je kunt het ook zoeken over grens. In België is er namelijk geen loting voor bijvoorbeeld geneeskunde of journalistiek. Wel moet je soms een toelatingsexamen afleggen.

Langstudeerboete voorkomen

Per 1 januari 2012 moeten studenten in het hoger onderwijs (HBO en WO) die langer over hun studie doen dan de studieduur + 1 jaar uitloop, flink in de buidel tasten. Ze moeten een langstudeerboete van € 3.000 betalen bovenop het reguliere collegegeld.

Niet toelaatbaar met havo-diploma in Belgie

In Nederland geeft een havo-diploma toegang tot alle HBO-bachelors. België werkt ook volgens het bachelor-mastersysteem, maar toch zijn er verschillen. Met een havo-diploma word je namelijk niet toegelaten tot een hogeschool. Hier is een MBO-4, VWO-diploma of HBO-propedeuse voor vereist.

Verschil hogeschool en universiteit

In België ligt dit verschil iets gecompliceerder: De duur van de opleiding is meestal 3 jaar, bij zowel een hogeschool als een universiteit. In Nederland is dit 4 jaar. In Nederland behaal je 240 studiepunten met een HBO-opleiding, terwijl een WO (universitaire) opleiding goed is voor 180 studiepunten. Maar in België krijg je zowel voor het HBO als voor de universiteit 180 studiepunten.

Het verschil tussen een opleiding aan de hogeschool en aan de universiteit, is dat een opleiding aan de hogeschool opleidt tot een beroep. Een academische opleiding daarentegen is wetenschappelijk en vormt een goede basis voor verder studeren, door het kiezen van een ‘master’.

Inschrijving hogeschool of universiteit

De inschrijving aan een Vlaamse universiteit of hogeschool kun je niet vanachter de pc regelen, helaas. Je moet er persoonlijk voor naar België en je melden aan de balie. Je moet je dan kunnen identificeren en een kopie van een geldig diploma meenemen.

Voorbereiding studeren in België

Je kunt natuurlijk niet van de een op de andere dag naar België vertrekken. Zo’n verblijf in het buitenland heeft voorbereiding nodig. Je moet het volgende regelen:
  • Opleiding kiezen: vergelijk ook verschillende hogescholen of universiteiten
  • Inschrijven bij de IB-groep (DUO)
  • Een ‘kot’ zoeken (een kamer)
  • Inkopen doen: wat heb je nodig voor je kamer?
  • Je persoonlijk inschrijven bij de hogeschool of universiteit
  • Adreswijziging doorgeven aan de IB-groep: je krijgt een uitwonende beurs en een vergoeding voor de ov-chipkaart
  • Als je je ov-chipkaart toch wilt behouden, moet je dat tijdig doorgeven
  • Een Belgisch ov-abonnement afsluiten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost studeren in 2012/2013?Wat kost studeren in 2012/2013?Lang geleden was studeren alleen mogelijk voor de kinderen van rijke ouders. Gelukkig is dit al lang niet meer zo. Wel i…
Studeren in ZwedenDe Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Finland staan in de top 3 van de meest populaire landen om te studeren. En…
Studeren in NoorwegenStuderen in NoorwegenNoorwegen is een van de welvarendste landen ter wereld. Het onderwijs in Noorwegen in gratis. Maar de levensonderhoudsko…
Studeren in DuitslandDuitsland is een land waar je goed kan studeren. Het land ligt naast Nederland, wat dus erg handig is. Duitsland heeft e…
Studeren in OostenrijkStuderen in OostenrijkOostenrijk is een land waar je goed kunt studeren. Dit komt doordat je hier gemakkelijk wordt toegelaten tot een hogesch…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Liftarn, Openclipart

Reageer op het artikel "Studeren in het buitenland: België"

Reacties

Virginia Dehli, 10-01-2017 10:18 #26
Ik heb een vraag waarmee ik echt zit, wat is mijn Surinaamse lbgo diploma en mijn imeao cijferlijst waard in Nederland? Want ik wil heel graag een zorgopleiding doen.

Stefhen Prijor, 09-11-2016 08:54 #25
Goedemorgen ik woon in Suriname en ben in het bezit van een VOJ-LBGO diploma. Volg nu de opleiding basiskenniscalculatie van stichtingcompuact. Wat kan ik doen om me studie in België voort te zetten en graag inschrijven bij de eerst volgende inschrijvingen.

