InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Spaanse werkwoorden: de onregelmatige Presente

Spaanse werkwoorden: de onregelmatige Presente

Spaanse werkwoorden: de onregelmatige Presente De Presente is de onvoltooid tegenwoordige tijd. De regelmatige vorm is gemakkelijk als je de uitgangen uit je hoofd geleerd hebt. Onregelmatig is het wat lastiger, want er zijn weer verschillende manieren waarop een werkwoord in de Presente onregelmatig kan zijn. Wel zijn deze veranderingen ook weer belangrijk bij de vorming van andere onregelmatige tijden. We nemen de Presente door in dit artikel.

Stamklinkerwisselingen

In sommige gevallen verandert de klinker in de stam bij de 1e, 2e en 3e persoon enkelvoud en bij de 3e persoon meervoud. De 1e en 2e personen meervoud blijven dus hetzelfde.

Poder = kunnenPedir = vragen omEntender = verstaan/begrijpen
yop ue dop i doent ie ndo
p ue desp i desent ie ndes
él/ella/ustedp ue dep i deent ie nde
nosotros/nosotraspodemospedimosentendemos
vosotros/vosotráspodéispedísentendéis
ellos/ellas/ustedesp ue denp i denent ie nden

Zoals je ziet zijn de uitgangen hetzelfde als met de regelmatige vorm, dus die kun je weer gebruiken. Andere werkwoorden die op dezelfde manier vervoegd worden zijn:
  • E wordt IE: querer, sentar, cerrar, pensar, empezar, perder, entender en preferir.
  • O wordt UE: doler, volar, costar, volver, dormir en morrir.
  • E wordt I: vestir, impedir, corregir, repetir, sequier en servir.

Er zijn er uiteraard nog meer, maar die kan ik hier niet allemaal opnoemen.

Onregelmatige eerste persoon enkelvoud

In sommige gevallen verandert alleen de eerste persoon enkelvoud. De rest wordt dan weer vervoegd zoals de regelmatige dus gewoon de normale stam nemen en de gebruikelijk uitgangen. Echt alleen de eerste persoon enkelvoud:
  • caber: 1e persoon = quepo
  • salir: 1e persoon = salgo
  • hacer: 1e persoon = hago
  • saber: 1e persoon = sé
  • poner: 1e persoon = pongo
  • traer: 1e persoon = traigo
  • valer: 1e persoon = valgo

Ook hierin uiteraard weer vele anderen, maar die kom je vanzelf wel tegen naarmate je meer Spaans leert.

Sommige werkwoorden hebben meerdere onregelmatigheden. Zoals bijvoorbeeld de eerste persoon die verandert én de stamklinkerwisseling:

tener = hebbenvenir = komenestar = zijndecir = zeggenoír = horen
yoten g oven g oest oyd ig oo ig o
t ie nesv ie nesest ásd i ceso y es
él/ella/ustedt ie nev ie neest ád i ceo y e
nosotros/nosotrastenemosvenemosestamosdecimosoímos
vosotros/vosotrástenéisvenéisestáisdecísoís
ellos/ellas/ustedest ie nenv ie nenest ánd i ceno y en

Totaal onregelmatig

Sommige werkwoorden zijn echt totaal onregelmatig. Gelukkig zijn dit er niet veel. Hier oefenen we het werkwoord ir (gaan), ser (zijn) en haber (hulp werkwoord hebben):

serirhaber
yosoyvoyhe
eresvashas
él/ella/ustedesvaha
nosotros/nosotrassomosvamoshemos
vosotros/vosotrássois vaishabéis
ellos/ellas/ustedessonvanhan

Voor alle onregelmatige werkwoorden in welke tijd dan ook geldt eigenlijk maar één ding: je zult ze moeten leren, automatisch vervoegen zoals met de regelmatige is helaas niet mogelijk.

Lees verder

© 2009 - 2019 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spaans: het futurumEen van de meest gesproken talen in de wereld is Spaans. Het is dan ook een goed idee om Spaans als extra vreemde taal t…
[Frans] Franse Werkwoorden[Frans] Franse WerkwoordenDit is een artikel over de verbuigingen van de franse werkwoorden. Het is een schema waarin de werkwoordsgroepen met hun…
Duitse werkwoorden tegenwoordige tijdWelke uitgangen krijgen Duitse werkwoorden in de tegenwoordige tijd? De werkwoorden die hiervan afwijken, kunnen onderve…
Spaans: Onregelmatige werkwoorden ISpaans: Onregelmatige werkwoorden IIn dit artikel vindt u onregelmatige werkwoorden in het Spaans. Deze werkwoorden zijn vervoegd: 'zijn', 'zich bevinden',…
Duitse Sterke/Zwakke WerkwoordenIn het Duits heb je, net als in het Nederlands, '"Sterke'" en '"Zwakke'" werkwoorden. Deze zijn soms lastig te ondersche…

Reageer op het artikel "Spaanse werkwoorden: de onregelmatige Presente"

Infoteur: Zelda
Gepubliceerd: 16-08-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!