InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Denemarken

Studeren in Denemarken

In Denemarken betaal je geen collegegeld. De kwaliteit van het onderwijs in Denemarken is erg hoog. Maar wat houdt studeren in Denemarken in?

Waarom in Denemarken studeren?

Het onderwijs in Denemarken is van wereldklasse. Denemarken is een erg veilig land om te studeren en de mensen zijn erg vriendelijk. In Denemarken is het hoger onderwijs gericht op het oplossen van problemen. Studeren in Denemarken is daarom erg uitdagend. De Deense onderwijsinstellingen werken vaak samen met het bedrijfsleven. Je kunt hier dus hier direct dingen leren van experts uit de industrie. Veel opleidingen in Denemarken worden in het Engels gegeven. De Deense regering geeft veel geld uit aan het onderwijs om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden.

Deens schoolsysteem

Net als in andere Scandinavische landen biedt Denemarken een hoge kwaliteit van onderwijs aan. Je hoeft in Denemarken geen collegegeld te betalen. In Denemarken zijn meer dan 500 Engelstalige opleidingen te vinden. Een bachelor kun je in Denemarken in 3 of 4 jaar halen. Een master kun je in 2 jaar halen.

Studie in Denemarken

Het academisch jaar in Denemarken is verdeeld in twee semesters. Het is niet erg makkelijk om worden toegelaten tot een Deense onderwijsinstelling. Als je met een uitwisselingsprogramma naar Denemarken gaat is de toelating veel makkelijker.

Kosten

Je hoeft in Denemarken geen collegegeld te betalen en je hoeft ook geen verzekering af te sluiten. Je moet allen de reis en de levensonderhoudskosten financieren. Je bent aan levensonderhoudskosten in Denemarken per maand ongeveer 600 euro kwijt. De kosten van voedsel zijn ongeveer gelijk met Nederland. Maar alcohol, cosmetica, bioscoopkaartjes en dergelijke zijn duurder door de hoge accijnsbelasting. Je bent per maand ongeveer tussen de 280 en 320 euro kwijt aan accommodatie. Kosten zoals elektriciteit zijn hier vaak al bij inbegrepen. In Denemarken heb je ook recht op een studentenkaart, hiermee kun je veel kortingen krijgen.

Deens

Denen spreken in het algemeen erg goed Duits en Engels. Je hoeft dus als je in Denemarken gaat studeren niet Deens te kunnen. Maar het is wel erg handig als je een beetje Deens kunt spreken. Veel Deense onderwijsinstellingen bieden gratis taalcursussen aan voor internationale studenten.

Gezondheid en veiligheid

Er is nauwelijks criminaliteit in Denemarken te vinden. Maar je moet natuurlijk wel goed op je waardevolle spullen passen. Als je je in een noodsituatie bevindt kun je 112 bellen. 112 kun je bellen als je een ambulance, de politie en de brandweer nodig hebt. Als student heb je toegang tot de Deense gezondheidszorg. De medische behandelingen in Denemarken zijn gratis met uitzondering van de tandarts en de fysiotherapie. De kosten van de tandarts en de fysiotherapie kunnen hoog oplopen.

Accommodatie

De Deense studenten wonen niet op de campus. De meeste studenten wonen op enige afstand van de onderwijsinstelling. Er gaan meestal rechtstreekse bussen van de onderwijsinstellingen naar de studentenhuizen. Je moet vroeg beginnen met het zoeken van accommodatie. Het kan erg moeilijk zijn om accommodatie te vinden vlak voor het studiejaar begint.

Werken in Denemarken

Je mag als Nederlander zoveel werken als je zelf wilt in Denemarken. In Denemarken betaal je de meeste inkomensbelasting ter wereld. Iedereen die geld verdient in Denemarken moet belasting betalen. De hoeveelheid belasting is afhankelijk van hoeveel je verdient. Het is niet erg makkelijk om een baantje in Denemarken te vinden. Veel internationale studenten werken in de horeca.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://studyindenmark.dk/

Reageer op het artikel "Studeren in Denemarken"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 26-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!