Destiny, 06-09-2016 23:04 #24
Hallo,
Ik ben een Surinaamse ik heb mijn vwo- diploma. Ik zou graag willen weten hoe lang de opleiding fysiotherapie duurt. Daarnaast wil ik ook weten hoeveel collegegeld ik moet betalen sinds ik geen EU student ben.

Patris, 16-06-2016 11:45 #23
Hey allemaal,
ik zou graag een onderwijsassistent opleiding volgen in België, momenteel volg ik een opleiding Helpende zorg en welzijn niveau 2. Ik zou dan willen weten of dat kan, zo ja waar kan ik de opleiding volgen.

Groetjes, Patris

Isaac, 01-05-2016 12:02 #22
Ik ga verhuizen naar België. Ik heb hier mijn Havo diploma behaald. Ik heb mijn propedeuse in mijn 1e jaar niet gehaald. Kan ik mij dan inschrijven voor een HBO studie in België? Of moet ik eerst mijn vwo diploma daar behalen. En zo ja in welke jaar van VWO kan ik daar instromen met mijn havo diploma?

Lemmy Buyse, 18-07-2015 02:10 #21
Hallo,

Ik leer mechanica in frankrijk en ik zou eens willen weten of er daarvoor geen specialisaties zijn dat ik in belgië kan leren.

Alvast bedankt

Mohammed, 22-10-2014 02:00 #20
Graag zou ik willen weten of ik met een mbo niv 4 diploma, een bachelor volgen aan de universiteit van Antwerpen of Gent?

Lau, 16-06-2014 19:09 #19
Iedereen die wil weten wat jou Nederlandse vooropleiding waard is kan dit checken via de website www, naric.be. Dit is de officiële instantie om je buitenlands diploma om te zetten. Hier kun je gelijkwaardingsattest krijgen.

Ilyas, 23-05-2014 11:14 #18
Hallo,

In Nederland heb je een studierichting genaamd MBO Middelbaar Beroepsonderwijs.
In Nederland kan je zo een opleiding beginnen zonder een diploma dan krijg je altijd eerst een test, en als je ervoor slaagt en de benodigde capaciteiten bezit zou je de opleiding mogen volgen. Nou woon ik niet zo lang in België en is mijn vraag, hoe heet de opleiding MBO in Belgie? En gelden daar hetzelfde regels zoals eerst een test, ervoor slagen en dan de opleiding volgen? Ik zou dat graag willen weten.

Bij voorbaat dank,
Ilyas Frimla

Louisa, 18-12-2013 18:05 #17
Hallo,

Ik zou graag willen weten welke hogeschool in Vlaanderen de opleiding fysiotherapie heeft?
Kan deze namelijk nergens vinden…

Alvast bedankt,

Louisa van Dijn

Kim, 13-12-2013 10:02 #16
#1
Als ik dit artikel goed begrijp, is het dus niet mogelijk om met een MBO diploma 2/3 te studeren in belgie…? Ik ben al heel lang op zoek naar wat informatie maar het is allemaal een beetje vaag.

Chaimae, 09-12-2013 10:49 #15
Heey
ik doe nu havo-4 en volgende jaar is mijn eindexamenjaar. Maar mijn ouders zijn van plan om deze jaar nog naar belgie te verhuizen. Mijn mavo-tl diploma heb ik al. Ik wil graag weten hoe het zit daar in belgie. En moet ik precies mijn Havo behalen om in belgie gelijk naar hogeschool te gaan of kan ik gewoon met mijn havo-4 rapport en mijn mavo-tl diploma naar hogeschool gaan. ik zat ook in marokko op school tot 2 klas middelbaarschool(het staat hier in ndl eigenlijk gelijk aan havo-4) maar ik moest precies mavo gaan doen en dan Havo. Dat had mij zeker veel tijd gekost anders deed ik nu gewoon hbo eerste leerjaar. Kunt u misschien wat meer uitleggen en meer informaties geven?

Sarah, 14-11-2013 00:12 #14
Hoi,
mijn vraagje was waar kan ik inschrijven in een unniversiteit voor sep 2014/2015. ik wil graag in belgie studeren om dat ik mijn internationel bachelor toegepasten kunst in marokko gehaald en ik vind het leuk om verder in frans taal testuderen.

