InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Uiteenzetting of beschouwing?

Uiteenzetting of beschouwing?

Uiteenzetting of beschouwing? Vaak hebben lezers er moeite mee om te ontdekken of ze met een uiteenzetting of een beschouwing te maken hebben. Dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Een uiteenzetting en een beschouwing zijn makkelijk te herkennen aan een aantal unieke eigenschappen. Lees dit artikel als u wilt weten of u met een uiteenzetting of een beschouwing te maken heeft.

Wat is een uiteenzetting?

Een uiteenzetting is een objectieve uitwerking van een onderwerp. Een uiteenzetting behandelt een onderwerp en geeft daar achtergrondinformatie en uitleg over. In een uiteenzetting maakt men altijd gebruik van feiten. Bij een uiteenzetting maakt men gebruik van een bepaalde benaderingswijze.

Benaderingswijzen uiteenzetting

  • Actuele benadering
  • Technische benadering
  • Maatschappelijke benadering
  • Historische benadering
  • Filosofische benadering (objectief)

Binnen een uiteenzetting maakt men meestal gebruik van een bepaalde tekststructuur. De tekststructuur van een uiteenzetting is erg belangrijk om objectief te blijven.

Tekststructuren uiteenzetting

  • Verleden/heden/toekomststructuur
  • Verklaringsstructuur
  • Voor- en nadelenstructuur
  • Vraag/antwoordstructuur
  • Aspectenstructuur

Wat is een beschouwing?

Een beschouwing is een tekst die ervoor zorgt dat de lezer over een probleem of kwestie gaat nadenken. Het is een tussenvorm van uiteenzetting en betoog. In een beschouwing wordt net als in een uiteenzetting uitleg gegeven over een onderwerp. In een beschouwing worden net als in een betoog meningen gegeven, maar het schrijfdoel is opinieren en niet overtuigen.

Benaderingswijzen beschouwing

  • Historische benadering
  • Actuele benadering
  • Maatschappelijke benadering
  • Filosofische benadering

Ook binnen een beschouwing maakt men meestal gebruik van een bepaalde tekststructuur. Echter zijn er voor een beschouwing minder tekststructuren geschikt dan voor een uiteenzetting.

Tekststructuren beschouwing

  • Vraag/antwoordstructuur
  • Voor- en nadelenstructuur
  • Probleem/oplossingstructuur
  • Verklaringstructuur

Uiteenzetting of beschouwing?

Vaak is het een probleem om het verschil tussen een uiteenzetting en beschouwing te ontdekken. Om dit te verduidelijken staan hier een aantal unieke eigenschappen van een uiteenzetting op een rijtje. Aan deze eigenschappen kan men herkennen of een tekst een uiteenzetting of een beschouwing is.

  • In een uiteenzetting staan alleen maar feiten, geen meningen. Staan er meningen in de tekst, dan is het een beschouwing of een betoog.
  • Een uiteenzetting behandelt niet altijd een probleem of kwestie, maar bijvoorbeeld ook wetenschappelijke onderwerpen.
  • In een uiteenzetting maakt men sneller gebruik van een aspectenstructuur dan in een beschouwing.
  • Een uiteenzetting probeert een onderwerp altijd zo objectief mogelijk te behandelen.
  • Een uiteenzetting is probeert de lezer te informeren en niet te opinieren of te overtuigen.
Gerelateerde artikelen
Beschouwing schrijvenBeschouwing schrijvenEen beschouwing heeft een minder uitgesproken persuasief karakter dan een betoog. Bij een beschouwing wil de schrijver h…
Mengvormen van tekstsoortenMengvormen van tekstsoortenHet is niet altijd even eenvoudig om de tekstsoort van een tekst te bepalen. Vaak is er geen sprake van een uiteenzettin…
Examen Nederlands HAVO/VWO: Waar moet je op letten?Examen Nederlands HAVO/VWO: Waar moet je op letten?Het examen Nederlands voor HAVO en VWO bestaat uit twee onderdelen: een leestekst en een samenvatting. In dit artikel be…
Het maken van een beschouwingHet maken van een beschouwingHoe schrijf je een beschouwing, wat is een beschouwing en wat houdt het in? Ik zal hierbij uitleg geven hoe je een besch…
Hoe schrijf je een BeschouwingHoe moet je nou een beschouwing schrijven en wat is een beschouwing eigenlijk? Deze vragen worden beantwoord en worden b…
Bronnen en referenties
  • Nieuw Nederlands 5/6 VWO

Reageer op het artikel "Uiteenzetting of beschouwing?"

Reactie

Anne, 29-11-2013 01:28 #1
Massamedia bereiken geen massa's meer. Uiteenzetting of beschouwing? welke structuur hoort hierbij?

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 16-03-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Reacties: 1
Schrijf mee!