InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Turkije

Studeren in Turkije

Turkije is een populair vakantieland bij Nederlanders. Veel Nederlanders weten niet dat je er ook goed kunt studeren. Wat houdt studeren in Turkije eigenlijk in?

Waarom in Turkije studeren?

De Turkse economie is een van de snelst groeiende economieën ter wereld. Turkije heeft veel te bieden voor internationale studenten: een hoge kwaliteit van onderwijs, een zeer multiculturele bevolking, levendige steden en prachtige landschapen. In Turkije zijn ontzettend veel internationale studenten te vinden. Er zijn in Turkije ongeveer 170 universiteiten en hogescholen te vinden, met meer dan 30.000 internationale studenten. Onder de internationale studenten zijn taalstudies erg populair. Veel opleidingen in Turkije worden in het Engels gegeven.

Turkije

Turkije is een erg groot land dat ligt in Europa en Azië. Het grootste deel van het land ligt in Azië. De officiële taal is Turks en de munteenheid is de Turkse Lira. De hoofdstad van Turkije is Ankara. In Turkije wonen ongeveer 80 miljoen mensen.

Turks

Meer dan 83 miljoen mensen wereldwijd spreken Turks als moedertaal. Niet alleen in Turkije wordt Turkse gesproken maar ook in het noorden van Cyprus, Irak, Iran, Syrië, Georgië, Griekenland, Bulgarije, Macedonië, Kosovo, Albanië en andere delen van Oost-Europa. Nog eens 15 miljoen mensen spreken Turks als tweede taal. Het kan er handig zijn dat je Turks kun spreken, in Turkije praten ze namelijk niet heel goed Engels. Turks is niet erg makkelijk om te leren, het is namelijk een heel andere taal als Nederlands. In veel grote Turkse steden kun je Turkse lessen volgen.

Studie

In Turkije worden veel Engelstalige opleidingen aangeboden, om toegelaten worden tot een Engelstalige opleiding moet je een taaltest afleggen. Je kunt in Turkije in 4 jaar een bachelor halen. Een master kun je in 1 of 2 jaar halen.

Collegegeld

Het collegegeld in Turkije verschilt erg per onderwijsinstelling. Bij een openbare onderwijsinstelling betaal je per semester ongeveer 200 euro, terwijl bij particuliere onderwijsinstellingen betaal je duizenden euro’s per semester. In het algemeen zijn de particuliere onderwijsinstellingen duurder dan de openbare onderwijsinstellingen. Een postdoctorale studie is meestal duurder dan een bachelor studie.

Kosten

Turkije heeft een ontzettende goede prijs-kwaliteit verhouding. De kosten van levensonderhoud zijn velen malen lager dan in Nederland. Een gemiddelde internationale student geeft per maand 300 tot 400 euro uit aan levensonderhoudskosten.

Gezondheid en verzekering

Turkije heeft een goede gezondheidszorg. Een groot aantal artsen spreekt goed Engels, met name in de grote ziekenhuizen. De ziekenhuizen in Turkije zijn 24 uur per dag geopend. Er is ook altijd een arts aanwezig op de onderwijsinstelling. Je hoeft niet verplicht een ziektekostenverzekering te hebben als je in Turkije gaat studeren, maar dit wordt wel aangeraden

Reizen

De makkelijkste manier om naar Turkije te komen is met het vliegtuig. De goedkoopste vluchten naar Turkije gaan vanuit Duitsland. De goedkoopste vliegmaatschappijen die naar Turkije vliegen zijn Turkish Airlines en Pegasus Airlines. Het openbaar vervoer in Turkije is erg goedkoop, studenten krijgen ook nog eens korting op het openbaar vervoer.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Studeren in Turkije"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 01-03-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!