InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Finland

Studeren in Finland

Finland is een prachtig land in het noorden van Europa. Het is land een land waar je erg goed kunt studeren. Waarom zou je in Finland gaan studeren in plaats van in Nederland? En wat houdt studeren in Finland in?

Waarom in Finland studeren?

Het Finse onderwijs wordt beschouwd als een van de beste in de wereld. Het onderwijs in Finland is gratis en veel opleidingen worden in het Engels aangeboden. Finse studenten zijn erg gemotiveerd om te leren. De universiteiten in Finland zijn meestal klein, waardoor je veel persoonlijke aandacht krijgt. Alle universiteiten in Finland zijn internationaal georiënteerd. De campussen van de universiteiten liggen vaak dichtbij prachtige natuur.

Het Finse onderwijssysteem

Het niveau van het onderwijs in Finland is het hoogste ter wereld. Het analfabetisme in Finland zit op 0 procent. In het land zijn veel bibliotheken te vinden. Het leren van vreemde talen is voor veel Finnen erg belangrijk. Op Finse middelbare scholen moeten de leerlingen minstens twee talen leren, meestal zijn dit Zweeds en Engels. Finland heeft erg veel geld in haar onderwijs geïnvesteerd.

Het Finse hoger onderwijs

Het academisch jaar in Finland bestaat uit twee semesters. Het herfstsemester loopt van september tot december en het lentesemester loopt van januari tot mei. Het Finse cijfersysteem werkt als volgt:
  • 0=slecht (hylätty)
  • 1=matig (välttävä)
  • 2=voldoende (tyydyttävä)
  • 3=goed (hyvä)
  • 4=zeer goed (kiitettävä)
  • 5=uitstekend (erinomainen)

Finnen spreken erg goed Engels. Er zijn daarom ook veel Engelstalige opleidingen te vinden. Een bachelor kun je in 4 jaar halen en een master tussen de 1 en 1,5 jaar. Een studiejaar is in Finland 60 studiepunten waard.

Voor vertrek

Je hebt geen visum nodig om in Finland te studeren. Nederlandse studenten hebben meestal geen verblijfsvergunning nodig. Ze moeten hun verblijf wel registeren bij het lokale politiebureau. Het is belangrijk om ook een ziektekostenverzekering af te sluiten.

Kosten

De levensonderhoudskosten in Finland zijn hoger dan in Nederland. Buitenlandse studenten in Finland geven per maand ongeveer 675 euro uit aan levensonderhoud. In Finland heb je recht op een studentenkaart, hiermee krijg je veel korting. Aan huisvesting ben je tussen de 180 en 500 euro per maand kwijt. Het is aan te raden om een Finse bankrekening te openen.

Wonen in Finland

Studenten in Finland verblijven meestal in studentenhuizen. In sommige universiteitssteden kan de huisvesting ook worden geregeld via de lokale studentenvereniging. Er zijn vaak lange wachttijden voor studentenhuizen, het wordt daarom aangeraden om zo vroeg mogelijk te beginnen. De gemiddelde kamerprijs is tussen de 160 en 340 euro. Studentenhuizen zijn de goedkoopste optie.

Werken in Finland

Veel studenten in Finland werken parttime. Ze werken vaak in de avonden of in het weekend. De meeste studenten hebben ook een vakantiebaan, ze werken dan in juni, juli en augustus. Maar het is niet erg makkelijk om een parttime baan te vinden omdat je waarschijnlijk niet Fins kunt spreken. Je moet er niet vanuit gaan dat je daar kunt werken. Je kunt het beste eerst in Nederland gaan werken om met dat geld je studie te gaan bekostigen.

Na je studie

Als je bent afgestudeerd aan een Finse universiteit ontvang je naast een Fins diploma ook een Engelstalig diploma. Het Engelstalige diploma is geen officieel diploma maar het kan je helpen als je bij een internationaal bedrijf gaat solliciteren.
© 2014 - 2017 Emilytje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Studeren in ZwedenDe Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Finland staan in de top 3 van de meest populaire landen om te studeren. En…
Finland, het land van de meren en de saunaFinland, het land van de meren en de saunaFinland is een land in Europa dat bekend staat om de sneeuw en kou. Het land is het op zes na grootste land van Europa.…
Gratis Studeren in FinlandGratis Studeren in FinlandGratis studeren in Finland. In Finland hoef je geen collegegeld te betalen voor universiteiten en hoge scholen. Als EU-b…
Goedkoop vliegen naar Finland met Blue1Goedkoop vliegen naar Finland met Blue1Ben je van plan op eigen gelegenheid een rondreis te maken door Finland, of heb je een ticket geboekt bij SAS waarbij je…
Helsinki, FinlandHelsinki, een van de mooiste steden aan de Oostzee. En zeker een stad die een bezoek waard is, al is het alleen maar om…
Bronnen en referenties
  • http://www.studyinfinland.fi/

Reageer op het artikel "Studeren in Finland"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 25-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!