InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in het buitenland - Waar moet je aan denken?

Studeren in het buitenland - Waar moet je aan denken?

Veel studenten willen tegenwoordig hun studie een extra dimensie geven door te kiezen voor een tijdelijke studie of stage in het buitenland. Helaas blijkt echter nog altijd dat het vaak een hele klus is om dit te realiseren. Zonde, aangezien het een echte verrijking voor je studentenleven is. Daarom hebben wij even op een rijtje gezet waar je op moet letten als je gaat voor een studie of stage in het buitenland.

Motieven

Er zijn verschillende motieven voor het kiezen van een (tijdelijke) studie of stage in het buitenland. Naast het feit dat het een hele ervaring is om naar het buitenland te gaan, staat het bijvoorbeeld ook goed op je cv. Ook leer je op deze manier een cultuur kennen, waarmee je in Nederland nauwelijks mee in aanraking komt. Verder zul je tijdens de periode in het buitenland je kennis van talen ook goed bijspijkeren, de kans dat er Nederlands wordt gesproken in de Verenigde Staten is natuurlijk erg klein.

Samenwerkingsverbanden

Het meest voorkomend is een tijdelijke stage of studie in het buitenland, geregeld aan de Universiteit of Hogeschool waar je op dat moment bij studeert. Veel universiteiten hebben samenwerkingsverbanden met andere universiteiten in het buitenland, waar je naartoe kunt gaan voor een tijdelijke studie of stage. Vaak is het mogelijk om tijdelijk bij een gastgezin te verblijven, waardoor de financiële lasten laag blijven.

Vervolgstudie in het buitenland

Soms kiezen mensen er echter voor om hun volledige vervolgstudie in het buitenland te voltooien. Erg leuk en leerzaam, maar hier zitten echter nog wel een paar moeilijkheden aan. Zo is het volgen van een studie in het buitenland als internationale student behoorlijk duur te noemen. De Nederlandse overheid vergoedt een deel van de studiekosten, maar het collegegeld bedraagt toch nog altijd zon 5000 euro per semester, een behoorlijke uitgave. Naast dit collegegeld moet je natuurlijk ook rekening houden met kosten voor huisvesting, verzekering, eten, gas, water, licht, kleding, uitgaan, telefoonkosten etc.

Studiebeurs

Indien je eigen studiebeurs niet genoeg is om de kosten van de studie te vergoeden, dan is er altijd de mogelijkheid tot een aanvullende studiebeurs. Op de site van Beursopener kun je onderzoeken of jij in aanmerking komt voor zon aanvullende beurs. Er gaat nogal wat research en papierwerk inzitten, maar als je eenmaal een beurs hebt kunnen regelen, dan is dit toch wel erg prettig te noemen.

Engels

Vanzelfsprekend wordt er in het buitenland niet Nederlands gesproken, waardoor een goede beheersing van de Engelse taal vaak een vereiste is voor het volgen van een studie. Meestal eisen de universiteiten een diploma, dat je behaalt middels het voltooien van een test. Natuurlijk komt er nog veel meer kijken bij het volgen van een studie in het buitenland. De Nederlandse overheid heeft hiervoor een handige organisatie in het leven geroepen, de Nuffic. Op de site van deze onderwijsorganisatie kun je meer informatie vinden over studeren in het buitenland.
© 2009 - 2019 Enformatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Studeren in het buitenland - Waar moet je aan denken?"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 13-09-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!