InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Noorwegen

Studeren in Noorwegen

Studeren in Noorwegen Noorwegen is een van de welvarendste landen ter wereld. Het onderwijs in Noorwegen in gratis. Maar de levensonderhoudskosten in Noorwegen zijn wel erg hoog. Is het daarom wel de moeite waard om in Noorwegen te studeren?

Studie in Noorwegen

In Noorwegen studeren ongeveer 15.000 internationale studenten. Je kunt in Noorwegen gaan studeren als uitwisselingsstudent of je kunt een volledige studie doen. In Noorwegen betaal je geen collegegeld, alleen aan particuliere onderwijsinstellingen betaal je collegegeld. Noorwegen heeft in totaal 16 universiteiten en 24 hogescholen. Het academisch jaar loopt in Noorwegen van half augustus tot half juni. Het herfstsemester loopt van augustus tot december. Het lentesemester loopt van januari tot juni. In een studiejaar kun je 60 punten halen. Internationale studenten moeten aan dezelfde toelatingseisen voldoen als Noorse studenten. Het is erg belangrijk dat je de Engelse taal goed beheerst, in Noorwegen zijn namelijk veel Engelstalige opleidingen te vinden.

Toelating en aanmelding

De deadlines voor het aanmelden voor internationale studenten zijn tussen de 1 december en 15 maart voor opleidingen die in augustus starten. Houd er rekening mee dat sommige onderwijsinstellingen andere deadlines hebben. Je wordt in Noorwegen met een havo diploma toegelaten tot een hogeschool en met een vwo diploma word je toegelaten tot een Noorse universiteit.

Ziektekostenverzekering

De gezondheidszorg in Noorwegen is van hoge kwaliteit. Bijna alle medisch behandelingen in Noorwegen zijn gratis voor studenten. Om recht te hebben op gratis medische behandelingen moet je wel over een Noorse ziektekostenverzekering beschikken.

Noorse taal

Je moet als je in Noorwegen wil studeren een Engelse taaltest afleggen. Maar dat hoeft niet als je minimaal 7 jaar Engels op school hebt gehad of als je een bachelor hebt gehaald waarbij Engels de voertaal is. Bij sommige opleidingen is kennis van de Noorse taal ook vereist. Sommige internationale studenten leren Noors voordat ze in Noorwegen gaan studeren.

Kosten

De kosten van levensonderhoud in Noorwegen zijn hoger dan in Nederland. Noorwegen is het duurste land van Europa om te wonen. Je bent ongeveer het dubbele aan levensonderhoudskosten kwijt in Noorwegen vergeleken met Nederland. De levensonderhoudskosten zijn in Noorwegen per maand ongeveer 1000 euro.

Wonen in Noorwegen

Noorse universiteiten en hogescholen bieden accommodatie aan voor hun studenten. Je Noorse universiteit of hogeschool kan je informeren over de accommodatie als je bent toegelaten. Meestal kun je de accommodatie online aanvragen. In Noorwegen is het ook heel gebruikelijk dat studenten een appartement met elkaar delen.

Werken in Noorwegen

Als Europese student mag je tot 20 uren per week werken in Noorwegen. Veel internationale studenten gaan werken in Noorwegen. Als je wilt werken in Noorwegen is het wel belangrijk dat je een beetje Noors kunt spreken. Het is daarom verstandig om van tevoren een taalcursus te doen, zodat je meer kans hebt op een bijbaantje in Noorwegen. Je hebt geen werkvergunning nodig om in Noorwegen te studeren. Het is wel verstandig om een bankrekening te openen in Noorwegen om je loon te ontvangen.
© 2014 - 2017 Emilytje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Studeren in Noorwegen"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 28-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!