InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Doelgericht studeren: voorbereiden

Doelgericht studeren: voorbereiden

Doelgericht studeren: voorbereiden Examen? Tentamen? Studeren? Welke manier van studeren verbetert de studie resultaten? Welke manier van studeren verbetert je examen resultaten? Wat is de beste studiemethode om te studeren voor studenten? Op welke wijze en manier studeert de student doelgericht? Wat zijn de beste studieactiviteiten waardoor de mentale processen en het geheugen van de student worden versterkt en dus betere studieresultaten haalt?

Doelgericht studeren

Wat is doelgericht studeren? Doelgericht studeren is het volgen van vier bepaalde studeeractiviteiten, te weten:
  • Voorbereiden,
  • Bestuderen,
  • Toetsen,
  • Herhalen.

Voordeel

Wat is het voordeel van doelgericht studeren tijdens de studie? Wat is het voordeel van doelgericht studeren voor de student? Door een goed studiemethode worden betere resultaten behaalt.
Het geheugen van de student verbetert dankzij het doelgericht studeren. Hierdoor worden betere studieresultaten behaalt. Hierdoor worden betere examen resultaten behaalt.

Verbeteren van het geheugen

Hoe kan de student zijn geheugen verbeteren tijdens het studeren? Door de vier genoemde studeeractiviteiten van het doelgericht studeren op te volgen. Behalve het geheugen, verbeteren andere mentale processen ook bij de student, zoals het:
  • Verstand,
  • Denken,
  • Waarnemen,
  • Leren,
  • Probleem-oplossend vermogen,
  • Nemen van beslissingen.

Studeeractiviteit 1: Voorbereiden op de leerstof

Hoe kan je als student jezelf goed voorbereiden op de komende les? Hoe kan je als student jezelf goed voorbereiden op de komende module? Hoe kan je als student jezelf goed voorbereiden op de komende studeerstof?

Orientatie

Iedere student begint met voorbereiden door zich te orienteren. Als het goed is orienteerd de student zich zelfs voordat hij zijn studierichting heeft gekozen! Door zich nu elke keer te gaan orienteren op de volgende module, bespaart de student een hoop tijd. Door zich een beeld te vormen hoe en in welke vorm het tentamen zal zijn, kan hij tijdens het studeren hier rekening mee houden. Door zich te orienteren zal de student snel beseffen wat hij moet weten en kunnen, maar vooral ook wat de student eigenlijk al weet over het onderwerp. Door zich te orienteren, krijgt de student:
  • Een beeld van de stof,
  • Een beeld wat hij/zij al weet van het onderwerp,
  • Een beeld wat hij/zij niet weet over het onderwerp,
  • Een beeld wat hij/zij moet kennen over het onderwerp,
  • Een beeld wat hij/zij moet kunnen over het onderwerp,
  • Een beeld van welke vorm het examen of tentamen zal zijn.

Goede planning

Hoe kan je goed studeren? Om goed te studeren moet er een goede tijdsplanning zijn. De tijd van de student moet goed worden besteed. Hoe lang duurt het bestuderen van een module? Ontdek hoe lang je qua tijd (gemiddeld) over een module doet. Houdt met deze berekeningen van tijd rekening met de indeling van het studiejaar. Houdt altijd extra tijd over voor de voorbereidingen van de examens en tentamens.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Doelgericht studeren: herhalen van de leerstofDoelgericht studeren: herhalen van de leerstofHoe kan je betere examen resultaten halen? Hoe kan je betere tentamen resultaten behalen? Hoe kan je betere studie resul…
Doelgericht studeren: toetsen van de leerstofDoelgericht studeren: toetsen van de leerstofDoelgericht studeren met als resultaat betere studieresultaten wil iedere student wel! Door het volgen van vier bepaalde…
Studeren en leren: concentratie tipsStuderen en leren: concentratie tipsHoe ga je om met concentratie problemen tijdens de studie? Hoe ga je om met concentratie moeilijkheden tijdens het leren…
Studeren op volwassen leeftijdStuderen op volwassen leeftijdWat zijn de voordelen van de volwassen student die aan een studie begint? Zijn er beperkingen in het intellectuele vermo…
Studeren: hoe doe je dat?Je hebt je diploma behaald, je voor een vervolgopleiding ingeschreven en je boeken zijn binnen. Kortom, je bent klaar om…
Bronnen en referenties
  • http://www.pieterlangedijk.nl/artikelen/door-goede-studiemethodes-betere-studieresultaten/
  • http://www.xead.nl/studiemotivatie-nodig

Reageer op het artikel "Doelgericht studeren: voorbereiden"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-06-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!