InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Berlijn

Studeren in Berlijn

Berlijn is een erg populaire stad bij internationale studenten. Dit komt doordat het een erg goedkope stad is om te studeren. Maar wat moet er allemaal geregeld worden als je naar Berlijn toe gaat om te studeren?

Voor vertrek

Berlijn

Berlijn is de hoofdstad van Duitsland. Er wonen ongeveer 3,4 miljoen mensen. In Berlijn zijn 42 universiteiten en hogescholen te vinden. In de stad zijn ontzettend veel internationale studenten te vinden. De kosten voor levensonderhoud zijn er laag. In deze prachtige grote stad is ook veel groen te vinden. Berlijn heeft twee luchthavens Berlin Tegel en Berlin Schönefeld. De luchthavens zijn gemakkelijk bereikbaar per bus, S-Bahn of U-Bahn. Berlijn is ook erg makkelijk bereikbaar per rein.

Hoger onderwijs in Berlijn

In Berlijn heb je universiteiten die opleidingen aanbieden in gebieden zoals geneeskunde, techniek, kunst, recht of economie. De universiteiten zijn erg op de theorie gericht. Hogescholen richtten zich meer op de praktijk. Berlijn heeft de meeste onderwijsinstellingen van heel Duitsland.

Financiering

Je bent in Berlijn minstens 670 euro per maand kwijt aan levensonderhoudskosten. Als je in Duitsland wilt studeren moet je aantonen dat je over dit bedrag beschikt, anders krijg je geen verblijfsvergunning. Er zijn veel beurzen beschikbaar voor internationale studenten die in Berlijn willen studeren.

Ziektekostenverzekering

De Duitse regering eist dat alle studenten in Duitsland over een ziektekostenverzekering beschikken. Als je je wilt aanmelden bij een onderwijsinstelling in Berlijn moet je ook aantonen dat je een ziektekostenverzekering hebt. Een ziektekostenverzekering zal je ongeveer 78 euro per maand gaan kosten. Je kunt een ziektekostenverzekering in Duitsland afsluiten maar sommige Nederlandse ziektekostenverzekeringen kun je ook meenemen naar het buitenland.

Accommodatie

In Berlijn zijn 35 studentenhuizen (Studentenwohnheime) te vinden, deze zijn verspreid over de hele stad. Veel internationale studenten kiezen ervoor om in een studentenhuis te gaan wonen omdat het erg goedkoop is. In een studentenhuis zijn ook kamers te vinden voor koppels of studenten met kinderen. Ongeveer 58 procent van de internationale studenten in Berlijn woont in een studentenhuis.

Aankomst

Verblijfsvergunning

In Duitsland moet je verplicht je adres in schrijven bij een Meldestelle van de Bürgeramt, dit moet je binnen zeven dagen na aankomst doen. Elke keer als je verhuist moet je je adres weer opnieuw inschrijven. Als je je gaat registeren moet je je paspoort en een kopie van de huurovereenkomst meenemen naar het registratiekantoor.

Aanmelden bij de onderwijsinstelling

Nadat je bent aangekomen in Berlijn moet je je officieel inschrijven bij de onderwijsinstelling. Als je je gaat inschrijven moet je je paspoort, je diploma’s, de toelatingsbrief en het bewijs van de ziektekostenverzekering meenemen. Als je je hebt ingeschreven krijg je een studentenkaart, hiermee kun je veel kortingen krijgen.

Semesterticket

Berlijn heeft een zeer goed openbaar vervoer systeem. Als student krijg je een semesterticket, met een semesterticket kun je gratis reizen door heel Berlijn met het openbaar vervoer. Het semesterticket kan alleen gebruikt worden door de persoon voor wie het bedoeld is. Je krijgt elke semester een nieuw semesterticket.

Bankrekening

De meeste internationale studenten in Berlijn openen een bankrekening (Girokonto). Voor veel internationale studenten is een bankrekening noodzakelijk om hun rekeningen te kunnen betalen. Een bankrekening in Berlijn openen is gratis. De meeste banken bieden speciale rekeningen aan voor studenten.
© 2014 - 2017 Emilytje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duitsland, Berlijn - BerlinGelegen aan de rivier de Spree vindt men Berlijn. De hoofdstad en grootste stad van Duitsland en tevens één van de groot…
De Berlijnse muur in hedendaags BerlijnDe Berlijnse muur in hedendaags BerlijnWanneer men denkt aan Berlijn, denkt men nog altijd automatisch aan de Berlijnse Muur. De Berlijnse Muur die ruim 28 jaa…
Checkpoint CharlieCheckpoint CharlieCheckpoint Charlie is een controlepost op de vroegere grens tussen West en Oost Berlijn. Het is het bekendste controlepu…
Duitsland, Mecklenburg-Vorpommern, Saksen-Anhalt+BrandenburgDe overige noordelijke deelstaten, bundesländer, van Duitsland worden in dit artikel behandeld: Mecklenburg-Vorpommeren,…
Stedentrips: BerlijnStedentrips: BerlijnBerlijn is de hoofdstad van Duitsland en sinds de val van de Muur in 1989 is het één grote stad. Vroeger bestond het uit…

Reageer op het artikel "Studeren in Berlijn"

Reactie

Laura, 08-04-2014 14:27 #1
In het bovenstaande artikel staat dat je moet aantonen dat je over een bepaald bedrag beschikt, want anders krijg je geen verblijfsvergunning in Berlijn. Ik dacht dat de Europese Unie, waar Nederland en Duitsland beide lid van zijn, er juist voor was zodat mensen overal waar ze willen (binnen diezelfde unie) kunnen wonen, werken en studeren. En het land zou je dus ook niet kunnen weigeren. Of zie ik dit verkeerd? Reactie infoteur, 08-04-2014
Je kunt geweigerd worden als je niet over dit bedrag beschikt, omdat anders Duitsland misschien voor jouw kosten moet opdraaien. Het is wel er makkelijk om naar Berlijn te emigreren omdat Berlijn in Duitsland ligt en Duitsland hoort bij de Europese unie.

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 26-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 1
Schrijf mee!