InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Spanje

Studeren in Spanje

Spanje is een erg populair land bij Nederlandse uitwisselingsstudenten. Het land is vooral populair door het goede weer, de gastvrijheid en de mogelijkheid om je Spaans te verbeteren. Spanje heeft erg veel last van de crisis. Is het daarom wel de moeite waard om in Spanje te studeren?

Waarom in Spanje studeren?

Spanje is bij Erasmus studenten een van de populairste landen om te studeren, hierdoor zijn er veel internationale studenten te vinden. In Spanje is een erg aangenaam klimaat te vinden. Spaans is een van de meest gesproken talen ter wereld, meer dan 495 miljoen mensen wereldwijd spreken Spaans. Als je in Spanje gaat studeren zal je de Spaanse taal snel en goed onder de knie krijgen. Spanje is een erg veilig land om te leven en je kunt het land gemakkelijk per trein verkennen. Het land heeft veel wereldberoemde musea, uitgestrekte natuurgebieden, wereldbekende festivals en een uitstekende gastronomie.

Het Spaanse universiteitssysteem

Spanje heeft 79 universiteiten, daarvan zijn 50 publiek en 29 privé. Spaanse universiteiten hebben meestal meerdere locaties. De 79 universiteiten zijn verspreid over 236 verschillende steden. Spanje kent geen hogescholen zoals wij die in Nederland kennen.

De studie

Een bachelor heet in Spanje een Grado, een Grado duurt vier jaar. Een master kan je binnen één jaar halen. Daarna zou je nog een aansluitend programma kunnen doen, een Programa de doctorado duurt tussen de drie en vier jaar. De meeste opleidingen in Spanje worden in het Spaanse gegeven, er zijn nauwelijks Engelstalige opleidingen te vinden. Het academisch jaar is verdeeld in twee semesters. Het eerste semester begint in september en eindigt in januari. Het tweede semester begint in januari en eindigt in mei. In de zomer hebben alle studenten vrij. In Spanje moet je meer voor je studie doen dan in Nederland.

Toelating en aanmelding

De eenvoudigste manier om in Spanje te studeren is om als uitwisselingsstudent naar Spanje te gaan. Je aanmelden voor een Grado is zeer eenvoudig. Om te studeren aan een Spaanse universiteit moet je wel over een vwo diploma beschikken. Je hebt geen visum nodig om in Spanje te studeren, maar je moet wel een verblijfsvergunning aanvragen binnen drie maanden na aankomst.

Kosten

De levensonderhoudskosten in Spanje zijn veel lager dan in Nederland. Je moet uitgaan van 750 euro per maand. Studeren in Madrid en Barcelona is duurder dan studeren op het platte land. De goedkoopste optie is om in een gedeelde flat te wonen. Het collegegeld bij een bachelor bedraagt per jaar tussen de 1000 en 2000 euro. Een master zal je ongeveer 4000 euro per jaar gaan kosten. Je kunt proberen een beurs aan te vragen om daarmee je studie te financieren. Beurzen kan je vinden op de website www.universidad.es. Je mag als student in Spanje gaan werken, maar het is wel erg moeilijk werk te vinden omdat je waarschijnlijk de Spaanse taal niet goed genoeg beheerst.

Gezondheid en veiligheid

Spanje is in het algemeen een erg veilig land. Er zijn wel veel zakenrollers in de grote steden te vinden, met name in Barcelona. Paspoorten zijn erg geliefd bij zakkenrollers. Als je over een European Health Insurance Card beschikt kun je gratis gebruiken van de Spaanse gezondheidszorg.
© 2014 - 2017 Emilytje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Studeren in Spanje"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 24-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!