Nikita Roosburg, 12-11-2013 11:31 #13
Geachte artikel, hoe staat het mensen van andere landen. Buiten Nederland. Laat zeggen van zuid-Amerika. Hebben zij wel een kans? met technische mbo niveau.

Patrick, 15-10-2013 19:50 #12
Weet iemand waar een mbo2 diploma aan gelijk staat in België ik wil daar gaan werken.
maar ze vragen mij wel opleidingsniveau ik gedaan heb.
hopelijk kan iemand mij helpen.

Marianne, 08-07-2013 13:05 #11
Heeft iemand tips om toch met een havo diploma op een belgische HBO te komen.
Ben ten einde raad. Alleen Antwerpen doet de opleiding toegepaste jeugdcriminologie. Alle advies is welkom.

Ger, 04-07-2013 17:31 #10
Ik heb m'n MBO niveau 3 diploma behaald in Nederland. En mijn vraag is. Waar staat MBO 3 gelijk aan in België?

Ton, 08-04-2013 10:44 #9
Hoi
Wordt er in België een Engelstalige opleiding fysiotherapie gegeven? Mijn vooropleiding is TVWO (tweetalig VWO).

Ben benieuwd naar jouw reactie.

Damien Oppenhausen, 23-01-2013 15:29 #8
Hallo,
Ik zit nu in mijn examen jaar (in Nederland). Ik zou graag een studie motorfietstechnicus willen volgen maar aangezien ik in Limburg woon en hier geen brdrijen zijn met een erkent leermeester (wat nodig is om deze studie te volgen) zat ik er over na te denken in België te gaan studeren, maar nu is mijn vraag is een Belgisch diploma ook in Nederland geldig en wordt dit gewoon erkend in Nederland?
Alvast bedankt

Robin, 24-09-2012 03:57 #7
"Er kunnen verschillende redenen zijn om te gaan studeren bij onze Vlaamse buren. Je houdt van de Franse taal en cultuur (…). De Franse taal speelt ook een grotere rol."

In Vlaanderen kom je natuurlijk vooral het Nederlands tegen. Dus ik zou eerder naar Wallonië gaan als je van de Franse taal houdt. :-) Franstalige lessen volgen in Vlaanderen zal er sowieso niet inzitten.

Viyan, 19-09-2012 12:11 #6
Zwaar balen dat je niet met je HAVO diploma gelijk in België kunt gaan studeren…
Ik probeer juist de loting te vermijden. Maar zo te lezen moet je alsnog je propedeuse van je gewenste studie hebben behaald.
Jammer…

Pieter Bosch, 16-07-2012 21:34 #5
Is het ook mogelijk om een studie (bachelor/master) Nederlands recht te volgen in België? In NL bestaat wel de mogelijkheid om Belgisch recht te volgen, nl. op de RUN, maar andersom heb ik daarover nog niets kunnen vinden.

Jamie Jansen, 12-05-2012 20:57 #4
Geachte Heer/mevrouw,

Graag zou ik willen weten of ik met een havo-diploma een opleiding journalistiek in Belgie zou kunnen volgen. Zelf woon ik in Nederland maar ik zou na het behalen van mijn havo-diploma graag een studie journalistiek in Belgie willen volgen.

Met vriendelijke groet,

Jamie Jansen

Fatima, 23-04-2012 21:45 #3
Moet je persé in Belgie gaan wonnen om er te studeren? Als je nou gewoon in Nederland blijft wonen en daar wil studeren (ik woon vlakbij de grens). Hoe zit het daar mee?

Anne, 15-12-2011 14:27 #2
Geneeskunde is de studie die mij het meest ligt, ik neem deel aan de loting dit jaar in Nl en wil het toelatingsexamen in Belgiè proberen. Alleen als ik bij beide niet doorkom, dan zou ik graag psychologie willen studeren, maar in Nederland kun je geen twee lotingsstudies kiezen, dus vroeg ik me af of in Belgiè psychologie een loting is of ook een toets?

Nawal, 26-04-2011 23:02 #1

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 18-02-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Special: Studeren in het buitenland
Reacties: 26
Schrijf mee!