InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Het maken van een beschouwing

Het maken van een beschouwing

Het maken van een beschouwing Hoe schrijf je een beschouwing, wat is een beschouwing en wat houdt het in? Ik zal hierbij uitleg geven hoe je een beschouw maakt.

Wat is een beschouwing?

Een beschouwing is een objectieve tekst. Een objectieve tekst is een informatieve tekst, waarbij de er geen mening van de schrijver naar voren komt. Een schrijver van een objectieve tekst geeft de lezer informatie over een bepaald onderwerp. Hierbij geeft de schrijver niet zijn mening. Bij een beschouwing is het belangrijk dat je goed de goede en slechte kanten van het onderwerp goed belicht. Je moet ervoor zorgen dat je mening niet het oordeel van de schrijver beïnvloed.

Hoe zit een beschouwing in elkaar?

Voordat je begint met het schrijven van een beschouwing, moet je eerst een soort voorbeeld hebben hoe het in elkaar hoort te zitten. Eerst maak je een een plan hoe het eruit gaan zien. Opbouw van een beschouwing:
  • Alinea 1: Inleiding
  • Alinea 2: Beschrijving
  • Alinea 3: Oorzaken
  • Alinea 4: Gevolgen
  • Alinea 5: Oplossingen
  • Alinea 6: Conclusie

Alinea 1: Inleiding
De inleiding is bedoeld om lezers te overtuigen om je stuk te lezen. Je moet dus mensen nieuwsgierig maken om je beschouwing te lezen. Dit kun je doen door een pakkende zin of een recente gebeurtenis.

Alinea 2: Beschrijving
In deze alinea ga je duidelijk maken waarover de tekst gaat. Je moet de lezer goed kunnen informeren waarover je schrijft.

Alinea 3: Oorzaken
Noem in deze alinea de oorzaken van je onderwerp. De oorzaken kun je later betrekken bij de conclusie en de oplossingen.

Alinea 4: Gevolgen
Geef in deze alinea de gevolgen van het onderwerp. De gevolgen kun je betrekken bij de conclusie en de oplossingen.

Alinea 5: Oplossingen
Geef in deze alinea weer wat de oplossingen zijn voor het onderwerp.

Alinea 6: Conclusie
In de conclusie geef je kort weer waar de beschouwing over gaat. Je betrekt hierbij de belangrijkste oorzaken, gevolgen en de oplossing hiervan.

Tips

  • Zorg ervoor dat je spanning opbouwt.
  • Gebruik kopjes voor structuur
  • Laat mensen je beschouwing nalezen en vragen dat de mening van de lezer veranderd door jouw mening.
© 2011 - 2019 Nokkos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het maken van een beschouwing"

Infoteur: Nokkos
Laatste update: 04-07-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!